Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Operasjon hindrer meg fra sommerjobb (er student)

NYTT TEMA
Brex
BrexInnlegg: 109
16.05.18 01:59

Jeg er for tiden student med et år igjen på bachelorstudium.

Nå i midten av juni skal jeg gjennom en omfatteden kjeveoperasjon (blir satt ut av spill i 6-8 uker). Denne operasjonen gjør at jeg ikke kan jobbe denne sommeren. Noe jeg selvsagt hadde gjort dersom jeg ikke skulle operere.

Jeg er ikke ansatt hos noen arbeidsgiver da operasjonen har vært planlagt siden høsten 2017.

Har jeg krav på, eller finnes det noen form for stønad fra NAV/Lånekassen for dette? Er på grunn av denne operasjonen at jeg ikke får jobbet noe denne sommeren.

Takk for svar!

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53659
16.05.18 09:00
Brex: Jeg er for tiden student med et år igjen på bachelorstudium. Nå i midten av juni skal jeg gjennom en omfatteden kjeveoperasjon (blir satt ut av spill i 6-8 uker). Denne operasjonen gjør at jeg ikke kan jobbe denne sommeren. Noe jeg selvsagt hadde gjort dersom jeg ikke skulle operere. Jeg er ikke ansatt hos noen arbeidsgiver da operasjonen har vært planlagt siden høsten 2017. Har jeg krav på, eller finnes det noen form for stønad fra NAV/Lånekassen for dette? Er på grunn av denne operasjonen at jeg ikke får jobbet noe denne sommeren. Takk for svar!

Det korte svaret er nei

Brex
16.05.18 20:54

ok, takk. Det jeg trodde

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 10267
19.05.18 20:46
Rainmaker: Det korte svaret er nei

Det er jo helt feil, hvor gammel er vedkommende? Har da rett på sosialstøtte om forholdene ligger til rette for det. Det må vedkommende ta med NAV og søke om dette, om det ikke finnes andre inntekter, og ikke det er noe penger på konto.

lok1
lok1Innlegg: 4846
20.05.18 15:39
F.R.O.G: Det er jo helt feil, hvor gammel er vedkommende? Har da rett på sosialstøtte om forholdene ligger til rette for det. Det må vedkommende ta med NAV og søke om dette, om det ikke finnes andre inntekter, og ikke det er noe penger på konto.

Han har jo inntekt siden han er student, det heter studielån.

Så det korte svaret er nei.

milfern
milfernInnlegg: 68032
20.05.18 17:28

Utsett operasjonen.

F.R.O.G
20.05.18 18:07
lok1: Han har jo inntekt siden han er student, det heter studielån. Så det korte svaret er nei.

Det er vel det han sier at han ikke får, når han faktisk ikke studerer, fordi han er syk.At han har fått det for tidligere studie vil jo ikke rekke igjennom den perioden der han er syk/operasjon. Så dette må han sjekke ut med NAV, det koster ikke en dritt å søke NAV om slik støtte, har man ikke noe å leve av, har man rett på dette uansett hva du sier.

F.R.O.G
20.05.18 18:07
milfern: Utsett operasjonen.

Er det deg Erna Solberg? Skal du ha enda fler smørbrød nå!

lok1
20.05.18 18:48
F.R.O.G: Det er vel det han sier at han ikke får, når han faktisk ikke studerer, fordi han er syk

Man får generelt ikke sosialstøtte i ferier når man er student. Så det korte svaret er fortsatt nei, men det lange svaret kan være kanskje, men tvilsomt

F.R.O.G
20.05.18 20:31
lok1: Man får generelt ikke sosialstøtte i ferier når man er student. Så det korte svaret er fortsatt nei, men det lange svaret kan være kanskje, men tvilsomt

Så i verste fall må han sulte ihjel da? Eller sove ute under åpen himmel, eller rett og slett bare rane noen for å overleve? Trodde vi hadde noe som het sosialt sikkerhetsnett, men i følge deg er dette tatt helt vekk under høyrestyret som nå regjerer. Nå har ikke vedkommende ferie heler slik sett, vedkommende skal opereres og er derfor ufør i denne perioden.

(Innlegget ble redigert 20.05.18 20:33)

lok1
20.05.18 21:33

Jeg er 99 % sikker på at det vil komme et avslag for sosialstøtte den ene måneden han ikke mottar studiestøtte. 

Bostøtte er også utelukket som student.

peraleks
peraleksInnlegg: 4653
20.05.18 22:43
F.R.O.G: Så i verste fall må han sulte ihjel da? Eller sove ute under åpen himmel, eller rett og slett bare rane noen for å overleve? Trodde vi hadde noe som het sosialt sikkerhetsnett, men i følge deg er dette tatt helt vekk under høyrestyret som nå regjerer. Nå har ikke vedkommende ferie heler slik sett, vedkommende skal opereres og er derfor ufør i denne perioden.

Jeg håper og tror at du setter ting på spissen/overdriver akkurat nå. 

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11692
21.05.18 10:40
F.R.O.G: Så i verste fall må han sulte ihjel da? Eller sove ute under åpen himmel, eller rett og slett bare rane noen for å overleve? Trodde vi hadde noe som het sosialt sikkerhetsnett, men i følge deg er dette tatt helt vekk under høyrestyret som nå regjerer

Vil bare referere til en jeg kjenner som hadde svar på et lignende problem der norske borgere ikke får hjelp:

Mal ham svart, så kommer pengene.

daniekr
daniekrInnlegg: 3487
21.05.18 10:48
lok1: Han har jo inntekt siden han er student, det heter studielån.

Denne setningen må du jo se at er feil. Det heter studieLÅN

Spørsmålet blir vel om det er sannsynlig at vedkommende kan få tak over hodet og mat på bordet gjennom å bo hjemme i sommer, som de fleste studenter må. NAV gir ikke støtte til lommepenger eller ferie.

Scandinoco
ScandinocoInnlegg: 7766
21.05.18 13:12
Brex: Denne operasjonen gjør at jeg ikke kan jobbe denne sommeren. Noe jeg selvsagt hadde gjort dersom jeg ikke skulle operere.

Vet ikke om du har eller ikke, men da jeg var student fikk jeg ingen støtte fra det som nå heter NAV om jeg ikke fant sommerjobb. Det betyr selvsagt lite eller ingenting, for dette er mange år siden. 

Mitt spørsmål til deg er, hvor ute av spill blir du satt? Hadde det gått an å ta en "internettjobb", altså å jobbe hjemmefra, for å få inntekt i tilfelle du ikke får noen som helst slags støtte? 

(Innlegget ble redigert 21.05.18 13:12)

lok1
21.05.18 14:25
daniekr: Denne setningen må du jo se at er feil. Det heter studieLÅN

Studielån regnes som inntekt hos sosialkontoret.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3588
23.05.18 13:10
lok1: sosialkontoret

Merkelig at skatteetaten og sosialkontoret skal operere (pun intended) men forskjellige definisjonen av den samme tingen.

F.R.O.G
23.05.18 18:30
Scandinoco: Vet ikke om du har eller ikke, men da jeg var student fikk jeg ingen støtte fra det som nå heter NAV om jeg ikke fant sommerjobb.

Det er jo ikke dette som er tilfellet her, les innlegget en gang til.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11692
23.05.18 19:35
Brex: Har jeg krav på, eller finnes det noen form for stønad fra NAV/Lånekassen for dette? Er på grunn av denne operasjonen at jeg ikke får jobbet noe denne sommeren.

Reis til Polen og få tannlegebehandling til langt under halve prisen av det du må betale i Norge.

Jeg var der i fjor, ble hentet i København med egen sjåfør sammen med 3 andre pasienter og dermed kjørte vi til Stettin der vi fikk billig hotell overnatting kr 340 dkr. pr natt med frokost. Turen Stettin - Kbhvn kostet kr. 500 hver veg.

Vi ble fraktet frem og tilbake mellom hotell og tannlege hver dag, fikk alltid tlf. når bilen var på veg. Den hentet oss igjen etter behandlingen med retur til hotellet. Alt dette var gratis el. trolig inkludert i den billige tannlegeregningen.

Danske Lars tok seg av det hele, ringte når vi skulle hentes, var med oss inn til tannlegen som tolk og var bare helt fantastisk.

Bor du i Oslo el. sør Norge, så koster en bussbilett til København nesten ingen ting.

Det var helt fantastisk, jeg sparte nok over 30.000 på den turen.

Og ja, jeg glemte å ta med at du kan få deg et rom via AIR BNB, så kan det godt bli til under halve av hotelprisen.

'

(Innlegget ble redigert 23.05.18 19:38)

Scandinoco
23.05.18 20:06

Hei FROG, ja, jeg vet det ikke er tilfelle at Brex ikke finner sommerjobb, men poenget er, h@n er jo ikke i en lønnet jobb eller ansatt noe sted, og spørsmålet mitt er da om Brex i det hele tatt har rett til sykepenger

Om det finnes annen stønad vet jeg enda mindre om...

(Innlegget ble redigert 23.05.18 20:07)

Scandinoco
23.05.18 20:09

Tinnyme, tror ikke det er noen god ide å gjøre kjeveoperasjon på et sted langt hjemmefra, om man da ikke kan ha samme fasiliteter som hjemme. 

puma1
puma1Innlegg: 19885
23.05.18 20:26
lok1: Jeg er 99 % sikker på at det vil komme et avslag for sosialstøtte den ene måneden han ikke mottar studiestøtte.

Siden sosialhjelp er individuell vurdering, går det jo an å søke for den ene måneden uten studiestøtte. Der arbeidsuførheten dokumenteres og dokumentasjon på en faktisk er uten penger til mat. 

lok1
23.05.18 23:47

Det er nok bare sosialstøtte som er aktuelt her, men da skal det faktisk stå 0 kroner på konto. Sosialstøtte er ikke et tilbud man får fordi man står uten jobb eller er syk eller ufør eller noe slikt, man får det fordi man har ingen penger. Det skal en del til før man får sosialhjelp, og det er siste utvei. Derfor er fortsatt det korte svaret nei, men det lange svaret, ja, kanskje, men tvilsomt.

Brex
23.05.18 23:48

Takk for svar. Operasjonen er dekket siden den er medisinsk begrunnet (derfor er ikke Polen noe alternativ). Men den er omfattende.

De skal fysisk knekke og flytte kjeven min. Jeg aner ikke hvordan ukene i ettertid vil bli med tanke på å komme til hektene igjen. Derfor er sommeren "satt av" til å bli frisk til studiestart i august.

At jeg ikke har "til livets opphold" er å trekke det langt. Men at jeg går glipp av inntekter som jeg ville hatt dersom jeg ikke skulle operert er jo klart.

Men som sagt, operasjonen har vært planlagt en stund. Derfor har jeg ikke søkt noen sommerjobber. Jeg vil derfor natrulig nok ikke kunne dokumentere noen "tapt inntekt" bortsett fra all dokumentasjon ifm operasjonen (og at den er reell).

(Innlegget ble redigert 23.05.18 23:49)

lok1
24.05.18 00:28
Brex: At jeg ikke har "til livets opphold" er å trekke det langt. Men at jeg går glipp av inntekter som jeg ville hatt dersom jeg ikke skulle operert er jo klart.

Da er også det lange svaret nei. Beklager.

F.R.O.G
24.05.18 20:51
Brex: At jeg ikke har "til livets opphold" er å trekke det langt. Men at jeg går glipp av inntekter som jeg ville hatt dersom jeg ikke skulle operert er jo klart.

For deg er det sosialhjelp som er stønaden du kan få, men da må du ha tilnærmet 0 på konto. Det går jo an å fikse :) 

F.R.O.G
24.05.18 21:01
Scandinoco: Hei FROG, ja, jeg vet det ikke er tilfelle at Brex ikke finner sommerjobb, men poenget er, h@n er jo ikke i en lønnet jobb eller ansatt noe sted, og spørsmålet mitt er da om Brex i det hele tatt har rett til sykepenger?  Om det finnes annen stønad vet jeg enda mindre om...

Arbeidsledighetstrygd er ikke noe du får fordi du er arbeidsledig, de er noe du får når du har jobb, tjent nok siste året til å få det, og da får du det i ca 2 år om du mister jobben. Så er det slutt.

For TS er det bare sosialtrygd som er aktuelt virker det som, men har han midler må han først bruke disse. De fleste NAV kontor her helt konsekvent på at du må bruke opp alt av verdier før de engang vurderer å gi deg NAV sosialhjelp. 

(Innlegget ble redigert 24.05.18 21:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester