Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Billån som nyutdannet?

NYTT TEMA
DanielReite
DanielReiteInnlegg: 3
19.02.18 08:51

Hei.

Er 22 år og snart ferdig med ingeniørutdanning og vil da kjøpe meg en bil. Har allerede et lån på 2 mill sammen med min samboer ( foreldre som kausjonister) siden vi har kjøpt leilighet sammen. Hvor stort billån vil det være realistisk for meg å få om jeg har 400-500k i lønn? Og vill det evt være aktuelt med 100% finansiering siden jeg ikke har egenkapital?

selters
seltersInnlegg: 6202
19.02.18 10:59

Du får nok 200-300k uten problemer. Trenger ikke egenkapital.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3382
19.02.18 14:53

Du får nok lånt 2-300k, forutsatt at du kan legge fram et budsjett som viser at du/dere har betalingsevne. Billån bør ikke gå over mer enn 5 år, så da blir det fort 6k/mnd ved lån av 300k.

I tilllegg vil banken kreve full kasko ved fullfinansiering, men dette vil du ha behov for uansett. 

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 220
19.02.18 16:25

Er din samboer også i jobb?

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 6249
19.02.18 19:23

Hvis du skal gå til en bilforretning å kjøpe bil. La dem ikke ordne lånet for deg. Bilforretninger opptrer som agenter hos låneutgiver og tjener penger på lån de tilbyr hos sine kunder.  
Det er et tidsspørsmål før bilselger yrket forsvinner i følge en bil messe i London ifjor. Bilkjøpet blir ordnet med å fylle ut skjema på nett.   

filesnisk
filesniskInnlegg: 981
19.02.18 22:58

^ Det er også et tidsspørsmål før solen går inn i en ekspanderende fase, og enten sluker jorden, eller gir oss en hårføner og deretter blir en hvit dvergstjerne som gjør at vi alle må gå med hodelykt og ullundertøy året rundt. Det inkluderer bilselgerne. 

Niklasabj
NiklasabjInnlegg: 2065
20.02.18 19:49

Det er jo ikke verre enn å få tilbud fra banken din, for så å se om bilforhandleren klarer å matche tilbudet eller ikke.

Men for all del, om noen i London har sagt det så..

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36263
21.02.18 21:07
Niklasabj: Men for all del, om noen i London har sagt det så..

Jeg mener å ha sett et bil "showroom" i Paris hvor der ikke var noen selgere å se..... 

G0oner
G0onerInnlegg: 11073
21.02.18 21:09
PerryAndre: Det er et tidsspørsmål før bilselger yrket forsvinner i følge en bil messe i London ifjor. Bilkjøpet blir ordnet med å fylle ut skjema på nett.

Så kjedelig da. Jeg foretrekker å få snakket med folk. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9575
21.02.18 21:53
G0oner: Så kjedelig da. Jeg foretrekker å få snakket med folk.

Så lenge det er folk som foretrekker å snakke med en selger før kjøp av bil. Så vil nok selgere finnes i bil butikker.

pfrog567
pfrog567Innlegg: 10977
22.02.18 18:45
DanielReite: Er 22 år og snart ferdig med ingeniørutdanning og vil da kjøpe meg en bil. Har allerede et lån på 2 mill sammen med min samboer ( foreldre som kausjonister) siden vi har kjøpt leilighet sammen. Hvor stort billån vil det være realistisk for meg å få om jeg har 400-500k i lønn? Og vill det evt være aktuelt med 100% finansiering siden jeg ikke har egenkapital?

Bare et velment råd: Vent til du får en fast jobb først og se hva lønna blir. Har samboer jobb? Nødvendig med bil pga avstand fra hjemme til jobb?

Lomasio
LomasioInnlegg: 5955
22.02.18 19:46

Vil uten tvil anbefale deg å kjøpe bil med grønne skilter, siden jeg forstår det slik at dere er bare to ennå. Da får du en super bruktbil til f.eks 150000. 

Mikey666
Mikey666Innlegg: 841
23.02.18 19:05

Hvorfor dette hastverket med å skaffe på seg mer og dyr gjeld?

Hva med å spare opp penger og kjøpe en billig bil mens du betaler ned såpass på gjelda at foreldrene slipper å være kausjonister? Når den tid kommer kan dere mest sannysnlig ta opp rammelån og få et billån via huslånet til mye gunstigere rente.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 70499
23.02.18 19:09

Det er smartere å kjøpe en bil til tiendeparten av prisen, og heller avskrive den over to-tre år. 

Masse godkjøp der ute til under 30K som vil kunne gi deg det meste, bortsett fra nybilfølelsen. 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3297
24.02.18 09:07

Jeg synes det er merkelig at man alltid skal foreslå at de yngste og minst erfarne sjåførene skal kjøre de minst trygge bilene...

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8252
24.02.18 10:41
JackNapier: Jeg synes det er merkelig at man alltid skal foreslå at de yngste og minst erfarne sjåførene skal kjøre de minst trygge bilene...

Ein må jo nødvendigvis anbefala bilar folk har råd til. Liten vits i å anbefala ein ny Volvo, når budsjettet kun gir rom for Toyota Aygo...

JackNapier
24.02.18 12:49

Det sier jo seg selv, men det virker som de fint kan få lån på bil til 300K. Man må jo ikke bruk hele summen, man får en relativt ny og veldig trygg bil mellom 100 og 200K.

30K er gjerne en bil som er gammel med utdaterte sikkerhetssystemer og som fort kan påløpe store kostnader...

(Innlegget ble redigert 24.02.18 12:50)

Samey_FU
Samey_FUInnlegg: 10084
25.02.18 14:52

Hei, 

Dette er et bra spørsmål og skulle veldig gjerne sett flere unge som deg ta ansvar på denne måten. 

Jeg vil anbefale deg å stille samboeren din som sikkerheten. Hvis du misligholder gjelden din, så tar banken henne. Dette er innafor. 

Med vennlig hilsen
S

Stratos24
Stratos24Innlegg: 254
26.02.18 00:56

Hvorfor kjøpe bil når du er helt i starten av å etablere deg, går det ikke an å klare seg med kollektivt ? 

Lomasio
LomasioInnlegg: 5955
26.02.18 19:52

Husk at bilen sannsynligvis vil tape seg mer i verdi enn det du betaler ned på lånet. For all del, unngå store billån. Tapsprosjekt de lux. Kjøp en 2-3-seter. Som regel desidert billigst å reparere på, trauste biler med lite tull. Du og samboeren får plass, samt en gedigen bagasjeplass som innbyr til billige ferieturer. Du får en mye nyere bil (med ditto mindre verkstedbesøk) enn om du kjøper 5-seter. Ikke like kul og vise frem til svigerforeldre og kompiser, men absolutt smartest. 

Mikey666
27.02.18 15:16
JackNapier: Det sier jo seg selv, men det virker som de fint kan få lån på bil til 300K. Man må jo ikke bruk hele summen, man får en relativt ny og veldig trygg bil mellom 100 og 200K. 30K er gjerne en bil som er gammel med utdaterte sikkerhetssystemer og som fort kan påløpe store kostnader...

Finnes mange biler av trafikksikre merker som ikke er altfor gamle i prisklassen 40-75000. Tror nok heller foreldrene til personen ville vært villig til å spyttet i 20-25 ekstra for en bil i stedet for å risikere sitt eget hus ytterligere på bakgrunn av et digert billån.

JackNapier
27.02.18 15:53

Vi vet jo ingenting om inntekten til samboeren, jeg sier bare jeg ville kjøpt en så ny bil som økonomien tillater det.

2 mill i lån er noe sånt som 8000kr i avdrag+renter i måneden, ikke så mye dersom han tjener 4-500K og hun tjener over 300K.

Mikey666
27.02.18 18:47

Om de da har råd til å betale 5000kr ekstra i avdrag i 1-2 år så vipps slipper foreldre å være kausjonister lengre. Å ta på seg ekstra gjeld, og spesielt dyr gjeld, når andres eiendeler står på spill er umoralsk, frekt og motbydelig. De kan kanskje klarer å håndtere det der og da, men om en av de mister jobben el. så er ikke bare de to fucked, men foreldrene også.

Men, er ikke min avgjørelse. Men de spurte om råd. Da vil jeg si; spør kausjonistene først, sier de OK så sjekk med banken.

Om de ender opp på Luksusfellen pga. et svindyrt billån så er det ikke så mye empati fra meg å spore i hvert fall.

JackNapier
27.02.18 19:52

Jeg ser det som selvsagt at de spør kausjonisten sin. Å kjøpe en bil i prissjiktet du foreslår kan fort bli en meget dyr affære da de færreste som ikke er bilmekanikere i dag kan skru selv.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 220
27.02.18 20:15
Mikey666: Å ta på seg ekstra gjeld, og spesielt dyr gjeld, når andres eiendeler står på spill er umoralsk, frekt og motbydelig. De kan kanskje klarer å håndtere det der og da, men om en av de mister jobben el. så er ikke bare de to fucked, men foreldrene også.

Ikke om det er avklart med kausjonisten på forhånd, noe som selvfølgelig må gjøres. Nå er det ikke slik at alle bor et sted for kollektivtrafikken er velfungerende, jeg kan ikke se at det kommer frem hvor TS er bosatt.

Da jeg kjøpte min første bopel var jeg også avhengig av å ha min far som kausjonist. Ganske raskt etter boligkjøpet ble jeg tilbudt en annen jobb hvor lønnen var betraktelig høyere, siden jobben innebar mye møtevirksomhet følte jeg meg avhengig av å ha en bil selv om det ikke var noe krav fra arbeidsgiver. Skulle jeg ha benyttet meg av kollektivtrafikk hadde jeg sløst bort nesten 3 hele arbeidsdager i måneden som jeg måtte ha erstattet med egen fritid.

Men selvfølgelig, er man student og i tillegg ikke har jobb er det helt klart uansvarlig å ta opp et billån på 300,000 kr, med eller uten et boliglån hvor man har en kausjonist.

Paalanil
PaalanilInnlegg: 7780
27.02.18 20:28
DanielReite: Og vill det evt være aktuelt med 100% finansiering siden jeg ikke har egenkapital?

Dette er null problem å få om du kan vise til jevn stabil inntekt. Om det er økonomisk lurt blir et helt annet spørsmål.

Låner du 300K i et billån uten egenkapital bør du betale det ned på 5 år. Da sitter du fort med renter+avdrag månedlig på 5.500,- -6.000,-.

I tillegg vil det kreves full kasko. Så får du årsavgift oppå. Deretter skal du fylle drivstoff for å komme ut av garasjen. Da sitter du plutselig på en månedlig kostnad på 8.000,- 9.000,- månedlig. 

JackNapier
27.02.18 21:26

Har han mulighet og skal kjøre mye gjennom bom kjøper han seg elbil. Det gir også lavere forsikring. Nyere bil gir også mer forutsigbare utgifter kontra plutselige retninger på 20K en bil til 80K kan gi deg.

Mikey666
28.02.18 19:16
JackNapier: Har han mulighet og skal kjøre mye gjennom bom kjøper han seg elbil. Det gir også lavere forsikring. Nyere bil gir også mer forutsigbare utgifter kontra plutselige retninger på 20K en bil til 80K kan gi deg.

Selvfølgelig. Skal man først bruke 300 000 på bil i dag så er man idiot om man ikke kjøper en elbil, spesielt om man ikke bor langt ute i gokk. Da får du en ny/nesten ny elbil innenfor garanti.
Flere fordeler:
*Lavere rente på billån (kan fort utgjøre 1-2 000 i året)
*Slipper bom (om man bor i Oslo og om man kjører gjennom bom hver dag så sparer man ca. 12 000 i året)
*Drivstoff (Sparer ca. 5000 i året)
* Inntil nå i hvertfall lavere verdifall.
*Årsavgift (Sparer Drøyt 2000 i året)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 70499
28.02.18 19:23
JackNapier: Jeg synes det er merkelig at man alltid skal foreslå at de yngste og minst erfarne sjåførene skal kjøre de minst trygge bilene...

1. Det er det slett ikke snakk om. 
Du får trygge nok biler til en billig penge om man bare ser litt bort fra årsmodellen.

2. En bils passive trygghet er så utrolig langt underordnet sjåførens årvåkenhet og oppmerksomhet når det gjelder dette å unngå ulykker i kjøretøy.  Så en litt større fokus på den enkelte sjåfør og hvordan denne håndterer sitt kjøretøy gir langt større positiv effekt enn nær sagt hva som helst annet. 

For den nyetablerte, så er dette å holde utgiftene under kontroll noe som de unge burde sette litt større fokus på. 
For en NY "billigibil" behøver slett ikke være så billig når man sammenligner med "sikkerhetsmestere" fra forrige tiår. 
Og da "mister" man ikke så mye av den passive sikkerheten heller. 

(Innlegget ble redigert 28.02.18 19:23)

JackNapier
28.02.18 19:26

Punkt 2 går jo totalt i mot punkt 1 Ricki..

Alt avhenger av økonomien til paret samt hva kausjonistene deres mener. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg