Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hei - arv ca 800K

NYTT TEMA
Loggins1969
Loggins1969Innlegg: 8
04.02.18 21:42

Hva gjør man med det? Jeg er ikke i spesiell gjeld og er uføretrygdet. Har det greit og trenger ikke pengene spesielt. Hva gjør man med en slik liten formue?

(Innlegget ble redigert 04.02.18 21:43)

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 41439
04.02.18 21:56
Loggins1969: Hva gjør man med det? Jeg er ikke i spesiell gjeld og er uføretrygdet. Har det greit og trenger ikke pengene spesielt. Hva gjør man med en slik liten formue?

Setter dem i banken eller i verdipapirer som tilsvarer den risikoen du ønsker å ta for pengene.

Alternativt bruke dem på kvinner, vin og sang. Vær da klar over at de vil ta slutt og at det etter det må leve et liv med mye mindre kvinner, vin og sang.

Jeg vil foreslå at du holder deg til det første og setter 1-200' i banken og resten for eksempel i et indeksfond. Jo eldre du blir jo mer av pengene skal i banken.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4993
05.02.18 08:27

Har du barn? Eller er det noen andre du ønsker skal arve deg når du en dag går bort?

Jeg ville betalt ned det jeg hadde av gjeldt, kanskje med unntak av studiegjeld, og så satt en rimelig stor del i et fond, en mindre del i banken som buffer/brukssparekonto og så brukt resten på reise eller gjort noe jeg hadde hatt lyst til lenge.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5135
05.02.18 09:22

Har du gjeld med rentefot over et vanlig bolig- eller studielån, betal ned den først. 

Ettersom du er uføretrygdet har du ikke det samme behovet for bufferkonto som andre, så sett pengene i indeksfond. Hold av litt penger (totalsum lik den tenkelig dyreste eiendelen du må erstatte fordi den blir ødelagt eller så) på en bufferkonto. 

(Innlegget ble redigert 05.02.18 09:22)

A_Øivind
A_ØivindInnlegg: 11285
05.02.18 12:03
BornOnThe4thOfJuly: Alternativt bruke dem på kvinner, vin og sang. Vær da klar over at de vil ta slutt og at det etter det må leve et liv med mye mindre kvinner, vin og sang.

Å synge koster jo ikke nødvendigvis så mye. Kanskje noen til og med vil betale for å slippe å høre.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 41439
05.02.18 17:34
A_Øivind: Å synge koster jo ikke nødvendigvis så mye. Kanskje noen til og med vil betale for å slippe å høre.

Jeg har prøvd det og selv om de gjerne vil at jeg skal slutte å synge så har jeg aldri blitt tilbudt penger for å slutte.

Derimot har jeg fått tilbud som helt klart ville blitt dyrt for meg i form av tannlegeregninger etc.

Så det å synge kan faktisk bli kostbart for enkelte av oss.

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3221
05.02.18 19:32
Loggins1969: Hva gjør man med en slik liten formue?

Her er det ingen fasitsvar.

Slik du forklarer din økonomiske situasjon, ville jeg kost meg litt med pengene og hatt resten stående som en buffer. Kanskje du kommer på noe senere.

Jeg har sett en del opp gjennom som skal få pengene til å yngle, jakte på smart avkastning etc.

I mange av tilfellene går man knapt i null når man skal gjøre opp status.

Så hvis man ikke er spesielt interessert i investeringer/risiko ville jeg heller ikke brukt tid eller krefter på det.

(Innlegget ble redigert 05.02.18 19:32)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3382
07.02.18 12:49
Loggins1969: Hva gjør man med det? Jeg er ikke i spesiell gjeld og er uføretrygdet. Har det greit og trenger ikke pengene spesielt. Hva gjør man med en slik liten formue?

Bruk dem! Penger du egentlig ikke har bruk for og som settes på konto blir fort bare et tall som ikke må bli mindre. Til slutt dør du som en rik gnier.

Tenk gjennom hva du er interessert i.

Musikk? Kjløp deg et flygel.

Trening? Bygg ditt eget treningsstudio.

Reise? Sett av 50k i året på eksotiske reisemål.

Fan an Downton Abbey? Unn deg et år med din egen butler.

Et annet alternativ er selvsagt å shine opp hjemmet. Du vil bli overrasket over hva en elektriker kan finne på å ta i honorar.

(Innlegget ble redigert 07.02.18 12:49)

Loggins1969
10.02.18 00:19

Jeg forstår kvinner og sang -- og en ba meg kjøpe ting jeg ønsket meg. Det er Retro Spill Maskiner jeg ønsker meg pluaa en bra spill PC -- men føler at jeg må gjøre noe fornuftig med pengene. (Pensjon?)

(Innlegget ble redigert 10.02.18 00:20)

fargerik
fargerikInnlegg: 53175
10.02.18 09:22

Jeg tror egentlig du troller, men dersom du ikke trenger pengene kan du vel gi dem til noen som trenger dem?

selters
seltersInnlegg: 6202
10.02.18 11:36

Betal ned gjelda di. Da får du mer romslig økonomi i hverdagen. Spar liitt. Bruk litt.

Det går an å begynne å spare hele  eller deler av de tidligere avdragene på gjelda di månedlig i indeksfond, men ikke forvent at dette skal gjøre deg rik med det første. Du kan til og med regne med årevis med negativ avkastning i perioder, og de kan kanskje begynne med en gang du starter å spare, så hvis du ikke tåler det, så bør du droppe det. Men på lang sikt kan du regne med at indeksfond slår banksparing med 3-6% i året.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3382
13.02.18 12:28
Loggins1969: Jeg forstår kvinner og sang -- og en ba meg kjøpe ting jeg ønsket meg. Det er Retro Spill Maskiner jeg ønsker meg pluaa en bra spill PC -- men føler at jeg må gjøre noe fornuftig med pengene. (Pensjon?)

Vil tro det er snakk om trolling her ja. Uansett, ønskene over får du realisert for 20-30K, så da får du evt. sette av 775.000,- til pensjon.

Loggins1969
20.02.18 02:24

Hei nei det er ikke trolling

Loggins1969
20.02.18 02:24

Men takk alle samen for svarene

Loggins1969
20.02.18 02:32

Jeg har en Fond allerede mnd -- allerede -- DNB -- Er det verdt å spare det i fondet som gir ingenting eller ha det i banken

(Innlegget ble redigert 20.02.18 02:33)

Mikey666
Mikey666Innlegg: 841
21.02.18 15:16
Loggins1969: Jeg har en Fond allerede mnd -- allerede -- DNB -- Er det verdt å spare det i fondet som gir ingenting eller ha det i banken

Om du får bedre avkastning over tid på bankkonto (der du i praksis taper penger hver eneste mned) enn i fond så har du valgt feil fond.

Om du har tapt penger i fondet de siste 2 mndene som nesten alle har gjort, ment tjent penger de foregående 3-4 årene så er vel saken ganske enkel?

Å ha penger i banken er kun for sikkerhet og så man kan ta ut pengene til forbruk på kort sikt (buffer) ellers så er det som å brenne opp et par tusenlapper i året.

Karten67
Karten67Innlegg: 4496
11.03.18 17:38

Kvitt resterende gjeld, reis og kos deg, forstår at du ha fond, eiendom investering har heller aldri vært feil, sånn historisk. 

elpurito
elpuritoInnlegg: 41
14.03.18 10:41

Vært veldig på dagsorden de siste mnd med indeksfond kontra normale fond. 

Sjekk under: 

https://www.nrk.no/norge/mener-bankene-selger-for-dyre-fond-til-kundene-1.13510745

Mine besteforeldre ble overbevist av noen meglere fra Noon Invest i Stavanger som visstnok er de eneste i Norge som aktivt selger indeksfond her i landet. De er veldig fornøyde, ble tipset om dette gjennom deres medlemskap i Norsk familieøkonomi. 

Anbefaler å google indeksfond, da dette over tid virker som en av de mest fornuftige investeringene man kan gjøre for folk flest. 

(Innlegget ble redigert 14.03.18 10:46)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg