Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kredittvurdering

NYTT TEMA
angelica101
angelica101Innlegg: 10
06.03.18 10:46

Hei, 

Ble for en stund siden ble jeg oppringt av en selger for en teleoperatør og takket pent nei på tilbudet. Uka etter fikk jeg plutselig gjenpartsbrev hvor de hadde gjort en kredittvurdering på meg. Jeg reagerte med en gang og sendte inn en klagebrev og krevde forklaring på kredittvurderingen. Svaret de kom med var at det måtte være en feil i kombinasjon med fødselsnummer og personnummer. De la til at opplysningene ikke blir lagret og er kun en standard sjekk. 

Jeg er ikke fornøyd med begrunnelsen. Jeg sa klart og tydelig nei og har aldri vært kunde hos dem. I utgangspunktet skal de ikke ha min fødselsnummer. I tillegg er det 11 siffer i fødselsnummer, hvorav flere er kontroll sifre. Jeg kan ikke skjønne hvordan det er mulig å gjøre feil. Pluss at kredittvurdering inneholder sensitiv informasjon som ikke bør inngå som en standardprosedyre selv om man ikke er kunde. 

Er det noen som har erfaring med dette før? Er det noe mer jeg kan gjøre, f.eks klage til en høyere instans? 

Karten67
Karten67Innlegg: 4626
06.03.18 13:57
angelica101: Hei,  Ble for en stund siden ble jeg oppringt av en selger for en teleoperatør og takket pent nei på tilbudet. Uka etter fikk jeg plutselig gjenpartsbrev hvor de hadde gjort en kredittvurdering på meg. Jeg reagerte med en gang og sendte inn en klagebrev og krevde forklaring på kredittvurderingen. Svaret de kom med var at det måtte være en feil i kombinasjon med fødselsnummer og personnummer. De la til at opplysningene ikke blir lagret og er kun en standard sjekk.  Jeg er ikke fornøyd med begrunnelsen. Jeg sa klart og tydelig nei og har aldri vært kunde hos dem. I utgangspunktet skal de ikke ha min fødselsnummer. I tillegg er det 11 siffer i fødselsnummer, hvorav flere er kontroll sifre. Jeg kan ikke skjønne hvordan det er mulig å gjøre feil. Pluss at kredittvurdering inneholder sensitiv informasjon som ikke bør inngå som en standardprosedyre selv om man ikke er kunde.  Er det noen som har erfaring med dette før? Er det noe mer jeg kan gjøre, f.eks klage til en høyere instans?

Ja dette fenomenet brer mere og mere om seg, og veldig utidig om det som du ble utsatt for, jeg villa ha klaget til forbruker ombudet.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
06.03.18 14:00
angelica101: Er det noen som har erfaring med dette før? Er det noe mer jeg kan gjøre, f.eks klage til en høyere instans?

Dette kan du med fordel melde til høyere instans. 

Kredittilsynet er en av de som nok vil vite om denne operatørens fremgangsmåte. Likeså forbrukerrådet.

Kredittvurdering har de ikke tillatelse til å hente ut uten ditt klare samtykke. Har de ikke dette samtykket, bryter de loven. 

Politianmeldelse kan også være aktuelt. 

Karten67
Karten67Innlegg: 4626
07.03.18 19:13
RickiBK: Kredittvurdering har de ikke tillatelse til å hente ut uten ditt klare samtykke. Har de ikke dette samtykket, bryter de loven.  Politianmeldelse kan også være aktuelt

Ja det er faktisk såpass alvorlig at man kanskje kunne ha politianmeld dette, for jeg tror ikke at hele ledelsen til denne teleoperatøren hadde likt om de ble kredittvurdert uten samtykke. Eller naboen for den del.

JaktFalk79
JaktFalk79Innlegg: 707
21.03.18 12:25

"Datatilsynet mottok en klage fra en privatperson (anonymisert av Personvernnemnda til «A») etter at hun den 2. mai 2016 hadde mottatt et gjenpartsbrev fra Bisnode om at hun var blitt kredittvurdert av Bertram Bil AS. Det forelå ikke et kundeforhold mellom A og virksomheten. A sendte derfor en klage til Bertram Bil AS på kredittvurderingen, og ba om en redegjørelse for hvorfor det ble foretatt kredittvurdering.

Bertram Bil AS svarte i brev av 28. juni 2016 at en slektning av A, som var medeier og daglig leder i Bertram Bil AS, hadde benyttet virksomhetens tilgang hos Bisnode til å kredittvurdere A i forbindelse med As lån av en hytte som vedkommende eide. Bertram Bil AS mente at dette oppfylte kravet til saklig behov for kredittvurdering.

I brev av 6. september 2016 sendte Datatilsynet varsel om vedtak om overtredelsesgebyr til Bertram Bil AS for å ha utført kredittvurdering i strid med personopplysningsloven og forskriften.

Bertram Bil besvarte varselet i brev av 29. september 2016. Tilsynet fant ikke grunn til å endre det varslede vedtaket og fattet følgende vedtak 25. oktober 2016:

Bertram Bil AS pålegges å betale et overtredelsesgebyr til statskassen, pålydende 75 000 kr – kroner syttifemtusen – for å ha foretatt en kredittvurdering uten å ha oppfylt kravet til et saklig behov, jf. personopplysningsforskriften § 4-3 ved at det gjennom bedriftens tilgang hos Bisnode ble innhentet en kredittvurdering av A til tross for at dette kun hadde et privat formål."

Link

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester