Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Penger og foreldre

NYTT TEMA
Young.dumb.and.broke
Young.dumb.and.brokeInnlegg: 1
03.06.18 23:47

Hei jeg er en gutt på 16 år som får 2850 kr i støtte fra lånekassen hver måned i perioden August til mai. Jeg går vg1 og jeg får ikke støtte av foreldrene mine. De får 2500 kr i støtte fordi faren min er død og de påstår at de bruker det til å betale for mat og klær hver måned. Vi bor i leilighet nå og de leier ut et rom under til 4000 kr i måneden som de sier de bruker de pengene til. Jeg sier at jeg ønsker de pengene selv for å få råd til ting jeg trenger, men de sier bare da at da må jeg betale for leiligheten selv og da må jeg også betale for mat, klær og alt selv. De kjøper ikke klær til meg og de betaler bare for rommet og mat. Er de nødt til å kjøpe klær til meg og er det lovlig å få meg til å betale for leiligheten selv nå som jeg sliter med penger? Jeg spurte om de kunne opprette konto der de legger inn penger en gang iblant så jeg får råd til f.eks lappen eller bil, men de sa nei så jeg får ike noe støtte av dem

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5119
04.06.18 10:31

Det følger av barnelova § 66 at barnet i utgangspunktet har plikt til å forsørge seg selv med egne midler, men at foreldrene har plikt til å bære utgifter til forsørgelse og utdanning ut over dette. 

Hvis faren din er død kan du få barnepensjon. Hvis foreldrene dine bruker opp din barnepensjon kan Fylkesmannen frata dem retten til å være din verge, og de kan også bli erstatningsansvarlige. 

Hvis foreldrene dine ikke bidrar til mat, klær, bolig mv., kan du kreve at NAV bestemmer at de skal betale barnebidrag til deg eller en annen voksen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg