Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan noen som har peiling på askjer vær så snill

NYTT TEMA
tsofie
tsofieInnlegg: 1
01.04.18 20:01

...hjelpe meg? 

Jeg er privatperson og skal kjøpe aksjer i et ikke-børsnotert selskap. Det jeg ikke helt forstår er hvor aksjene jeg har kjøpt "oppbevares". Som regel har man jo en oversikt over hva man eier i f.eks nettbanken. Hvor finner jeg oversikten over aksjene jeg eier? Altinn? Hvordan foregår prosessen med å kjøpe aksjene og hva bør jeg eventuelt passe meg for? Fallgruver osv? 

Tusen takk på forhånd for all hjelp 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8253
02.04.18 13:38
tsofie: ..hjelpe meg?

Denne artikkelen indikerar at aksjer i denne typen elskaper kan vera problematisk. Det er ikkje direkte svar på spørsmålet ditt, men nyttig lesning uansett.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3384
03.04.18 12:41
tsofie: ...hjelpe meg?  Jeg er privatperson og skal kjøpe aksjer i et ikke-børsnotert selskap. Det jeg ikke helt forstår er hvor aksjene jeg har kjøpt "oppbevares". Som regel har man jo en oversikt over hva man eier i f.eks nettbanken. Hvor finner jeg oversikten over aksjene jeg eier? Altinn? Hvordan foregår prosessen med å kjøpe aksjene og hva bør jeg eventuelt passe meg for? Fallgruver osv?    Tusen takk på forhånd for all hjelp

Du blir registrert i aksjonærregisteret i Brønnøysund. Dine aksjeposter vil ganske riktig vises på siden din i Altinn. I tillegg vil du bli innkalt til generalforsamlingen og mottar årsrapport fra selskapet.

Kjøpsprosessen er ganske enkelt at du avtaler med firmaet hvor stor aksjepost du skal kjøpe, og hvilken pris pr. aksje.

Du bør be om en kalkyle på hvordan aksjen er priset, og du må være sikker på at selskapet er solid og drives godt. Be også om oversikt over aksjeutbytte siste 5-10 år. Historiske regnskapstall kan du sjekke selv på regnskapstall.no. Den største fallgruven er at hvis firmaet går konkurs er andelen din tapt.

Kan du si noe om årsaken til at du skal investere i dette selskapet?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg