Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Låne penger av jobben

NYTT TEMA
SMR
SMRInnlegg: 2
05.05.18 10:04

Jeg skal låne 180 000 kroner til bruk som egenkapital. Jeg vurderer å låne disse av selskapet jeg jobber deltid for. Jeg har ikke selv noen eierskap i selskapet, men det eies av noen i nær familie.

Dette må ha en rente for at ikke det skal fordelbeskattes osv. Hvis jeg får en rente på eks 3% som er godt over normrenten på 2,2%, blir det så mye mer kostbart da enn et vanlig lån. 

Noen som har erfaring med dette? Hva er fordeler og ulemper?

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 40980
05.05.18 15:39
SMR: Jeg skal låne 180 000 kroner til bruk som egenkapital. Jeg vurderer å låne disse av selskapet jeg jobber deltid for. Jeg har ikke selv noen eierskap i selskapet, men det eies av noen i nær familie. Dette må ha en rente for at ikke det skal fordelbeskattes osv. Hvis jeg får en rente på eks 3% som er godt over normrenten på 2,2%, blir det så mye mer kostbart da enn et vanlig lån.  Noen som har erfaring med dette? Hva er fordeler og ulemper?

Det er vel ikke egenkapital dersom du har lånt de 180'.

Du vil være nødt til å lure banken du du skal ha boliglånet ditt i dersom de skal gå med på at du faktisk har egenkapital.

Risikoen er selvsagt at du risikerer å ha tatt opp for mye i lån og på grunn av sviktende boligpriser samt uventet fall i inntekt risikerer å ikke kunne betjene de to lånene. Boliglånsbanken kan vel også i si opp låneavtalen med deg i visse tilfeller dersom du har kommet med falske opplysninger. Men det er vel siste utvei for banken.

Skattemessige så er det ganske greit så lenge du har rente over normrenten. Både du og lånegiver må oppgi lånebeløp og renteutgifter/inntekter i skattemelding og/eller regnskap.

Jeg har heldigvis aldri hatt noen erfaring med å låne til pipa. Ei heller å eventuell gi falske svar på spørsmål fra banken om hvor jeg har "egenkapitalen" min fra.

SMR
SMRInnlegg: 2
05.05.18 17:59

Egenkapital til å starte opp selv. Ikke kjøpe bolig. Så spørsmålet er jo ikke angående det. Det er urelevant. Spørsmålet er hvorvidt det funker bra å låne fra jobben

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 40980
05.05.18 21:24
SMR: Egenkapital til å starte opp selv. Ikke kjøpe bolig. Så spørsmålet er jo ikke angående det. Det er urelevant. Spørsmålet er hvorvidt det funker bra å låne fra jobben

Det funker selvsagt bra å låne fra jobben dersom du betaler tilbake lånet. Skattemessig så vil det ikke være noe problem når du er over normrenten.

Dog er det kanskje ikke noen god ide å starte opp som konkurrent til egen arbeidsgiver så sats på en annen bransje.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg