Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fra trygd til pensjon....

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1188
14.03.18 13:57

jeg er 66 år og har vært uføretrygdet siden 1994, jeg  har ikke vært så mye ute i arbeidslivet før den tid heller, men er utdannet revisor, og jeg har hatt vanlig uføretrygd uten noen tillegg, nå fikk jeg brev at jeg går over til full pensjon, da jeg snart er 67 år, og jeg fikk nærmere beskjed om det, da lurer jeg på hvor mye jeg får utbetalt, mer eller mindre eller det samme ? Noen som vet mer om det ??

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 4172
14.03.18 14:59

Dersom du er 100% uføretrygdet vil denne gå automatisk over i alderspensjon når du fyller 67 år. I vedtaksbrevet vil summen stå.

Vil anbefale deg å ta kontakt med NAV Pensjon (ikke uførepensjon) dersom du vil ha en foreløpig beregning før den tid. Telefonnummeret dit er 55 55 33 34

De har også en kalkulator du kan prøve deg på 

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15162
15.03.18 10:26
merterje: jeg er 66 år og har vært uføretrygdet siden 1994, jeg  har ikke vært så mye ute i arbeidslivet før den tid heller, men er utdannet revisor, og jeg har hatt vanlig uføretrygd uten noen tillegg, nå fikk jeg brev at jeg går over til full pensjon, da jeg snart er 67 år, og jeg fikk nærmere beskjed om det, da lurer jeg på hvor mye jeg får utbetalt, mer eller mindre eller det samme ? Noen som vet mer om det ??

Uføretrygd skal skattes som lønn, mens pensjon skattes som det.  Det betyr at du får 40-50.000 mindre i brutto som pensjonist, men da også annen beskatning.  Litt avhengig av øvrige forhold vil vel dette gi kanskje litt mindre pensjon utbetalt, enn uføretrygd.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg