Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Børskræsj ?

NYTT TEMA
kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1580
05.02.18 16:01

Sist vi hadde en børskollaps i 2008, solgte jeg meg ut et år for tidlig.

Nå solgte jeg meg ut i november i fjor fordi jeg villa aldri i verden turt å sitte med alle sparepengene i aksjer så lenge som til mars/ april i år.

Jeg bare sier det..

P.s. - ikke flytt pengene over i kryptovaluta.

clavin
clavinInnlegg: 30522
05.02.18 17:24

Er det noe som tyder på at det er krakk? Økonomiene rundt omkring i verden går bra, og det vi ser nå er vel strengt tatt kun en korreksjon etter at børsen i forkant har hatt sterk oppgang. Dette er helt naturlig, all den tid intet tre gror inn i himmelen.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2662
05.02.18 17:28

En ting er sikkert. Når du leser i avisene at økonomien går dårligere, da har børsen for lenge siden snudd nedover.

clavin
05.02.18 17:38
RazorBoy: En ting er sikkert. Når du leser i avisene at økonomien går dårligere, da har børsen for lenge siden snudd nedover.

Man kan for all del følge med og selge seg ut i tide. Så er jo for så vidt spørsmålet om det er på tide å selge seg ut nå. Siden starten av 90-tallet har vi vel hatt en stor nedgang på børsen, i 2008, og ellers har det gått oppover.

Hva tilsier da at den såkalte toppen er nådd nå?

RazorBoy
05.02.18 17:45

Vi hadde da en kraftig nedgang på starten av 2000-tallet også, etter dotcom-bølgen. Mange ting som tilsier at børsen har nådd en topp. Det ene er den lange oppgangsperioden uten noen korreksjon, noe som er uvanlig. Det andre er den sterke gjeldsveksten blant private og selskaper. Når renta først begynner å krabbe oppover fra null, så vil mange flykte med pengene sine over i rentepapirer, eller betale ned gjeld

PointShare
PointShareInnlegg: 302
05.02.18 18:15
kennethnilsen: å solgte jeg meg ut i november i fjor fordi jeg villa aldri i verden turt å sitte med alle sparepengene i aksjer så lenge som til mars/ april i år.

Ingen burde vel sitte med ALLE sparepengene i aksjer..  Du bør diversifisere mer.  

kennethnilsen
05.02.18 19:39
PointShare: Ingen burde vel sitte med ALLE sparepengene i aksjer.. Du bør diversifisere mer.

Hvorfor det ? Det dummeste du gjør, er i hvert fall å overlate til forvaltere å diversere. Noe mange småsparere gjør. Da betaler du for forvaltning også for å sette en andel i banken.

Men jeg har sagt mitt. Er nå spent på hvordan det ser ut i mai/ juni.

(Innlegget ble redigert 05.02.18 19:42)

Sjah
SjahInnlegg: 3481
05.02.18 20:25
RazorBoy: En ting er sikkert. Når du leser i avisene at økonomien går dårligere, da har børsen for lenge siden snudd nedover.

Dette er jo bare tull. Børsene går for øyeblikket godt fordi det ikke ligger gode avkastningsmulighet i papir all den til rentene er lave. Så snart rentene snur opp vil kapital bli flyttet ut av aksjer og over i andre investeringsformer. Videre er renteoppgang et tegn på at økonomien går bra, ikke dårlig. Rentene økes for å dempe forbruk, stimulere til investeringer og senke inflasjon.

clavin
05.02.18 21:08
Sjah: Rentene økes for å dempe forbruk, stimulere til investeringer og senke inflasjon.

Hvis man vil stimulere til investeringer bør man vel SENKE renten.

kennethnilsen
05.02.18 21:28

Siden jeg skrev overskriften her, er Dow Jones ned  over 4%. Dette ser ut til å komme tidligere enn jeg forventet..

(Innlegget ble redigert 05.02.18 21:29)

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 10672
05.02.18 21:50
kennethnilsen: Siden jeg skrev overskriften her, er Dow Jones ned  over 4%. Dette ser ut til å komme tidligere enn jeg forventet..

Alt ligger til rette for et megakrakk, børsen har steget sammenhengende siden 1990 tallet. Det samme har husprisene i Norge. Bare en liten fartsdump i 2008, som ble "kjøpt" ut av de rike landene ved å trykke penger. Gjeldsgraden i Norge setter daglig nye rekorder, og dette tror alle går bra? Økonomi er et ekstremt tregt system, det tar årtier å bygge store bobler. Det har skjedd nå, om det sprekker nå? Ingen vet, det kan også bare være en korreksjon.

Men mange blør nå, at over 300.000 nordmenn har investert i kryptovaluta sier mye, er folk spekka gal ?

kennethnilsen
05.02.18 22:21
F.R.O.G: Men mange blør nå, at over 300.000 nordmenn har investert i kryptovaluta sier mye, er folk spekka gal ?

Det er mange som drømmer om raske penger, og noen få lykkes jo..

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4748
05.02.18 22:43

Det har knapt vært en dårlig børsdag de siste to årene. Det er vel mye "oppsamlet" gevinstsikring som nå kunne komme og lånefinansierte porteføljer som realiseres. Allerede høy P/E kombinert med utsikter til stigende renter passer dårlig sammen. Det tilsier at verdsettelsen av av aksjer (nåverdi basert på diskonteringsrente) trenger en teknisk nedjustering.

RazorBoy
05.02.18 22:44

Kan bli noen morsomme dager på børsen framover. Mange ferske investorer har opplevd at alt har gått til himmels, og tror de har vært gjennom en korreksjon når kursene har falt 2-3 % fra toppen. En korreksjon etter en så sterk oppgang er mer typisk på 10-20%. For de som sitter med litt mer spekulative aksjer (som småinvestorer gjerne gjør) så blir fallet større.

kennethnilsen
05.02.18 22:58

Er spent på hvor mye de nordiske børsene vil falle i morgen. Men først har vi Asia-børsene.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5203
06.02.18 08:06

Asia dundrer nedover de også. Blir nok en blodrød åpning på Oslo børs.

Men tror ikke dette er noe krakk. Mye som har gått kunstig godt de siste ukene, og flere som gevinstsikrer nå, da får man fort en liten korreksjon.

Det kommer jo "alltid" et krakk, men ikke ennå tror jeg.

kennethnilsen
06.02.18 12:36
Palimpsest: Det kommer jo "alltid" et krakk, men ikke ennå tror jeg.

De Europeiske børsene klarer seg overraskende godt i dag, så de fleste er nok enig i at dette kun er korreksjoner. Men dersom Wall Street starter i rødt i dag, så forsvinner det mye verdier den siste timen i dag.

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 8068
06.02.18 17:43
kennethnilsen: Hvorfor det ? Det dummeste du gjør, er i hvert fall å overlate til forvaltere å diversere.

Uff da.. En trenger vel ikke akkurat benytte forvaltere for å diversifisere.

kennethnilsen
06.02.18 18:52
hrrreminius: Uff da.. En trenger vel ikke akkurat benytte forvaltere for å diversifisere.

Neida..., det er bare de dummeste som gjør det..

frode57
frode57Innlegg: 2233
06.02.18 20:28

Det er nok er korreksjon som er på gang. Ingenting vokser inn i himmelen og det tas fortjeneste. Korreksjon er når det er mellom 10 - 20 % nedgang over en kort stund. 

Det er godt at amerikanerne får mer i lønningsposen og det borger fra for gjenvalg av Trump

kennethnilsen
09.02.18 18:39
frode57: Korreksjon er når det er mellom 10 - 20 % nedgang over en kort stund.

Et raskt fall på 15% vil av mange kalles et krakk. Tror ikke det finnes en fastsatt prosent for når det skal kalles et krakk, eller om det er en korreksjon.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 860
10.02.18 10:58

Om 15% kommer på en uke kan vi snakke krakk. 15-20% over et halvt år vil jeg si er en korreksjon. Som nevnt over har vi hatt litt vel høye PE og PEG-nivåer. Tror vi kan ende opp med ca. 25% nedgang totalt fram tom. Q3. Etter det vil det gå litt opp igjen. 

Bedrifter må rettferdiggjøre PE-nivåene med høye Earnings og Growth nå. Derfor blir Q1 og Q2-offentliggjøringene spennende.

kennethnilsen
12.10.18 10:17

Det er spennende tider på børsen! Det er nå snart et år siden jeg solgte meg ut, og har unngått et tap på ca. 8% fordi jeg var så eksponert for valuta.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester