Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fattigdom

NYTT TEMA
Sha
ShaInnlegg: 3
21.03.18 10:06

Hva er fattigdom for deg?

(Innlegget ble redigert 21.03.18 10:14)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3305
21.03.18 11:52
Sha: Hva er fattigdom for deg?

Å ikke ha råd til basale ting, mat. klær, bolig.

Torotto
TorottoInnlegg: 13570
21.03.18 14:27

Det slår inn på to plan.  

1) På det økonomiske plan.

Når din inntekt på tross av overtid, ikke streker til å holde huset varm, ikke nok mat på borde og hvor stadig nye utgifter truer, med å underminerer den grunnleggende økonomien i familien.

2) På det mentale plan. Den behandling du får som fattige.  Gjennom isolasjon og som objekt for trusselen om at middelklassen, skal ruineres av oss.   

trondfroland
trondfrolandInnlegg: 170
21.03.18 15:13

I dag er fedme et tegn på fattigdom, i gamledager var dette et tegn på rikdom.

Matvarehjelp er ødeleggende for lokale bønder, vi bør støtte lokale bønder og ikke ødelegge for dem ved å gi  gratis mat.

Rent vann og utdanning er det jeg donerer penger til.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 157
22.03.18 00:55

Man definerer ofte to typer fattigdom, absolutt fattigdom og relativ fattigdom.

Absolutt fattigdom er en tilstand som er preget av alvorlig mangel på grunnleggende menneskelige behov, inkludert mat, trygt drikkevann, sanitæranlegg, helse, ly, utdanning og informasjon. Det avhenger ikke bare på inntekt, men også på tilgang til tjenester.

Relativ fattigdom er en tilstand som er preget av mangelen på ressurser for å opprettholde dietten, livsstilen, aktiviteter og fasiliteter som en person eller gruppe er vant til eller som er sosialt akseptert i det samfunnet de tilhører.

Du spør jo egentlig om hva fattigdom er for  meg:

Siden du poster i økonomi forumet og jeg er økonom/mattematiker så er det lett for meg å se på fattigdom fra et økonomisk perspektiv. Jeg mener man når grensen til fattigdom i det man ikke klarer å generere nok finansielle midler til å oppfylle de to første stegene i Maslows behovspyramide.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 7293
22.03.18 11:28

Så avhenger det litt av hvor man er i livet, da jeg var ungdom og akkurat hadde forlatt redet, var det perioder der jeg knapt hadde penger fra dag til dag til mat. Det gikk det også, så lenge man er en sjel i en skjorte og ikke hadde ansvar for noen andre. All luksus måtte kuttes en periode, så fikk jeg jobb og ting endret seg raskt. Men brukte da penger som en full sjømann en periode, og hadde igjen i perioder lite penger. Så ble man voksen etterhvert, opparbeidet seg en buffer. Så kom det kone og familie, og da var det alvor. Da har man forpliktelser. Men heldigvis jeg hadde da fast og god jobb. Det ser jeg på som det viktigste  for å unngå fattigdom. Fast arbeid, slik at man selv kan styre sin fremtid og skjebne, og ikke være avhengig av en svikefull stat eller "venner".

Med arbeid kan man redusere forbruk, og over tid komme seg ovenpå om man har begått noen tabber. For det klarer de fleste å begå i livet.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 7293
22.03.18 11:32
AccountsReceivable: Siden du poster i økonomi forumet og jeg er økonom/mattematiker så er det lett for meg å se på fattigdom fra et økonomisk perspektiv. Jeg mener man når grensen til fattigdom i det man ikke klarer å generere nok finansielle midler til å oppfylle de to første stegene i Maslows behovspyramide.

og der er ikke mange i Norge, da faller mange rett inn i den kategorien der man har rett på sosialhjelp fra staten, altså ren nødhjelp der og da. Hold utenfor rus avhengige som uansett daler ned på de laveste nivåene i den pyramiden din, fordi de ikke vil eller kan ta vare på seg selv, og heller ikke lar andre gjøre det.

lsklars
lsklarsInnlegg: 61257
22.03.18 14:30

Når jeg ikke kan gjøre innskudd på Betsafe. 

Torotto
TorottoInnlegg: 13570
23.03.18 15:28
lsklars: Når jeg ikke kan gjøre innskudd på Betsafe.

Kan du ikke bruke noe av gevinstene?  ;-)

Karten67
Karten67Innlegg: 4242
24.03.18 13:18
Torotto: Det slår inn på to plan.   1) På det økonomiske plan. Når din inntekt på tross av overtid, ikke streker til å holde huset varm, ikke nok mat på borde og hvor stadig nye utgifter truer, med å underminerer den grunnleggende økonomien i familien. 2) På det mentale plan. Den behandling du får som fattige.  Gjennom isolasjon og som objekt for trusselen om at middelklassen, skal ruineres av oss.

Ja enig, men det er nok flere enn kun "2 plan"

3.Sosial fattigdom, ingen venner eller familie.

4. En kan også ha fattigdom i forhold til ytringfrihet, at en blir kneblet av styresettet man lever under.

5. Fattigdom i forhold til ulikheter i forhold til loven en lever under, f.eks shaira lovgivning gir menn langt flere fordeler ved konflikt enn kvinner har.....barnefordeling - arv etc-etc.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg