Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høy faktura ved søppeltømming

NYTT TEMA
sparkie
sparkieInnlegg: 1573
13.08.18 16:16

Jeg bestilte bortkjøring av avfall på nettsiden til et landsdekkende firma som driver med nettopp dette. La oss for gøy kalle denne siden bosshenting.no

Jeg har tidligere benytte leie av container. En slik leie har tidligere kostet i underkant av 3000 for 10m3 restavfall (dvs usortert). Da har de levert og hentet containeren, enkelt og greit.
Men denne gangen skulle jeg teste dette firmaet som skulle hente avfallet.
Jeg var noe usikker så jeg gikk gjennom alle undersidene på nettsiden for å se hvordan dette funket. Stod aldri noe om pris, for øvrig.

Før de skulle kjøre bort avfallet, sendte de meg en kontrakt jeg måtte underskrive. I kontrakten stod det spesifisert 10m3 med avfall - samt et par bilder av dette.

Jeg estimerte vekten på avfallet til ca 200 kg og gjenvinningsanlegget har en kilopris for usortert avfall på 1,47/kg. Dvs skulle jeg kjørt det bort selv, hadde herligheten kostet meg ca 300 kr.

Når fakturaen nå dumpet inn i epostboksen min, står totalen på den nette sum av 9965,-

Det viser seg at de tar 890/kubikk. Pluss andre ymse gebyrer selvsagt.

Jeg sjekket igjen nettsiden til firmaet, og fant kun en tekst (pris pr kubikk) uten at denne var spesifisert. Og som nevnt, heller ikke kontrakten spesifiserte noen kubikkpris.

Jeg har nå nettopp sendt firmaet en saklig epost hvor jeg ber dem redegjøre for hvor og hvordan jeg som kunde kan forvente denne kubikkprisen. 

De skal selvsagt tjene penger på tjenesten de leverer, men mener jobben med å sette ut/hente container vs hente/levere avfallet i bil ikke rettferdiggjør en diff. på ca 7000,-

Hva mener folket? Har jeg en sak?? :)

PS! Og så slengte de for øvrig på et fakturagebyr på 120 (epostfaktura), noe som irriterer meg da de ikke tilbyr noen alternativ betalingsform som eFaktura, Vipps, e.l. som normalt ikke gir særlig ekstrakost.

(Innlegget ble redigert 13.08.18 16:17)

petterG
petterGInnlegg: 9507
13.08.18 16:45

§37 i forbrukerkjøpsloven heter det: "Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for utstedelse og sending av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen".

sparkie
sparkieInnlegg: 1573
14.08.18 08:21
petterG: I §37 i forbrukerkjøpsloven heter det: "Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for utstedelse og sending av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen".

Takk for info. Dette ble overhodet ikke nevnt i kontrakten. Tviler vel på at det står nevnt på hjemmesiden heller, men sjekker.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 2118
16.08.18 07:32

Vel, her må du som kjøper ta ditt ansvar. Du har ikke undersøkt tilstrekkelig hva totalprisen ville ligge på i forkant, og du har altså kjøpt en tjeneste fra et firma som selvfølgelig skal ha betalt. Om det medfølger et lite gebyr eller ei har lite å si ift totalsummen. 

Hvordan man kan bruke et firma på en tjeneste som så og si er gratis skjønner jeg ikke, men det er dine penger. 

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5135
16.08.18 10:32
petterG: I §37 i forbrukerkjøpsloven heter det: "Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for utstedelse og sending av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen".

Forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp av ting, jf. fkjl § 1. Dette er kjøp av en tjeneste. 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3380
16.08.18 12:30
sparkie: Hva mener folket? Har jeg en sak?? :)

Det var da en merkelig kontrakt hvis prisen (det mest vesentlige) er utelatt?

Skjønner heller ikke helt hva som er forskjellen på det dette firmaet gjør og det å leie en container? Er det at også kaster selve avfallet opp i containeren? Har du noen anelse om hvor mye tid de brukte på dette?

pfrog567
pfrog567Innlegg: 10948
16.08.18 13:56
sparkie: Stod aldri noe om pris, for øvrig.

Og enda så brukte du dette firmaet..

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31489
19.08.18 23:04
Gloriana: Hvordan man kan bruke et firma på en tjeneste som så og si er gratis skjønner jeg ikke, men det er dine penger.

Da faller jo mye av tjenestesektoren bort da :-)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 31489
19.08.18 23:06
RogerMaar: Det var da en merkelig kontrakt hvis prisen (det mest vesentlige) er utelatt? Skjønner heller ikke helt hva som er forskjellen på det dette firmaet gjør og det å leie en container? Er det at også kaster selve avfallet opp i containeren? Har du noen anelse om hvor mye tid de brukte på dette?

Tja. Vil tru det ganske sikkert er betydelig dyrere og få noen til og komme å hente avfallet ditt, enn og leie en container.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 2118
19.08.18 23:31

@VivaLV

Og så? Verden hadde blitt et rikere sted i så tilfelle. 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3380
21.08.18 15:26
VivaLV: Tja. Vil tru det ganske sikkert er betydelig dyrere og få noen til og komme å hente avfallet ditt, enn og leie en container.

Tja, ved levering/henting blir det jo 2 turer. Hvis de henter avfallet blir det bare 1 tur. Må jo være grenser for hvor mye de fakturerer for at de må ut av bilen for å hive søppelet bak i bilen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg