Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forsikringsoppgjør

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 31492
15.06.18 18:09

Ovnsdøren på stekeovnen sprakk i går (3 år gammel). Ikke så ofte vi har hatt forsikringsskader så var usikker på om man da skal kontakte forsikringen/se på garantien.

Men tok kontakt med forsikringsseslkapet og fikk få timer beskjed om at vi fikk utbetaling. Men kan man også ta kontakt med butikken og se om det blir dekket på garantien. Hva er uetisk/ulovlig her.

Det tar jo ofte litt tid med reperasjon f.eks. hvis det lar seg gjøre. Er forsikringen å betrakte som en hasteutbetaling og så kan man selv velge hvordan man får en ny funksjonell ovn?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8252
16.06.18 19:21
VivaLV: Ovnsdøren på stekeovnen sprakk i går (3 år gammel). Ikke så ofte vi har hatt forsikringsskader så var usikker på om man da skal kontakte forsikringen/se på garantien.

Dersom det kun er ovnen som er skada, så er det klar reklamasjonssak. Det er fem års reklamasjonsrett på denne typen produkter.

SUV
SUVInnlegg: 4201
18.06.18 17:17
VivaLV: Men tok kontakt med forsikringsseslkapet og fikk få timer beskjed om at vi fikk utbetaling. Men kan man også ta kontakt med butikken og se om det blir dekket på garantien. Hva er uetisk/ulovlig her.

Hvis det er snakk om å prøve å få dobbel dekning for en skade ved at du får dekket det på garantien og får erstatning fra forsikringsselskapet i tillegg så synes jeg det blir veldig uetisk.

Slike ordninger er til for at man skal få dekket tap, ikke for at man skal tjene penger på skader som oppstår.

Da kan det sammenlignes med å forsikre bilen sin i 2 ulike forsikringsselskaper og totalvrake den og få utbetalt 2x100.000 kr for en bil som er verdt 100.000 kr.

sl500
sl500Innlegg: 11114
18.06.18 22:48

Har du ikke en egenandel som gjør det ulønsomt å ta dette på forsikringen når man høyst sansynelig kan reklamere gratis?
Når ovnen er 3 år så kan du vel også risikere å få ett alders fradrag på erstattningen.

Jeg skjønner egentlig ikke at forsikringselskapet ga deg grønt lys med mindre du henviste til en konkret hendelse som førte til at glasset sprakk.
Bare sprekker glasset uten videre er det antagelig en produksjonsfeil som man skal reklamere på og ikke forsikringsselskapet sitt ansvar.

Uansett så kan man jo prøve å overbevise seg selv om at når man har fått erstattning for ny ovn og ikke forsikringselskapet gidder å hente ovnen de eier så overfører de eierskapet tilbake til deg.
Hva du gjør med egene ting er jo din sak.
For meg personlig så hadde jeg ikke klart å overbevise meg selv om dette ikke er en form for forsikringsbedrageri så jeg hadde avstått.
Man blir verken fattig eller rik av en stekeovn.

(Innlegget ble redigert 18.06.18 22:55)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg