Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Selskapsform

NYTT TEMA
malacay3
malacay3Innlegg: 17495
02.05.18 20:45

Jeg har vurdert, og kommer til å ta over et lite sted som driver med takeaway. Det er uaktuellt med aksjeselskap, jeg skal drive dette stedet sammen med min samboer. Men det er han som kommer til å være der og ta seg av den daglige driften. Mens jeg tar det økonomiske ansvaret.

Dersom jeg forstår lovgivningen rett må vi være gift for at jeg skal slippe unna et ansettelsesforhold. Det holder ikke med at vi er samboere. Så har vi et alternativ med Delt ansvar, jeg sliter litt med hvordan det fungerer.

Beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men for å si det enkelt, jeg ønsker å ta det økonomiske ansvaret for en liten bedrift hvor min samboer skal jobbe, uten å måtte ta jobben med arbeidsgiveravgift, pensjon, skatt etc.

Er rett og slett det enkleste å gifte oss ?

Malacay 

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 157
03.05.18 09:58

Aksjeselskap er vel det beste alternativet, i dag kreves det kun 30.000 kr i egenkapital, med et AS har man også begrenset personlig ansvar. Er det slik at AS er helt utelukket så kan dere starte et Ansvarlig Selskap (ANS/DS).

Oversikt over selskapsformer (Altinn)

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1499
05.05.18 21:58
malacay3: Jeg har vurdert, og kommer til å ta over et lite sted som driver med takeaway

Hvorfor er det uaktuelt med aksjeselskap?

Du må uansett ha mer enn 30.000 kronoer i kapital når du starter opp, så risikoen er den samme. (Ok, den er faktisk mindre med et AS, men det kan vi komme tilbake ti senerel)

DA og ANS... Om du absolutt MÅ velge noe, så skal du her velge DA.
I et ansvarlig selskap har eierne ubegrenset ansvar for selskapets forpliktelser. Det betyr at om selskapet ikke går som ønsket, vil kreditorene kreve ALT dekket av dere på eiersiden.
I et ANS er dere solidarisk ansvarlig for all gjeld, hvilket betyr at kreditorene kan gå etter dere begge for å få dekket ALT.
I et DA skriver dere i selskapsavtalen hvor mye hver enkelt av dere skal være ansvarlig for (%-andel) og så vil dere ikke skylde mer enn x% av totalen.

Men... jeg ser ingen grunn til ikke å gå for et AS med en gang. Den største fordelen er at det er LITT mer administrasjon og dokumentasjon.. så OM det går dårlig, så vil dere (faktisk) se det litt tidligere. Og spare penger på å gi opp tidligere.
Og om det går bra... så skatter dere som privatpersoer bare av de pengene dere tar ut av selskapet. (Selskapsskatten er lavere enn personskatten, så om dere har penger til overs sparer dere skatt på å la pengene bli i selskapet).

S

malacay3
08.05.18 18:35

Problemet mitt er at jeg måtte ta en veldig kjapp avgjørelse. Jeg takker for veldig gode råd, det ble DA hvor jeg har 99 % av ansvaret (og eiendelene), men jeg kommer til å høre på dere og bytte til aksjeselskap.

Fordelen med vgd, det finnes folk med kunnskap her inne.

Malacay 

spredo-the-original
10.05.18 02:45
malacay3: Fordelen med vgd, det finnes folk med kunnskap her inne.

We aim to please:)

Og siden jeg tidligere har blitt spurt om det samme:

Ja, isolert sett er skattetrykket litt høyere i et AS. Men om man bare har AS'et som lønnsinntekt jevner det seg noe ut med minstefradraget (som går på "lønnsinntekt")

Men den største fordelen er "administrasjonen". 
I et DA, om firmaet trenger penger, så setter du pengene inn på firmakontoen og driver videre. Fører det mot privatkontoen "den andre veien" og er ferdig med det. "Du har ikke tatt penger ut, du har skutt dem inn".

I et AS så skal du i utgangspunktet lage en låneavtale. Med renter og det hele. Du setter inn pengene på konto, og bokfører det som et lån. Ikke den helt store forskjellen.

Om det ikke går så bra med selskapet: I et AS slutter du å ta ut lønn, i et DA slutter du å ta ut "privatuttak". Mye det samme.

Men det viktigste:
Om et DA har mistet alle pengene er det ingen som hindrer deg i å drive videre. Det er uansett DU som må betale ALL gjelde tilslutt uansett.
I et AS må du til enhver tid vite at du har mer enn 50% av aksjekapitalen. Netto. Om du driver videre etter at 50% av aksjekapitalen er brukt opp risikerer du å være personlig ansvarlig for et etterfølgende underskudd.
Men OM du driver lovlig: Når du ser at 50% av aksjekapitalen er tapt må du ta et valg. Drive videre ved å skyte inn mer penger eller legge ned. (Dette er selvfølgelig et valg du BURDE tatt i et DA også, men erfaringsmessig SPAR folk penger inn i et DA ford "det ordner seg".) I et AS må dette formaliseres. Mer kapital inn, dokumentasjon, brønnøysundregistrene... Du får virkelig øynene opp for hva du risikerer. DA kan du ta en "informert beslutning".

Og OM du bestemmere deg for å legge ned, så risikerer du ikke mer penger enn aksjekapitalen du har skutt inn, og muligens lønn du ikke har tatt ut. (OG eventuelle garantier du har gitt som privatperson ved siden av)

Og om selskapet går bra:
I et DA skatter du fullt av HELE overskuddet, uansett hva du gjør med pengene.
I et AS skatter du bare fullt av de pengene du tar ut. Lar du penge stå i bedriften skatter du bare 24%. 

Men jeg ville sett mest på den "ER det verdt å skyte inn mer penger i dette, for når ting først går galt har folk en tendens til å vente for lenge med å kaste inn håndkledet." Formaliteter rundt innskuddet vil gjøre det hele mer "virkelig".

Uansett, lykke til:)

S

malacay3
10.05.18 13:27
spredo-the-original: Men jeg ville sett mest på den "ER det verdt å skyte inn mer penger i dette, for når ting først går galt har folk en tendens til å vente for lenge med å kaste inn håndkledet." Formaliteter rundt innskuddet vil gjøre det hele mer "virkelig".

Hvis ting går galt takler jeg tapet. Da er det rett og slett bare å selge igjen :)

Malacay

spredo-the-original
10.05.18 20:01
malacay3: Hvis ting går galt takler jeg tapet. Da er det rett og slett bare å selge igjen :)

Problemet er at de fleste tenker "det går nok bra". Og så tar de ikke ut "lønn" en måned eller to. 
Og så bruker de et kredittkort, for leverandøren måtte jo ha penger. Og da tar du heller ut penger for å dekke det enn å ta ut lønn måneden etter. Og så kommer husleien...

Poenget er at i et DA kan du flytte rundt på penger som du vil, de er dine alle sammen.
I et AS er det regler, og det ser litt styggere ut med "låne 20.000 kroner til firmaet, 1 års nedbetaling" fulgt av nytt lån 14 dager senere.

Uansett, lykke til. Det blir nok bra:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg