Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NOK i utlandet Aaarghh..

NYTT TEMA
enigma99
enigma99Innlegg: 723
14.04.18 18:56

Hva feiler det nordmenn, hvorfor insisterer så uhyggelig mange på å gi bort penger i utlandet ?

Vi bor så nærme svenskegrensen at vi ofte er på en liten Harrytur, og som man vet så opererer fortsatt en god del utenlandske butikker med den meget innbringende bivirksomheten "valutasnusk"... Hver gang en ekspeditør spør meg om jeg skal betale i svenske eller norske kroner så svarer jeg "det spørsmålet burde du ikke ha lov til å stille meg" og betaler selvsagt i svenske kroner, siden vi er i... SVERIGE..

Det uhyre interessante, rent bortsett fra det faktum at forretninger og banker får lov til å bedrive denne kjeltringvirksomheten i 2018, er at når jeg hører de foran / bak meg i kassekøen, så svarer ca 70-80% av de norske apekattene at de vil betale i NOK (!!!) I 2018 ! -Etter at det har vært skrevet så mye om det i dagspressen !? 

Valutapåslaget ved å betale i NOK er som regel på ca 3-7% erfaringsmessig. Sjekker det av og til ved å notere meg det foreslåtte beløpet i NOK, deretter betale i SEK, og så sjekke hva som ble trukket fra kontoen i NOK. Dagligvarebransjen opererer ofte med varemarginer på kun 5% eller mindre. Dvs at de DOBLER sin fortjeneste på enhver idiot som betaler i NOK. Og det er som nevnt mange.

Er Ola Nordmann seriøst så uintelligente eller er det Harryhandlerne som ligger litt i underkant på landsgjennomsnittet på IQ.. ?

Sverige er brukt som et eksempel, men samme svindel foregår i hele verden, putt inn kortet i en minibank i nærmest ethvert land og du vil få opp et tilsvarende svindelforsøk i form av et tilbud i NOK.. Eller i en betalingsterminal.

Kom nettopp tilbake fra en Sverige tur og måtte lette litt på trykket ;-) 

Hva med deg - du betaler vel i lokal valuta i utlandet ?....

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5084
15.04.18 09:06
enigma99: Hva med deg - du betaler vel i lokal valuta i utlandet ?....

Selvfølgelig.

Det samme gjelder jo ved uttak av kontanter i minibanker i utlandet (Europa).

Der får man først et alternativ om man vil ta ut det valgte beløpet med en garantert vekslingskurs på x antall norske kroner.
Alternativ nr. 2 er da om man heller vil bruke dagens flytende kus som ikke kan garanteres.

Uten unntak vil det lønne seg å velge flytende kurs.
Forskjellen utgjør som regel ca 50 øre pr. euro, og det blir det fort penger av.

(Innlegget ble redigert 15.04.18 09:07)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3316
16.04.18 10:26
enigma99: Hva med deg - du betaler vel i lokal valuta i utlandet ?....

Såklart, men skremmende mange som ikke forstår at de blir loppet for penger ved å velge å betale i en kurs som butikken finner det for godt å bestemme.

ehall
ehallInnlegg: 19579
16.04.18 22:12

Selvfølgelig betaler jeg i lokal valuta. Ser oftere i utlandet at det kommer valg om valuta i kortterminalene, det må være et relativt hemmelig samarbeid mellom kortselskapene og butikkene som et ekstra gebyr. 

Justice 96
Justice 96Innlegg: 29325
17.04.18 01:04

Alltid lokal valuta. Uten unntak.. Lærte akkurat ungdommen i huset om dette fenomenet, at de alltid må velge lokal valuta. Samme med PayPal eller amazon, hvor de som oftest setter betalingen til NOK. Der endrer jeg alltid til valutaen i det landet jeg shopper fra, og lar kortutsteder ta seg av kursen. 

CryniX
CryniXInnlegg: 11109
18.04.18 05:27
Justice 96: Alltid lokal valuta. Uten unntak.. Lærte akkurat ungdommen i huset om dette fenomenet, at de alltid må velge lokal valuta. Samme med PayPal eller amazon, hvor de som oftest setter betalingen til NOK. Der endrer jeg alltid til valutaen i det landet jeg shopper fra, og lar kortutsteder ta seg av kursen.

Trodde dere bare hadde Western Union i scouseland.

st.sixtus
st.sixtusInnlegg: 189
18.04.18 09:39

Har lagt merke til at man gjerne må trykke på en grønn knapp for NOK og en rød knapp for utenlandsk valuta. Eventuelt må man trykke cancel eller tilsvarende for å betale i utenlandsk valuta. Dette lurer nok en del småstressa folk til å velge NOK. Litt på samme måte som røde advarsler lurer forlk til å kjøpe dyre forsikringer hos flyselskaper eller leiebil.

Everenga
EverengaInnlegg: 4153
18.04.18 11:29
enigma99: Sverige er brukt som et eksempel, men samme svindel foregår i hele verden, putt inn kortet i en minibank i nærmest ethvert land og du vil få opp et tilsvarende svindelforsøk i form av et tilbud i NOK.. Eller i en betalingsterminal

Svindel er det jo ikke så lenge de ikke feilaktig hevder at det er billigere å handle i NOK. Ikke ulovlig å tjene penger på at folk er sløve.

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 27225
18.04.18 12:01
enigma99: du betaler vel i lokal valuta i utlandet ?....

Sjølvsagt!

Rome77
Rome77Innlegg: 9193
19.04.18 18:02

Alltid in natura.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9451
21.04.18 12:28
enigma99: Hva med deg - du betaler vel i lokal valuta i utlandet ?...

Stedene jeg reiser tar dem kun i mot lokal valuta.

Jeg passer dessuten også på å ta ut maks i banken.
For det er jo lokalt gebyr pr uttak. (min bank har ingen annen gebyr en visa sitt påslag)

Men ser endel turister her som tar ut mange små beløp. Riktig nok veldig få norske her. Men det lokale gebyret for utenlandske kort er likt for alle.

Så denne idiotien gjelder ikke bare nordmenn i utlandet, men stor del europeere og til og med endel amerikanere.

William_S3
William_S3Innlegg: 4417
25.04.18 15:27

Har hendt en gang jeg ikke betalte i lokal valuta - det var Avis som bare tok seg betalt i NOK da jeg leide en bil i USA... Irriterende det, men men en gang går vel greit. De hadde nå hastverk med å gå igjennom kontrakten. 

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 597
27.04.18 09:14
enigma99: Sverige er brukt som et eksempel, men samme svindel foregår i hele verden, putt inn kortet i en minibank i nærmest ethvert land og du vil få opp et tilsvarende svindelforsøk i form av et tilbud i NOK.. Eller i en betalingsterminal.

Du er bereist forstaar jeg?  Vaert utenfor Norden ogsaa?

Jeg har brukt mitt Visa-kort i mange land ( har aldri hatt kreditkort) -  og jeg har aldri noe sted faatt et slikt tilbud du kaller.  Uttaket har naturligvis skjedd i lokal valuta,
jeg kunne ramset opp en lang rekke land, inkl. Sverige.

Betalingsterminal har jeg aldri benyttet .

I 3-4 land hvor jeg baade visste og foelte at det ikke var
trygt aa bruke minibank, gikk jeg inn og gjorde uttak i
skranken.  Tenk jeg fikk lokal valuta der ogsaa, uten spoersmaal om hva jeg ville ha.
Du er nok ikke saa erfaren som du tror, men tillater deg
likevel aa kalle mange andre for  baade Apekatter og idioter.
God bedring - i lokal valuta!

Vonmises
VonmisesInnlegg: 197
27.04.18 14:33
utenforallfarvei: Du er bereist forstaar jeg? Vaert utenfor Norden ogsaa?Jeg har brukt mitt Visa-kort i mange land ( har aldri hatt kreditkort) - og jeg har aldri noe sted faatt et slikt tilbud du kaller. Uttaket har naturligvis skjedd i lokal valuta,jeg kunne ramset opp en lang rekke land, inkl. Sverige.Betalingsterminal har jeg aldri benyttet .I 3-4 land hvor jeg baade visste og foelte at det ikke vartrygt aa bruke minibank, gikk jeg inn og gjorde uttak iskranken. Tenk jeg fikk lokal valuta der ogsaa, uten spoersmaal om hva jeg ville ha.Du er nok ikke saa erfaren som du tror, men tillater deglikevel aa kalle mange andre for baade Apekatter og idioter.God bedring - i lokal valuta!

Hvis du aldri har benyttet betalingsterminal så er det vel ganske opplagt at du aldri har fått tilbud om velge mellom lokal valuta eller NOK og måten du svarer på viser at du ikke har forstått problemstillingen.

Hvis du skal betaler med et norsk bankkort på betalingsterminal i utlandet vil du ofte få vist to beløp på displayet, ett i NOK og ett i f.eks. EURO. Velger du NOK vil butikkens egen vekslingskurs bli brukt og den er (som TS sier) stort sett alltid dårligere enn din egen banks vekslingskurs.

utenforallfarvei
28.04.18 02:14
Vonmises: Hvis du aldri har benyttet betalingsterminal så er det vel ganske opplagt at du aldri har fått tilbud om velge mellom lokal valuta eller NOK og måten du svarer på viser at du ikke har forstått problemstillingen.

Kan ikke se at jeg har svart deg paa noe? men ok..

Joda, jeg forstod nok din problemstilling, som i virkeligheten ikke er noe problem for den som har 
orden paa sin oekonomi, og ikke betaler med kort.

Det vil alltid koste litt mer aa bruke kort, uansette
valuta og beloep.  Dessuten er det veldig mange som
bruker kreditkort somikke har oversikt, noe som vises
paa alle unoedvendige gebyrer som paaloepes.

Bankene og innkassobaronene haaver jo inn enorme
beloep aa slike gebyrer,selv om alle paastaar at de
selv har kontroll paa sine konti. Noe de ikke har.

Men kanskje Siw kan nekte bankene disse blodrentene
paa forbrukslaan. Leser akkurat at det kan vaere paa vei,
men rentene kommer vel neppe under 20 % og da hjelper
det ikke mye.

Jeg tar ut nok kontanter til aa dekke utgiftene noen uker,
banken tar det vanlige vekslingsgebyret paa1.9 - 2.00 %
er det vel idag, men dette er likt uansett beloep og det maa jeg bare svelge.
Loesningen trodde jeg var egen konto i China Bank, men
de rotet det til slik at jeg kuttet de helt ut.

Vonmises
VonmisesInnlegg: 197
28.04.18 15:27
utenforallfarvei: Kan ikke se at jeg har svart deg paa noe? men ok..Joda, jeg forstod nok din problemstilling, som i virkeligheten ikke er noe problem for den som har orden paa sin oekonomi, og ikke betaler med kort.Det vil alltid koste litt mer aa bruke kort, uansettevaluta og beloep. Dessuten er det veldig mange sombruker kreditkort somikke har oversikt, noe som visespaa alle unoedvendige gebyrer som paaloepes.Bankene og innkassobaronene haaver jo inn enormebeloep aa slike gebyrer,selv om alle paastaar at deselv har kontroll paa sine konti. Noe de ikke har.Men kanskje Siw kan nekte bankene disse blodrentenepaa forbrukslaan. Leser akkurat at det kan vaere paa vei,men rentene kommer vel neppe under 20 % og da hjelperdet ikke mye.Jeg tar ut nok kontanter til aa dekke utgiftene noen uker,banken tar det vanlige vekslingsgebyret paa1.9 - 2.00 %er det vel idag, men dette er likt uansett beloep og det maa jeg bare svelge.Loesningen trodde jeg var egen konto i China Bank, mende rotet det til slik at jeg kuttet de helt ut.

Problemstillingen var ikke min, men det trådstarter presenterte i åpningsinnlegget nemlig at folk velger et alternativ som gir dårligere vekslingskurs når de skal betale.

Det er ikke noe stort problem å ha orden på økonomien selv om betaler med bankkort i butikkene. Kontoen blir jo umiddelbart belastet og man kan jo til enhver tid gå inn i nettbanken for å sjekke saloden. Så lenge du vet hva du har på kontoen er det ikke noe forskjell  å ta ut 60 Euro i banken for så å betale det i butikken som å bruke bankkortet direkte for det samme beløpet i butikken.....rent bortsett fra at du belastes et ekstra gebyr for kontantuttak i utlandet.

At en del folk bruker kredittkort over evne er det ikke noe tvil om, det har egentlig ikke noe med å saken å gjøre.

enigma99
enigma99Innlegg: 723
29.04.18 13:51
utenforallfarvei: Du er bereist forstaar jeg?  Vaert utenfor Norden ogsaa? Jeg har brukt mitt Visa-kort i mange land ( har aldri hatt kreditkort) -  og jeg har aldri noe sted faatt et slikt tilbud du kaller.  Uttaket har naturligvis skjedd i lokal valuta,
jeg kunne ramset opp en lang rekke land, inkl. Sverige. Betalingsterminal har jeg aldri benyttet . I 3-4 land hvor jeg baade visste og foelte at det ikke var
trygt aa bruke minibank, gikk jeg inn og gjorde uttak i
skranken.  Tenk jeg fikk lokal valuta der ogsaa, uten spoersmaal om hva jeg ville ha.
Du er nok ikke saa erfaren som du tror, men tillater deg
likevel aa kalle mange andre for  baade Apekatter og idioter.
God bedring - i lokal valuta!

Hva er du for en tullebukk ? Mest usaklige jeg har lest på en god stund..

Ja, har vært utenfor Norden, vært i rundt 60 land sist vi telte, er det viktig for deg ?

Du har aldri benyttet en betalingsterminal ?? Det er du nok ganske alene om... Utrolig..

Trodde du at det var snakk om å ta ut fysiske norske sedler i utlandet ?? Jeg skal ikke prøve å forklare deg noe. Lykke til videre...

Men takk for en god latter..

utenforallfarvei
30.04.18 06:06
enigma99: Hva er du for en tullebukk ? Mest usaklige jeg har lest på en god stund.. Ja, har vært utenfor Norden, vært i rundt 60 land sist vi telte, er det viktig for deg ? Du har aldri benyttet en betalingsterminal ?? Det er du nok ganske alene om... Utrolig.. Trodde du at det var snakk om å ta ut fysiske norske sedler i utlandet ?? Jeg skal ikke prøve å forklare deg noe. Lykke til videre... Men takk for en god latter..

Hei kollega, en god latter forlenger baade ditt og mitt liv,
saa takk for den.

Usaklig? Tja, hvis det er usaklig aa fortelle omsine ulike erfaringer,
saa vet ikke jeg, men ettersom jeg er en tullebukk saa tilgir du meg

kanskje? Takk for det.
Jeg har i motsetning til de fleste doedsalvorlige allvitere her en god
del humor i bunn,maa kanskje beklage det ogsaa naa og begynne 
aa bruke skjellsord.?  Nei det passer megbare ikke,saa slutt og les
min innlegg.

Ja, ikke mange som er saa smarte at de klarer seg uten betalings-
terminaler.  Det er bevis paa at jeg ikke besoeker typiske turistfeller der det er lett aa bli lurt.  Ogjeg har aldri hatt problem
med aa betale med kontanter ilandets valuta.
Jeg reiser heller ikke omkring for aa shoppe, bruker penger kun
til det noedvendige, samt aa hjelpe der det er behov, f.eks.
som alle mine fadderbarn-/familier. Og da er det ikke smart aa
leke rik onkel,men heller prate med dem om arbeid og penger.

Altfor mange nordmenn har blitt lurt fordi de har brukt kreditkort
o.l. spesielt paa utesteder der ikkealle alltid er helt klare i toppen.
Lett i daarlig belysning og rus aa taste feil eller ganske enkelt bli
lurt.  Altfor mange bruker kreditkort med et betydelig beloep slik
at risikoen er enorm for aa bli ruinert.
Husker spesielt en av vaare daarlige proff-forballspillere som ble
kvittetpar hundre tusen en kveld paa et utested. Hvilken voksen
person med vett i toppen bruker til daglig et kort hvor det ligger
inne et saa stort beloep? Ingen med ansvarsfoelelse.

Jeg har et beskjedent beloep paa Visakortetsomgaar ut 02/19.
Tidligere har jeg ved behov via nettbank overfoert f.eks.15.000,-
fra sparekto. til brukskonto. I tilfelle ran e.l. ville misbruk dabli
begrenset til det beloepet, noe mange ville  spart mange problemer med aa foelge.

Takk men jeg tror ikke du behoever forklare hverken det med
NOK i utlandet eller noe annet vedr. veksling etc. etc.
Hvis du som meg leser hva bankene forteller om nordmenns
mangel paa ansvar for egne midler paa reiser, saa vil du forstaa
at aa unngaa bruk av kort,kreditkort spesielt, er meget viktig.

Samtidig saa  kommer jo bankenes dobbelmoral tydelig fram
med alle tilbud om laan uten sikkerhet etc. saa for  mange unge
er dette ei riktig rottefelle,desverre.

Ha en straalende mandag!

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 9498
30.04.18 07:01
utenforallfarvei: Hvis du som meg leser hva bankene forteller om nordmennsmangel paa ansvar for egne midler paa reiser, saa vil du forstaaat aa unngaa bruk av kort,kreditkort spesielt, er meget viktig.

Du må ha misforstått det du har lest.

utenforallfarvei
30.04.18 09:22
Columbus_3: Du må ha misforstått det du har lest.

Absolutt ikke.

Naar ogsaa venner/bekjente  som jobber i bank forteller
akkurat det samme, noe som styrkes av utallige artikler i
de fleste aviser, saa kan ingen komme unna sannheten.

Ellers: hvorfor sliter saa mange med spesielt gjeld paa
forbrukslaan og overtrekk paa kreditkort? I flg. bankene
er slik gjeld paa flere titalls milliarder NOK pr. i dag.

Som tidl.nevnt har "internett-invaliden" altsaa meg, ikke
mulighet til aa referere til bestemte art. e.l.men enhver som
kan lese vil finne slike opplysninger svaert ofte.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg