Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flytende eller fast rente?

NYTT TEMA
PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 29834
15.03.18 11:33

Jeg er veldig usikker på om jeg skal låse renten for 5 år eller ikke.

Jeg har jo forsåvidt råd til en renteøkning, men det blir langt tøffere enn i dag om renten på huslånet går fra 2 til 4%. Blir bye bye weekendturer og hello First Price. :)

Banken sier jo at de ikke anbefaler meg å låse renten, men jeg sliter med å stole helt på at de har rett.

Ser jo Kvadsheim og andre er overrasket over at så få har fastrente.

Hva tenker VGD-folket?

Sebastian95
Sebastian95Innlegg: 62
15.03.18 12:12
PapaSmurf: Banken sier jo at de ikke anbefaler meg å låse renten, men jeg sliter med å stole helt på at de har rett.

Dette er faktisk litt interessant. At bankene ikke råder deg til å låse renten.
Selv om styringsrenten ble holdt på 0.5 idag, så virker det som sannsynligheten for en renteøkning i nærmeste fremtid er blitt relativt mye høyere nå kontra prognosene i desember. Norges bank spår kraftig vekst i boliglånsrenten, kanskje derfor banken din ikke vil råde deg at du skal låse renten? Hvor mye kan man låse renten på nå da gitt et tidsperspektiv?

(Innlegget ble redigert 15.03.18 12:13)

PapaSmurf
15.03.18 12:15

5 år 2,9%

10 år 3,25%

Wenger_Love
Wenger_LoveInnlegg: 1847
15.03.18 12:17

På sikt tror jeg rentene skal være på et historisk lavt nivå. Men på 3-5 års sikt kan det være større svingninger, alt etter når den neste større økonomiske nedturen kommer. Mange av verdens børser er totalt overkjøpt, befolkningen gjeldstynget etc. En bevegelse i rentene kan ha uante konsekvenser på kort sikt. Spesielt den bevegelsen som er antydet av USA og the FED.

Jeg vurderte å søke om fastrentetilbud i september i fjor, men utsatte det. Nå er toget i ferd med å gå. 

PapaSmurf
15.03.18 12:20
Wenger_Love: Jeg vurderte å søke om fastrentetilbud i september i fjor, men utsatte det. Nå er toget i ferd med å gå.

Ja det er nettopp det.

Jeg teller på knappene. Man vil jo gjerne gjøre det valget som viser seg å være genistreken.

Chronos82
Chronos82Innlegg: 3
16.03.18 16:21

Over tid har det det somregel alltid lønner seg å velge flytende fremfor fast, hvis man takler renteoppgangen. Men så lav rente som vi har hatt de siste årene har heller ikke vært normalt, så å sammenlikne blir vanskelig.

Fastrente er en forsikring, og en forsikring koster penger, men det er lenge siden det har vært så billig å forsikre lånet sitt med fastrente som nå, så jeg synes det er rart at ikke flere velger å ta denne forsikringen, når så mange rapporterer at de vil få problemer med en liten normalisering i rentenivået.

Ingen vet hva renta er om 5 år, og ingen hadde nok trodd at renten nå skulle være så lav som den er nå, for 10 år siden.

Men det er veldig sannsynlig at rentene skal opp endel de nærmeste årene, og da må man spørre seg selv om man vil forsikre seg mot det eller ikke og om man sover bedre om natten når man vet nøyaktig hva man skal betale - selvom man betaler litt ekstra for det, når rentene fortsatt er veldig lave som nå.

(Innlegget ble redigert 16.03.18 16:22)

tucan
tucanInnlegg: 20152
16.03.18 18:30

Låsing av rentene er jo en forsikring. Mest sannsynlig taper man på det, men om økonomien ikke tåler renteoppgang, kan det være greit å låse.

edit. Vi kommer til å fortsette med flytende. Liker også friheten av å kunne betale ekstra ned på lånet uten å tenke på over/underkurs. 

(Innlegget ble redigert 16.03.18 18:32)

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3456
19.03.18 18:25
PapaSmurf: Hva tenker VGD-folket?

Jeg hadde nok ikke bundet meg opp i noen fastrente, men det spørs hva man er komfortabel med.

Bankene tar jo betalt for risikoen, så forventer de at rentenivået skal stige får man ikke bundet dem på dagens lave rente.

Strengt tatt ser man ikke hva som lønnet seg før bindingsperioden er over.

En slektning av meg bandt renta på et lån for en del år siden, fordi vedkommende var overbevist om at nå var det billig(i forhold til før), og betalte dyrt for dette mens rentenivået bare sank og sank...

Men klart det er herlig med fastrente om rentenivået stiger vesentlig.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8428
19.03.18 21:13
PapaSmurf: Jeg er veldig usikker på om jeg skal låse renten for 5 år eller ikke. Jeg har jo forsåvidt råd til en renteøkning, men det blir langt tøffere enn i dag om renten på huslånet går fra 2 til 4%. Blir bye bye weekendturer og hello First Price. :)

Med fastrente under 3% så er det jo begrensa kor mye du kan tapa på fastrente. Det er vel ingen grunn til å anta at rentenivået blir lavare. Det er derimot ingen garanti for at den ikkje blir dobla eller verre.

Spørsmålet er delvis kor stor auke du kan tola, og kor mye du er villig til å betala for å sleppa å tenka på renta dei neste 5 årene.

TromsoYid
TromsoYidInnlegg: 32
19.03.18 21:17
PapaSmurf: 5 år 2,9% 10 år 3,25%

Hvor får du 10 år til 3,25%? :) Lurer litt på å binde renten selv.

Om du skal binde eller ei kommer jo ann på så mye, blant annet hva du har i lån og inntekt.

Å binde for 5 år tenker jeg er bortkastet med dagens prognoser. Om vi ikke ser 5 år frem i tid så ser vi en liten stund fremover og det du kan tjene på feks år 4 og 5, taper du på år 1-2-3. Og plutselige så er renten om 5 år kanskje 6% når du er ferdig med 5-årsavtalen og da koster det flesk å ikke ha bundet for lengre tid. Skal du binde så gjør det for lengre tid og for at at en eventuell kommende renteheving svir på pungen. Hadde jeg fått 3,25% rente på 10 år så hadde jeg bundet halve lånet tvert og da sovet godt i 10 år. Andre halvdelen hadde jeg hatt flytende med mulighet for å betale ekstra, men det passer min situasjon, kanskje ikke din.

(Innlegget ble redigert 19.03.18 21:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester