Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan noen forklare hvordan chargeback funker?

NYTT TEMA
-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 72
21.07.18 14:04

Vet ikke hva det heter på norsk men bestilte noe på Aliexpress nylig og ble svindlet hardt (de sendte et helt annet produkt). Tok videobevis for å være sikker, så jeg har bevis. 

Forhørte meg litt rundt på et nettsamfunn jeg henger på og fikk vite at jeg burde gå til banken å få pengene tilbake via chargeback. Er det en amerikansk greie eller noe som funker i Norge og? 

Greien er at jeg har fremdeles ikke åpnet en dispute på salget på Aliexpress enda (må vente i 10 dager av en eller annen grunn). Så vet ikke om jeg burde la disputen gjøre seg ferdig først, eller om jeg burde gå rett for chargeback.  

Som sagt ingen peiling på hvordan chargeback funker og om det er annerledes i Norge, utenom at jeg får pengene tilbake. Men er dette lurt? Hvilke betydning har det for meg?

dzk
dzkInnlegg: 12198
21.07.18 21:35

Raskt google søk.

https://www.abcnyheter.no/penger/2014/02/13/193442/svindlet-slik-far-du-tilbake-pengene

Men er du helt sikker på at du har blitt svindlet og at det ikke bare var en feil hos AliExpress ?

Jeg ville kontaktet AliExpress asap og forklart at jeg har fått levert feil vare. Hvis de ikke er behjelpelige så kan du prøve chargeback.

Forøvrig så håper jeg du har brukt kredittkort og hvis ikke så skaff et asap til kjøp i/fra utlandet.

-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 72
22.07.18 09:09

Takker dzk. 

Vet det 100% at jeg ble svindlet. De brukte falskt bilde på produktet. Mitt produkt er under halve vekten av hva jeg kjøpte og ser helt annerledes ut.

Prøver igjennom aliexpress før chargeback.  

Kjøpte ikke med kredittkort. Overførte faktisk fra kredittkort til visa, så det var en dårlig idê? Lese igjennom resten av linken du sendte nå.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 248
23.07.18 08:12
-Cerberus-: Kjøpte ikke med kredittkort. Overførte faktisk fra kredittkort til visa, så det var en dårlig idê?

Ja.

Du har flere rettigheter ved bruk av kredittkort enn du har ved bruk av vanlig bankkort. For det første kan du klage til kredittyter (banken i de fleste tilfeller) om det er feil eller mangler ved varen og selger nekter å hjelpe deg, kredittyter er i henhold til finansavtaleloven pålagt å hjelpe deg i slike tilfeller. Det må selvfølgelig dreie seg om en gyldig reklamasjonssak... For det andre er du beskyttet ved svindel, som i ditt tilfelle hvor du har mottatt en gjenstand som ikke samsvarer med det du har bestilt (Eks: du bestiller en iPhone men mottar en eske fylt med gråstein). For det tredje er du beskyttet ved misbruk av kortet og kortsvindel. For det fjerde er du sikret om selskapet du kjøpte en vare hos skulle gå konkurs før de fikk levert den, eller om varen skulle gå i stykker innen garantiperioden og selskapet har gått konkurs. Til sist er det verdt å nevne at mange kredittkort inkluderer en reiseforsikring.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester