Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NAV - Dagpenger

NYTT TEMA
potetmos321
potetmos321Innlegg: 24
14.08.18 17:04

Hei. Jeg trenger hjelp. Er nå desverre tilbake på nav, og nå er jeg ganske lei nav og den saksbehandleren jeg har, ønsker og gi han en siste sjans før jeg bytter, er redd for å få en enda værre en. 

Til saken, jeg er 20 år. Går på dagpenger hos nav og får ca utbetalt 6200 ,- De mener dette skal dekke til alt du trengner - utenom husleie. Og ja, det stemmer, det dekker ganske bra, men så er det det at husleien min er jo på 6500kr. Og jeg har ikke førerkort noe som gjør at jeg må bo nærmere byen for å komme meg steder, og større muligheter for jobb. Jeg bor i en liten hybel, så ja det koster litt å bo her. Jeg får ca 2700 kroner av husbanken i mnd når jeg går på nav, noe som totalt utgir 8900 kroner. - husleie så blir dette 2400 kroner. Nav mener at jeg ikke har rett til dagpenger dersom jeg forsetter å avbryte legetimene mine som jeg egentlig skal gå til, og da spør jeg han, hvordan kan jeg gå til legen når jeg har 2400 kroner i mnd? Og da sier han "du må jo si ifra om sånt, da kan vi bare søke om ekstra penger til å dekke legeutgifter." Og da blir jeg jo ganske lettet, han går å skriver ut papirer, kommer tilbake, og sier " ja nå ser jeg at du får 8000 kroner utbetalt fra oss da så jeg tviler at dette kommer til å gå igjennom" ( 6200 kroner etter skatt) Også spør han meg hvor mye jeg har på konto akkuratt nå, 1500 kroner sa jeg. " Ja da får du den nok ikke godkjent, for da har du penger"

Er dette riktig? Jeg forstår virkelig ikke hvordan man skal leve på 2400 kroner og dette mener Nav er helt greit? Hjelper jo ikke om jeg hadde flyttet heller til en enda mindre hybel lengre unna, mindre sjansje for å få en ny jobb, og da er utgiftene mine mindre, og jeg får mindre fra husbanken eller ingenting. 

Og vær så snill og ikke kom med disse kommentarene "skaff deg jobb, du tar skattepenga mine, ikke drikk opp alle penga dine" det gidder jeg ikke. Jeg trenger seriøst hjelp med dette, og ja, jeg ønsker meg en jobb, og jeg prøver, men på grunn av oppveksten er det ikke så lett som andre tror det er. Har ikke fått fullført vgs, noe jeg ønsker, men kan ikke pga det økonomiske. Og jeg drikker ikke, og sitter ikke og bestiller pizza og brus hver dag, og sløser bort penga på bil/sminke/klær som mange andre. 

Tusen takk for seriøse svar!

puma1
puma1Innlegg: 19662
14.08.18 17:47

2 spørsmål:

Hvorfor er legetimene knyttet opp mot dagpengene? Er det uklart om du er arbeidsfør? Dette er vanligvis en type vilkår som knyttes opp mot sosialhjelp.Mer enn dagpenger. 

Er størrelsen på boutgiftene godkjent eller ikke? Hvis de er godkjent burde du har rett på mer tilskudd til husleien for å komme opp på sosialhjelpsnivå i disponibel inntekt. Utover det du får fra Husbanken. 

potetmos321
14.08.18 17:54

Grunnet at jeg har vært sykemeldt 2 ganger hittil, og dette går også på smerter jeg har som leger har prøvd å finne ut av men ingen har hittil. Så satte saksbehandler opp i aktivitetsplanen min at jeg er nødt til å gå til alle legetimer jeg trenger. Og dersom man ikke "sammarbeider" så kan nav si at jeg ikke har rett til dagpenger. 

Hvordan vet jeg om boutgiftene mine er godkjent eller ikke? Og snakker du om husbanken nå, eller nav? 

Takk for svar!

potetmos321
14.08.18 18:06

Den godkjente husleien er på 5414 kroner. Og jeg får da 2766 kroner fra husbanken.

puma1
14.08.18 18:29
potetmos321: Hvordan vet jeg om boutgiftene mine er godkjent eller ikke? Og snakker du om husbanken nå, eller nav?

Jeg snakker om NAV. Om NAV godkjenner boutgiftene får du vite ved å søke om sosialhjelp til husleien. Ut fra at du har en "netto" husleie på kr 3 734 (6500-2766) som du ikke klarer å dekke av egen inntekt (dvs dagpengene). 

potetmos321
14.08.18 18:43

Jo men dette er midlertidig inntekt, og dermed de ser at jeg har penger på konto, da får jeg ingenting. Altså når jeg sitter med 1500 kroner for ca 3 uker igjen, og nav sier at dette får du nok ikke godkjent. 

puma1
14.08.18 18:59
potetmos321: Jo men dette er midlertidig inntekt, og dermed de ser at jeg har penger på konto, da får jeg ingenting. Altså når jeg sitter med 1500 kroner for ca 3 uker igjen, og nav sier at dette får du nok ikke godkjent.

Midlertidig? Det høres jo ikke ut som du har nære utsikter til jobb. Og hvis du har "underdekning" på budsjettet ditt på ca 3000 pr mnd for å ha sosialhjelpsatsen disponibelt, så holder 1500 kr i en halv mnd. 

Tror du må få deg en prat med NAV om hvordan dette skal gjøres. Om du må vente i 14 dager før du søker igjen eller om der er andre måter. 

potetmos321
14.08.18 19:53

Selvfølgelgi så ønsker jeg meg jobb. Har jobbet siden jeg var 15 år. Men det som er, er at det kan ta tid før jeg får jobb. Det er ikke så lett her og få jobb. Jeg har ikke fullført vgs, og hør ikke førerkort. Jeg kan kun jobbe hvor bussen kan ta meg. Og når det er minst 50 andre som søker, har fullført skole, har førerkort, eller i hvert fall en av delene, så blir disse stort sett tatt først. Jeg er nå permittert fra min jobb igjennom ett bemanningsbyrå, og har kontrakt med en annen itilfelle det skulle dukke opp noe igjen. Derfor må jeg kunne ha noe som ikke bare er midlertidig. 

Forstod ikke helt hva du mente med siste biten. Men 2400 kroner holder ikke nei. Jeg skal helst ha mat, mobilregninger, busskort, osv. Jeg har ikke vært hos frisøren på mange år fordi jeg rett og slett ikke har råd. Jeg har tannsmerter hver dag, fordi jeg ikke har råd. Jeg skulle egentlig ha hatt en ny MR, men har ikke råd. 

Hadde jeg fått en fast stilling, 100%, så hadde alt vært så mye bedre. Men så er det ikke så lett. CV'en min er nok litt trist, og jeg føler jeg alltid blir dyttet vekk med en kost som "alle andre unge som ikke vil jobbe, bare feste og shoppe" Og jeg kan heller ikke skrive på CV'en min at grunnen til at jeg har fått en dårlig start er fordi jeg var i barnevernet mesteparten av livet mitt. For da er det mange som tenker på meg som ett problembarn.

puma1
14.08.18 21:05
potetmos321: Forstod ikke helt hva du mente med siste biten.

Mener at 1500 på konto i dag ikke kan gi avslag for all framtid. De pengene forsvinner jo fort når budsjettet ditt ikke går i hop. 

Du må få skikkelig råd og veiledning på hva du skal gjøre. Spesielt ut fra din bakgrunn der du kanskje er litt "alene" i verden (?). Du har også en økonomi som ikke er så lett å administrere. Når dagpengene kommer hver 14.dag og bostøtten 1 gang pr mnd. Samtidig som husleien på 6500 skal betales 1 gang pr mnd. Går jeg ut fra. 

I denne situasjonen mener jeg det blir i overkant byråkratisk av NAV å si f eks: Søk igjen når de 1500 kronene er oppbrukt. De pengene må jo brukes for å få husleien betalt.

Det må legges en plan når budsjettet ikke henger sammen. 

potetmos321
14.08.18 22:04

Tusen takk for svar. Og ja, det er bare denne "kneika" jeg må komme meg over. Aldri hatt økonomisk opplæring, og barnevernet ville ikke gjøre annet enn å plassere meg på gata siden jeg "snart var 18 uansett". Og det er ganske vanskelig når nav betaler hver 14.dag, husbanken noenganger, også må jeg ut med husleie en gang i mnd, også innimellom får jeg "rester" og slikt fra lønn hvis jeg har vært i arbeid, så det blir jo helt umulig. 

Men jeg er redd for at dersom jeg søker når det står 0kr på konto, da sier de nei, eller, at de bruker flere uker som jeg ofte har hørt de gjør på den søknaden, da sliter jeg jo. Og jeg har ingenting av verdi, så jeg har ikke akkuratt noe å selge for å ha penger til mat/regninger. Har ikke en TV siden dette er noe jeg ikke må ha, har mange ganger bare spist ren pasta &smør fordi det er det eneste jeg har. Og det er så frustrerende når saksbehandler rett og slett ikke gidder å prøve og se problemet engang.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg