Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Småsparer investere i gull?

NYTT TEMA
stjerta
stjertaInnlegg: 515
27.06.18 10:17

Hei. 

Som småsparer lurer jeg på om det er fornuftig å kjøpe gull. Si man skal sette av 10.000 i ett 10-20 års perspektiv, med eventuelle påfyll etterhvert. Ville det da vært dumt å kjøpe ett gullkjede e.l. i Norge  (trygghet)? I såfall er det bare 24 karat som gjelder? Eller er det andre og mer fornuftige måter å gjøre slikt på. Hilsen en som aldri har investert før. En økonomisk novise.

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3144
27.06.18 16:49
stjerta: Ville det da vært dumt å kjøpe ett gullkjede e.l. i Norge

Definitivt ja.

Hvem skulle du solgt et "brukt" gullkjede til og til hvilken pris?

Eksempelvis 10 000,- ville jeg kjøpt en lottokupong og resten på sparekonto i bank.

På lang sikt kan aksjefond være ok.

stjerta
stjertaInnlegg: 515
27.06.18 16:52

Jeg tenkte mest på gullpris og ett kjede kan vel smeltes om. Bedre å kjøpe 100 gram "barre" eller noe? Men du har nok rett,fond ville nok vært lurere. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8075
27.06.18 21:21
stjerta: Som småsparer lurer jeg på om det er fornuftig å kjøpe gull.

Det du må sjekka er heilt enkelt: Dersom du idag kjøper gull for 10000, går ut av butikken, og så snur og går tilbake i butikken for å selga gullet. Kor mye får du igjen? Du ville sannsynligvis bli forundra over kor dyr den turen ut døra ville bli.

Ein artikkel i DN antydar at gull ikkje er egna for den som vil ha fortjeneste, gull er betre til å sikra stabil verdi over tid.

Elles så er det anbefalt å kjøpa gullmyntar, ettersom myntar ikkje har 25% moms.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg