Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Indeksfond vs. Forvaltet fond

NYTT TEMA
Gjerrig81
Gjerrig81Innlegg: 1
14.03.18 10:50

Hei, kan noen komme med tips på om jeg bør kjøpe indeksfond eller vanlige fond. Hørte på p1-nyhetene imorges at alt for få banker tilbyr indeksfond. Hvor kan jeg kjøpe eller få hjelp til dette?  

elpurito
elpuritoInnlegg: 41
14.03.18 11:46

Noon Invest i Stavanger hevder hvertfall at de er de eneste i Norge som aktivt selger og hjelper småsparere med indeksfond. 

st.sixtus
st.sixtusInnlegg: 195
15.03.18 07:57

KLP har flere indeksfond (verden, Europa, Norge, Norden etc.). Jeg har kjøpt det gjennom Nordnet. DNB har også indeksfond.

Det er ikke så rart at bankene ikke opplyser om disse, når de kan ta 1,5-2% forvaltningsavgift på vanlige fond mot 0,2-0,3% på indeksfond.

mf_6
mf_6Innlegg: 3741
15.03.18 17:29
st.sixtus: Det er ikke så rart at bankene ikke opplyser om disse, når de kan ta 1,5-2% forvaltningsavgift på vanlige fond mot 0,2-0,3% på indeksfond.

Når man spør en selger er det selvsagt at man får råd om å kjøpe det produktet de tjener mest på - selv om selgeren kaller seg rådgiver, konsulent eller noe annet pent. Det er jobben hans. Klarer selgeren å få tak i pengene dine både to og tre ganger er det bare bra for banken.

Selv prioriterer jeg å betale ekstra ned lånet mitt. Kanskje ikke så veldig spennende. Men det er i det minste risikofritt. Jeg ser ingen grunn til å spare masse penger for å ha til å betale rentene og avdraga når jeg blir pensjonist.

Chronos82
Chronos82Innlegg: 3
16.03.18 16:08

Dette er et spørsmål det er vanskelig å svare helt klart på, da det avhenger av fondene og hvordan de utvikler seg.

Hvis du skal spare over lang tid så er kostnader for fondet noe man bør passe veldig på og her er det ingen tvil om hva som har lavest kostnader.

Aktivt forvaltede fond kan i perioder "slå" børsen, men det er ikke dermed sagt at du tjener noe mer, etter at kostnadene for fondet er trukket fra. 

De som selger disse fondene skal gjerne også ha noe for det.. indeksfond uten kostnader tjener de fælt lite på å anbefale, så bankens såkalte "rådgivere" er selgere i forkledning.

Personlig kjører jeg nå en liten mix av fond i "pensjonssparingen" min med månedlige trekk fra min bank til Nordnet som har en bra platform med bra utvalg av fond.

De har også "Superfondene" sine som det er vanskelig å slå på kostnader da de er 0..

Her sparer jeg ca 80% i indeksfond, fordelt på Norge (15%) Sverige (20%) Globale indeksfond (45%).

De resterende 20% går i et par aktivt forvaltede fond for å krydre porteføljen litt. Så langt i år har de dog ikke klart å slå Oslo Børs og indexen..

Årsaken til at jeg kun sparer 15% i Norsk index erfordi hovedindeksen på Oslo Børs består av veldig mye Olje og Laks, og jeg har ikke lyst til å eksponere meg 

alt for mye i disse markedene. Det er også fordi jeg ønsker noe som potensielt kan være litt motsyklisk mot dårlige tider i Norge, og dermed sparer jeg mye globalt.

Anbefaler også sterkt at du gjør en slik sparing innenfor en aksjesparekonto (ASK) siden du da fritt kan bytte mellom ulike aksjefond uten å realisere gevinst skattemessig.

Realisasjon skjer først når du tar kontanter ut av en slik konto.

Som noen nevner ovenfor her er det viktigste å kvitte seg med gjeld hvis man har lån med høy rente. Det er veldig dumt å spare veldig mye i fond eller aksjer hvis man sitter med kredittkort/forbrukslån med høy rente, da prioriterer man det først.

Med dagens boliglånsrente, og utviklingen på Oslo Børs derimot hadde det lønt seg å låne opp på huset og sette dem i fond.. Men det er en litt vel høy risiko å ta over tid:)

(Innlegget ble redigert 16.03.18 16:12)

Mikey666
Mikey666Innlegg: 841
17.04.18 13:49
Chronos82: De resterende 20% går i et par aktivt forvaltede fond for å krydre porteføljen litt. Så langt i år har de dog ikke klart å slå Oslo Børs og indexen..   Årsaken til at jeg kun sparer 15% i Norsk index erfordi hovedindeksen på Oslo Børs består av veldig mye Olje og Laks, og jeg har ikke lyst til å eksponere meg  alt for mye i disse markedene. Det er også fordi jeg ønsker noe som potensielt kan være litt motsyklisk mot dårlige tider i Norge, og dermed sparer jeg mye globalt.

Smart, om man sverger til diversifisering. Av samme konsekvens så sparer jeg 33% i nordisk og 66% i globalt indeksfond.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester