Jeg bestilte bortkjøring av avfall på nettsiden til et landsdekkende firma som driver med nettopp dette. La oss for gøy kalle denne siden bosshenting.no
Jeg har tidligere benytte leie av container. En slik leie har tidligere kostet i underkant av 3000 for 10m3 restavfall (dvs usortert). Da har de levert og hentet containeren, enkelt og greit.
Men denne gangen skulle jeg teste dette firmaet som skulle hente avfallet.
Jeg var noe usikker så jeg gikk gjennom alle undersidene på nettsiden for å se hvordan dette funket. Stod aldri noe om pris, for øvrig.
Før de skulle kjøre bort avfallet, sendte de meg en kontrakt jeg måtte underskrive. I kontrakten stod det spesifisert 10m3 med avfall - samt et par bilder av dette.
Jeg estimerte vekten på avfallet til ca 200 kg og gjenvinningsanlegget har en kilopris for usortert avfall på 1,47/kg. Dvs skulle jeg kjørt det bort selv, hadde herligheten kostet meg ca 300 kr.
Når fakturaen nå dumpet inn i epostboksen min, står totalen på den nette sum av 9965,-
Det viser seg at de tar 890/kubikk. Pluss andre ymse gebyrer selvsagt.
Jeg sjekket igjen nettsiden til firmaet, og fant kun en tekst (pris pr kubikk) uten at denne var spesifisert. Og som nevnt, heller ikke kontrakten spesifiserte noen kubikkpris.
Jeg har nå nettopp sendt firmaet en saklig epost hvor jeg ber dem redegjøre for hvor og hvordan jeg som kunde kan forvente denne kubikkprisen.
De skal selvsagt tjene penger på tjenesten de leverer, men mener jobben med å sette ut/hente container vs hente/levere avfallet i bil ikke rettferdiggjør en diff. på ca 7000,-
Hva mener folket? Har jeg en sak?? :)
PS! Og så slengte de for øvrig på et fakturagebyr på 120 (epostfaktura), noe som irriterer meg da de ikke tilbyr noen alternativ betalingsform som eFaktura, Vipps, e.l. som normalt ikke gir særlig ekstrakost.