Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rabatt ved kjøp på internett

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 5423
21.05.18 07:39

Et lite akvarium har billettpris på kr 110. Men kjøper en billett på forhånd på internett, koster den bare 87,-. Hva kan bakgrunnen være for en slik prisforskjell, og på hele 21%? Er ikke dette penger rett ut av vinduet?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8143
21.05.18 10:10

Redusert betjening i billettluka.

Mindre kø på populære tidspunkter.

Redusert behov for å handtera pengar manuelt.

Folk som kjøper billett men som ombestemmer seg og brukar den ikkje.

(Innlegget ble redigert 21.05.18 10:11)

JudasT
21.05.18 18:20
InnocentBystander: Redusert betjening i billettluka. Mindre kø på populære tidspunkter. Redusert behov for å handtera pengar manuelt. Folk som kjøper billett men som ombestemmer seg og brukar den ikkje.

1. Det var bare én på hele akvariet, og han hadde god tid til både å mate fiskene, prate med gjestene og kontrollere/selge billetter. En eller to nye familier i halvtimen...
2. Tja, det tar like lang tid å kontrollere en hjemmeskreven billett som å levere ut en ny.
3. Det er nok riktig. Kanskje 5-10 sekunder pr. billetthandel? Men å gjøre opp kassa ved dagens slutt, kommer en ikke unna, det selges andre ting.
4. Ikke ofte. Billetten kan eventuelt brukes hvilken som helst annen dag i sesongen.

På meg virker hele opplegget lite gjennomtenkt. 23 kr i direkte tap, og litt skal vel et sleipt datafirma ha også.

InnocentBystander
22.05.18 07:46
JudasT: et sleipt datafirma

Jaha?

JudasT
22.05.18 08:48
InnocentBystander: Jaha?

Jeg går ut fra at en så "genial" ide som denne ikke er oppstått spontant hos eieren fordi han så gjerne vil tape noen kroner, men at ideen er plantet der av noen som ønsker å tjene seg en slant. 
I utgangspunktet er det intet galt i det, men sleipt blir det når "forbedringen" bare blir et tapsprosjekt som ingenting av verdi har å tilføre produktet/tjenesten.

InnocentBystander
22.05.18 09:27
JudasT: Jeg går ut fra at en så "genial" ide som denne ikke er oppstått spontant hos eieren fordi han så gjerne vil tape noen kroner, men at ideen er plantet der av noen som ønsker å tjene seg en slant. 
I utgangspunktet er det intet galt i det, men sleipt blir det når "forbedringen" bare blir et tapsprosjekt som ingenting av verdi har å tilføre produktet/tjenesten.

Ute i den virkelige verden så legg datafirma til rette for tekniske løysningar.

Økonomiske vurderingar blir gjort av eigarane.

Så vidt eg veit er det for eksempel ingen rabatt ved å kjøpa online for kinobillettar eller teaterbillettar eller konsertbillettar.

Når dette akvariet velger å gi rabatt, så er det vel fordi dei meiner at det på sikt er lønnsomt, ikkje fordi leverandøren av betalingsløysning har bestemt det.

JudasT
22.05.18 09:52
InnocentBystander: Når dette akvariet velger å gi rabatt, så er det vel fordi dei meiner at det på sikt er lønnsomt

Ja, var det så vel at alle tok informerte og kloke valg! Men ute i den virkelige verden...

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3334
24.05.18 10:00
JudasT: Et lite akvarium har billettpris på kr 110. Men kjøper en billett på forhånd på internett, koster den bare 87,-. Hva kan bakgrunnen være for en slik prisforskjell, og på hele 21%? Er ikke dette penger rett ut av vinduet?

Kanskje, kanskje ikke.

Alle varer og tjenester vil ha en ideell pris, dvs. et krysningspunkt der Pris x Antall gir størst inntekt. Utfordringen er å finne denne prisen, og det er ingen enkel øvelse. Samtidig må jo prisen dekke inn de utgifter som finnes, og helst skape et lite overskudd.

For å gjøre det mer komplekst er det ikke sikkert den ideelle prisen er den samme i billettluka som på nett.

Eksempel..: Hvis du  faktisk møter opp fysisk i billettluka har du sannsynligvis allerede bestemt deg for at du skal inn, og en høyere pris kan forsvares. På nett derimot, kan mange surfe videre hvis prisen er 110,- mens de slår til om prisen er noe lavere.

Ikke godt å si hvor profesjonelt akvariet har vært i denne prosessen, det er nok mange som hopper bukk over disse studiene og setter en pris ut ifra magefølelsen.

(Innlegget ble redigert 24.05.18 10:01)

JudasT
24.05.18 11:08
RogerMaar: For å gjøre det mer komplekst er det ikke sikkert den ideelle prisen er den samme i billettluka som på nett. Eksempel..: Hvis du  faktisk møter opp fysisk i billettluka har du sannsynligvis allerede bestemt deg for at du skal inn, og en høyere pris kan forsvares. På nett derimot, kan mange surfe videre hvis prisen er 110,- mens de slår til om prisen er noe lavere.

Er det ikke en dimensjon som mangler her, det er mulig den kan kalles den etiske?
Hvis det møter opp en far med to forventningsfulle unger, ser jeg ikke bort fra at han betaler selv om prisen er både 50% og kanskje 100% mer enn normalen. Mens en enslig eldre dame kan en mistenke for å være så gjerrig at en må gå ned til halv pris før hun biter på.
Er det helt i sin orden at prisene settes slik, helt etter billettørens magefølelse? 
I forretningslivet ellers er vi i Norge litt stolte av at vi har faste, seriøse priser, og ikke rom for svindel og pruting som finnes i land vi ikke liker å sammenligne oss med.

InnocentBystander
24.05.18 11:30
JudasT: Er det ikke en dimensjon som mangler her, det er mulig den kan kalles den etiske?
Hvis det møter opp en far med to forventningsfulle unger, ser jeg ikke bort fra at han betaler selv om prisen er både 50% og kanskje 100% mer enn normalen.

"Normalen" er jo den billettprisen som er oppgitt. For den som betalar i luka er den 110 kroner. Eg ser ikkje noe etisk problem her?

Dyreparken i Kristiansand har forskjellig billettpris avhengig av ukedag og sesong. Er det uetisk?

Legoland deler ut gratis barnebillettar med allslags varer. Er det uetisk?

Rabattar for forskjellige forhold er velkjent. Den som orienterar seg kan spara eindel pengar. Irriterande for den som betalar full pris, men det er kanskje eit incitament til å sjekka prisar neste gang?

JudasT
24.05.18 12:01
InnocentBystander: "Normalen" er jo den billettprisen som er oppgitt. For den som betalar i luka er den 110 kroner. Eg ser ikkje noe etisk problem her?

Slik er det nå, ja: Lavere pris via omveien på internett enn direkte i luka.
Men mitt spørsmål var om en ikke ser det etisk problematiske i å ha ulike priser på samme produkt? Jeg skildret ekstremvarianten, der prisen settes bare bestemt ut fra hva en gjetter kunden er villig til å betale. Hvis han føler at han er i en tvangssituasjon, er det jo mulig å presse atskillig flere kroner ut av han. Men er denne ekstremvarianten etisk forsvarlig, var mitt spørsmål.

Du nevner andre eksempler på differensierte priser som forekommer. Men nå har jeg i grunnen aldri ansett kremmere som noen etiske forbilder, snarere tvert imot. 
Heller enn å se til hvordan den gjengen opererer, spør jeg derfor i stedet godtfolk på VGD, hva de synes!

(Innlegget ble redigert 24.05.18 12:01)

fargerik
fargerikInnlegg: 52244
24.05.18 15:22
JudasT: På meg virker hele opplegget lite gjennomtenkt. 23 kr i direkte tap, og litt skal vel et sleipt datafirma ha også.

Noen får tak i telefonnummeret eller får lagt cookies på datamaskinen når du bestiller på nett.

Det er nok derfor nettselgerne subsidierer billetten.

sl500
sl500Innlegg: 11056
18.06.18 23:24
RogerMaar: Eksempel..: Hvis du faktisk møter opp fysisk i billettluka har du sannsynligvis allerede bestemt deg for at du skal inn, og en høyere pris kan forsvares. På nett derimot, kan mange surfe videre hvis prisen er 110,- mens de slår til om prisen er noe lavere.

Det fikk jeg erfare i en vannpark i Florida med hele familen på slep.
Etter en rask oppsumering av prisene som stod på bilettluken var det ca 1500 nkr å spare på å kjøpe de samme bilettene på nett.
Med ørten aktivitetsparker i Orlando så er det på nett konkuransen foregår og ikke når man står i bilettluken med badeshortsen på med girede unger på slep.
Nå løste det seg jo greit med å kjøpe bilettene på nett med telefonen men sikkert ikke en vanlig fremgangsmåte i ett land som elsker papir kuponger med rabatt som "betalingsmiddel"
De jeg så i bilettluken hadde alle printet ut en halv regnskog med bestilingsbekreftelse i fra nett mens jeg var den eneste som hadde bilettene på mobilen

(Innlegget ble redigert 18.06.18 23:35)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3334
18.06.18 23:50
JudasT: Slik er det nå, ja: Lavere pris via omveien på internett enn direkte i luka.
Men mitt spørsmål var om en ikke ser det etisk problematiske i å ha ulike priser på samme produkt? Jeg skildret ekstremvarianten, der prisen settes bare bestemt ut fra hva en gjetter kunden er villig til å betale. Hvis han føler at han er i en tvangssituasjon, er det jo mulig å presse atskillig flere kroner ut av han. Men er denne ekstremvarianten etisk forsvarlig, var mitt spørsmål. Du nevner andre eksempler på differensierte priser som forekommer. Men nå har jeg i grunnen aldri ansett kremmere som noen etiske forbilder, snarere tvert imot. 
Heller enn å se til hvordan den gjengen opererer, spør jeg derfor i stedet godtfolk på VGD, hva de synes!

Jeg tror det er vanskelig å dra for mye etikk inn i dette spørsmålet. Det blir veldig subjektivt. Noen mener det er uetisk, andre ikke, og da blir det uansett vanskelig å regulere.

Når det er sagt griper forbrukermyndighetene straks inn dersom utøvere tar noen uetiske grep som fører til høyere priser. Kan f.eks. nevne aktivt prissamarbeid mellom ulike aktører, og at myndighetene kan stoppe oppkjøp som medfører for liten konkurranse i markedet, eller at 1 utøver havner i en monopolsituasjon.

Men sl500 har rett, all konkurranse i dag foregår på nett. Man kan like det eller ikke, det beste her vil jo være å aktivt benytte seg av de fordelene dette gir og alltid benytte laveste tilbud. (Bruk f.eks. Finn.no når du kjøper flyreiser og trivago når du bestiller hotell.)

(Innlegget ble redigert 18.06.18 23:51)

JudasT
19.06.18 06:35
RogerMaar: Jeg tror det er vanskelig å dra for mye etikk inn i dette spørsmålet. Det blir veldig subjektivt. Noen mener det er uetisk, andre ikke, og da blir det uansett vanskelig å regulere. Når det er sagt griper forbrukermyndighetene straks inn dersom utøvere tar noen uetiske grep som fører til høyere priser.

Det du egentlig sier her, er at etikk ikke er noe å bry seg om, for noen synes ditt og andre datt. Og går raskt over til å skrive om noe ganske annet, nemlig om myndighetenes regulering og lovgivning.

Ja, du er ikke den første jeg har observert slik innstilling hos. Noen HAR faktisk ingen etikk – ingen egne grenser for hva som de synes er rett og galt, det eneste de spør om er om det er lovlig (og kanskje om faren for å bli tatt er stor).

Jeg etterlyser derimot synspunkter på hvordan et menneske bør oppføre seg om det vil leve i samsvar med sin samvittighet og sin moral, altså å kunne gå med rett rygg her i samfunnet. 
Men ja, jeg må akseptere at noen mennesker ikke er i stand til å svare på det spørsmålet, for samvittighet og moral og etikk mangler hos dem, de begrepene er erstattet med redsel for å bli straffet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg