Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvem er mest relevant for meg som investor?

NYTT TEMA
-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 71
20.05.18 20:45

Launcher et tabletop boardgame jeg har designet de siste 3 årene på Kickstarter i perioden Oktober 2018 - Januar 2019. Tingen er at på Kickstarter er førsteinntrykk alfa-omega. Trenger ca. 15-20 000kr for å gjøre ferdig og trykket alt av artwork og board + trailer som går med kickstarteren.   

Avtalen er ganske enkel:  

15-20k investering

Pengene tapt om kickstarteren ikke lykkes

Penge tilbake om kickstarteren lykkes

Bedriften får logoen sin med netthandel adresse i både ruleset boken og på boksen om kickstarteren blir en suksess

Problematikken er at investoren burde være et firma der produktet (brettspill) kanskje er relevant for bedriften. Altså skal mersalg og PR ha verdi for investoren, burde jo produktet være noenlunde synergisk.   

Har forhørt meg med en bedrift her i Bergen, de virket interessert (til tross for at dette er en litt uorthodox forespørsel) men etter litt frem og tilbake slutter jeg å få svar. Har også forhørt meg med Spaceworld - sendte den emailen i dag.   

For å være helt ærlig så vet jeg ikke helt hvilke bedrifter som er optimalt for meg å forhøre meg med. Har googlet litt rundt, og Norge har visst ikke noe særlig store bedrifter som opererer med brettspill som i USA f.eks. 

Så ja... trenger litt råd og tips på hvordan jeg burde gå fram, mulige beste bedrifter å forhøre meg med osv.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 231
21.05.18 04:35

Ikke for å virke alt for negativ, men jeg tror du kan få problemer med å finne en bedrift som er villig til å gå med på en slik avtale. Fra bedriftens perspektiv så gambler de 20.000 kr slik at de kanskje kan vinne en reklameplassering som det er umulig å vite hvor mange som kommer til å se (umulig å sette en verdi på). Dette blir mer et veldig risikabelt veddemål enn det er en investering, en bedrift hadde vel sett på dette som en markedsføringsutgift.

Helt ærlig ville jeg ha prøvd å skaffet 20.000 kr på egenhånd, selv om det betydde at jeg måtte klippe plener og male hus gjennom hele sommerferien. Du kan også vurdere å selge en liten andel av ideen din til en venn eller et familiemedlem, eller du kan be om et lån.

Det du må å gjøre er å finne ut nøyaktig hvor mye det vil koste å få laget en prototype og hvor mye det vil koste å promotere crowdfunding prosjektet. Lag en markedsplan for hvordan du skal promotere runden med crowdfunding, hvilke medier skal kontaktes? Hva koster facebook reklame? Hvilke clickbait sider på Facebook kan du få til å promotere crowdfundingen (LadBible, Mashable ol.)? Hva kan du ellers gjøre for å få prosjektet til å gå viralt på nettet? Legger du frem en solid plan for dette og samtidig viser at du har alt på stell med produsenter av spillet (papp, innpakning, trykk osv.) er det det ikke umulig at du klarer å få noen til å kjøpe 5-10% av ideen din for 20.000 kr. Skal du starte noe på egenhånd må du kunne selge deg selv like godt som du kan å selge ideen din.

(Innlegget ble redigert 21.05.18 04:43)

-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 71
21.05.18 19:20
AccountsReceivable: Ikke for å virke alt for negativ, men jeg tror du kan få problemer med å finne en bedrift som er villig til å gå med på en slik avtale. Fra bedriftens perspektiv så gambler de 20.000 kr slik at de kanskje kan vinne en reklameplassering som det er umulig å vite hvor mange som kommer til å se (umulig å sette en verdi på). Dette blir mer et veldig risikabelt veddemål enn det er en investering, en bedrift hadde vel sett på dette som en markedsføringsutgift. Helt ærlig ville jeg ha prøvd å skaffet 20.000 kr på egenhånd, selv om det betydde at jeg måtte klippe plener og male hus gjennom hele sommerferien. Du kan også vurdere å selge en liten andel av ideen din til en venn eller et familiemedlem, eller du kan be om et lån. Det du må å gjøre er å finne ut nøyaktig hvor mye det vil koste å få laget en prototype og hvor mye det vil koste å promotere crowdfunding prosjektet. Lag en markedsplan for hvordan du skal promotere runden med crowdfunding, hvilke medier skal kontaktes? Hva koster facebook reklame? Hvilke clickbait sider på Facebook kan du få til å promotere crowdfundingen (LadBible, Mashable ol.)? Hva kan du ellers gjøre for å få prosjektet til å gå viralt på nettet? Legger du frem en solid plan for dette og samtidig viser at du har alt på stell med produsenter av spillet (papp, innpakning, trykk osv.) er det det ikke umulig at du klarer å få noen til å kjøpe 5-10% av ideen din for 20.000 kr. Skal du starte noe på egenhånd må du kunne selge deg selv like godt som du kan å selge ideen din.

Takk! Veldig godt og dekkende svar Receiva :) 

Jeg har vurdert å utsette spillet 6-12mnd ved å selvfinansiere. Grunnen til at jeg helst ikke vil vente er at markedet for boardgames på kickstarter er veldig hot fortiden. Boardgames har også høyest success-rate av kickstarter prosjekter (25% lykkes).  Samt helseproblemer som gjør det vanskelig for meg å få meg jobb. 

De fleste spill vil absolutt gå til utlandet, så verdien for dette for en investor mtp markedsføring er vesentlig lavere pga. denne faktoren ja. Kanskje halvparten av pengene tilbake om den feiler er nok? Når det kommer til promotering osv. har jeg ikke researchet dette så mye enda, men forstår hvor viktig det er.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester