Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan bli kvitt lønnstrekk

NYTT TEMA
Umair
UmairInnlegg: 7
17.07.18 18:11

Hei, jeg har ikke betalt noen regninger på lenge som har ført til at jeg har fått idag brev fra politiet som sier at jeg har fått lønnstrekk. Jeg skylder litt over 15000kr. 

Kan jeg unngå lønnstrekk hvis jeg betaler alt når jeg får lønn i slutten av måneden? Hvordan går jeg frem? 

fargerik
fargerikInnlegg: 52284
18.07.18 07:56
Umair: Hvordan går jeg frem?

Betal regningene. Jeg tror det løser problemet.

Buldogg37
Buldogg37Innlegg: 3613
18.07.18 08:08
Umair: Hei, jeg har ikke betalt noen regninger på lenge som har ført til at jeg har fått idag brev fra politiet som sier at jeg har fått lønnstrekk. Jeg skylder litt over 15000kr.
Kan jeg unngå lønnstrekk hvis jeg betaler alt når jeg får lønn i slutten av måneden? Hvordan går jeg frem?

Hei,

har lest meg litt opp på dette og ja det virker som du kan betale ut alt og du er ferdig. Når du sier politiet så mener du nok namsmannen/namsfogden, ring de og si du vil gjøre en avtale der du betaler alt når du får lønn. Burde ordne seg for dette da.

Pogba6
Pogba6Innlegg: 2838
18.07.18 08:10

Du får ikke betalt alt da siden du blir trukket automatisk. Har du råd til å betale 15000 av lønna di, så vil nok og namsmannen trekke 15000 og da er jo kravet betalt ved første trekk.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3335
19.07.18 00:52
Umair: Hei, jeg har ikke betalt noen regninger på lenge

Ikke for å spille mr. Wisearse, men HVORFOR?

Hvorfor betaler du ikke regninger som går i månedsvis med renter, salær og inkassogebyr når du tydeligvis bare kan cashe ut hele beløpet ved første lønning?

Synes du det er greit at regninger dobler seg før du finner det for godt å betale dem?

(Innlegget ble redigert 19.07.18 00:53)

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11290
19.07.18 18:29
RogerMaar: Ikke for å spille mr. Wisearse, men HVORFOR?

Svar heller på det han spør om du.

Han spør jo ikke om, om du synes det er greit og om du mener at han burde betale før regningene dobler seg.

Kverulanter er ganske irriterende.

trheim11
trheim11Innlegg: 5558
19.07.18 21:00
Umair: Hei, jeg har ikke betalt noen regninger på lenge som har ført til at jeg har fått idag brev fra politiet som sier at jeg har fått lønnstrekk. Jeg skylder litt over 15000kr.  Kan jeg unngå lønnstrekk hvis jeg betaler alt når jeg får lønn i slutten av måneden? Hvordan går jeg frem?

Din arbeidsgiver har allerede fått trekkpålegget men om de trekker deg ved første lønn er ikke sikkert. Jeg ville ha avtalt med de som betaler lønn hos din arbeidsgiver. Enten så gjennomfører de trekket eller så betaler du til kreditor og arbeidsgiver vil få beskjed om at utleggstrekket skal avsluttes.

sl500
sl500Innlegg: 11056
19.07.18 21:09
trheim11: Din arbeidsgiver har allerede fått trekkpålegget men om de trekker deg ved første lønn er ikke sikkert. Jeg ville ha avtalt med de som betaler lønn hos din arbeidsgiver. Enten så gjennomfører de trekket eller så betaler du til kreditor og arbeidsgiver vil få beskjed om at utleggstrekket skal avsluttes.

Det var nok det han ville ungå men du har helt rett.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3154
20.07.18 12:20

Aldri hørt om noen som får lønnstrekk pga kr 15000.

Er du sikker på at du ikke mener kr 150'000?

Everenga
EverengaInnlegg: 4282
20.07.18 12:22
JackNapier: Aldri hørt om noen som får lønnstrekk pga kr 15000

I jobbsammenheng borti mange som får for langt lavere summer enn 15 000.

HarryH
HarryHInnlegg: 26794
20.07.18 12:23

Jeg tror ikke det er noen nedre grense for utleggstrekk.

JackNapier
20.07.18 12:26
Everenga: I jobbsammenheng borti mange som får for langt lavere summer enn 15 000.

Gidder de virkelig å bruke masse ressurser på dette? Skjønner ikke hvordan folk har mange hundre tusener i gjeld uten lønnstrekk da!

Everenga
EverengaInnlegg: 4282
20.07.18 12:30
JackNapier: Gidder de virkelig å bruke masse ressurser på dette? Skjønner ikke hvordan folk har mange hundre tusener i gjeld uten lønnstrekk da

Jupp, bøtesoning er et annet festlig kapittel. Hvor mye koster det å ha noen sittende inne i flere uker for en bot på under 10 000 de ikke har betalt men det blir en annen debatt.

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 1452
20.07.18 12:30

jeg ringte en advokat engang og ba vedkommende stevne et foretak for et lite beløp på noen hundrelapper...  advokaten var i harnisk..det vil jo koste alvorlig mye mer å inndrive kravet enn kravet selv , sa han , med en hånlig tone...ja men de saksomkostningene tilfaller jo han , sa jeg....joda , men slik gjør man ikke , det er ikke praksis...

HELE INKASSO-BRANSJEN LEVER PÅ DEN PRAKSISEN.....

JackNapier
20.07.18 12:39
Everenga: Jupp, bøtesoning er et annet festlig kapittel. Hvor mye koster det å ha noen sittende inne i flere uker for en bot på under 10 000 de ikke har betalt men det blir en annen debatt.

Koster circa 20'000 i uka (ca 1M i året) for staten å ha noen i fengsel så ja, det er helt tåpelig. De pleier ikke tillate bøtesoning for så lave satser lenger, men for folk som ikke eier nåla i veggen så skjer det selvfølgelig.

politikk
politikkInnlegg: 24223
20.07.18 13:36

Umair : hvorfor har du ikke betalt regninger tidligere ?

og hvordan kan du plutselig betale dem nå ?

med påleggstrekk må du velge bort noe annet.  Men du kunne valgt bort noe annet tidligere og betalt regningene.  Så det er vel vondt i betalingsviljen som er årsaken ?   Nå må du betale ekstra for utsendelsen av flere krav i tillegg.

kytec
kytecInnlegg: 34044
20.07.18 17:03
JackNapier: Skjønner ikke hvordan folk har mange hundre tusener i gjeld uten lønnstrekk da!

De betaler vel regningene sine da. 

sl500
sl500Innlegg: 11056
20.07.18 21:08
JackNapier: Gidder de virkelig å bruke masse ressurser på dette?

Det er jo den som skylder pengene som betaler så jo det gidder de.

JackNapier
20.07.18 22:51

Det koster mye å inndrive et par tusen via trkkk...

Pogba6
Pogba6Innlegg: 2838
21.07.18 06:39

Ja, skal man kjøre rundt med trikken for å samle inn noen tusenlapper blir det fort dyrt ja.

G0oner
G0onerInnlegg: 11017
21.07.18 21:14
JackNapier: Gidder de virkelig å bruke masse ressurser på dette? Skjønner ikke hvordan folk har mange hundre tusener i gjeld uten lønnstrekk da!

Er jo ikke noe problem med selve gjelden, problemet er jo når man ikke betaler den. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9537
21.07.18 21:26
JackNapier: Gidder de virkelig å bruke masse ressurser på dette? Skjønner ikke hvordan folk har mange hundre tusener i gjeld uten lønnstrekk da!

Jo dem gidder det for det er den som skylder som betaler for dette.

Du forstår ikke att folk kan skylde mange hundretusen uten lønnstrekk...

Ganske utrolig att du ikke forstår..  Grunnen er så enkel att dem betaler avdragene i tide.

lsklars
lsklarsInnlegg: 63984
22.07.18 21:51
JackNapier: Aldri hørt om noen som får lønnstrekk pga kr 15000.

Så fremt du skylder penger til kreditor kan kravet være fint under 500 kr for et lønnstrekk + salærer, renter osv. 

Umair
UmairInnlegg: 7
24.07.18 03:12

Det er tilsammen to krav, ene på 5k og den andre 10k. Lønnstrekk på begge er 700kr pr måned. 

lsklars
lsklarsInnlegg: 63984
24.07.18 16:24

Ring namsmann for avtale så løser det seg. 

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6492
24.07.18 16:26
fargerik: Betal regningene. Jeg tror det løser problemet.

Så enkelt er det..

pfrog567
pfrog567Innlegg: 10747
25.07.18 18:10
JackNapier: Aldri hørt om noen som får lønnstrekk pga kr 15000.

Å joda, hvis det er noe som du skylder til staten er de på deg med en gang.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3335
06.08.18 12:41
tinnyme: Svar heller på det han spør om du. Han spør jo ikke om, om du synes det er greit og om du mener at han burde betale før regningene dobler seg. Kverulanter er ganske irriterende.

Jeg kommenterte ikke den delen fordi svaret er så innlysende -> Betal regningen.

Nesten så man mistenker trolling her.

skapape
skapapeInnlegg: 112
14.08.18 14:17
trheim11: Din arbeidsgiver har allerede fått trekkpålegget men om de trekker deg ved første lønn er ikke sikkert. Jeg ville ha avtalt med de som betaler lønn hos din arbeidsgiver. Enten så gjennomfører de trekket eller så betaler du til kreditor og arbeidsgiver vil få beskjed om at utleggstrekket skal avsluttes.

Den trekkpliktige kan gjøres ansvarlig for gjelden dersom et trekkpålegg bevisst ikke etterkommes.

skapape
skapapeInnlegg: 112
14.08.18 14:41

Ved avholdt utleggsforretning bryter man også foreldelsesfristen. Det er en måte å sikre kravet på, også dersom man ikke får dekket kravet gjennom utleggstrekk/-pant.

Den minste hovedstolen jeg har sett er bompassering for 36 kroner (foruten de som er nedbetalt før begjæringen ble skrevet). I tillegg til tariffmessig salær, salær for skriving av begjæring og rettsgebyr utgjør det nesten 4000. De det gjelder har ofte flere slike saker tett etter hverandre da hver veistrekning har sitt eget organisasjonsnummer. 

Ikke alle har rom for trekk, og det er det ulike grunner til. Siden terskelen for å stifte forbruksgjeld her til lands er så lav, og konsekvenstenkingen ofte er fraværende, er det mange som ikke har anledning til å betale tilbake.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg