Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gebyr for kortbruk

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 5493
25.08.18 16:32

Jeg kjørte en bomveg her om dagen der en enten kunne betale 70 kr med mynt – eller bruke bankkort/kredittkort og betale 5 kr i gebyr i tillegg, altså 75 kr.
Endelig noen som lar de brukerne som velger en kostbar betalingsløsning betale for seg!

petterG
petterGInnlegg: 9508
25.08.18 16:56
JudasT: Endelig noen som lar de brukerne som velger en kostbar betalingsløsning betale for seg!

Er kortbruk egentlig dyrere enn kontanter??

JudasT
25.08.18 18:56

For små aktører er i hvert fall kortbruk dyrt, jeg har fått opplyst 8-10 tusen årlig. I tillegg kommer at kredittkortselskapet skal ha sin provisjon (derfor er det en del handlende som bare vil ta debetkort).
Kontant handel har små løpende kostnader, spesielt om en bare bruker mynt, som i dette tilfellet. Det eneste er selve turen til bankens myntmaskin ei gang i blant.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5135
27.08.18 11:57
petterG: Er kortbruk egentlig dyrere enn kontanter??

Ifølge produktarket til Nets koster terminalleie 299,- kr per måned med tre års bindingstid (mva kommer i tillegg), i tillegg er det omsetningsbaserte avgifter til Visa og Mastercard, og bankavgifter, som i min bank er 950,- kr i etablering og 15 øre per transaksjon. 

Har du 3000 transaksjoner i måneden ligger du på cirka 10k i året hvis du bare har BankAxept, transaksjonskostnaden blir da ca. 27 øre per transaksjon. 

JudasT
27.08.18 19:46
krikkert2: Har du 3000 transaksjoner i måneden ligger du på cirka 10k i året hvis du bare har BankAxept, transaksjonskostnaden blir da ca. 27 øre per transaksjon.

Takk for de opplysningene! 
Men med 20 transaksjoner i timen (=3000/mnd) snakker vi ikke lenger om små aktører. Naboen min, et gatekjøkken, er heldig om hun får 2 i timen. 
Tenker vi på en middels bomveg, er endog 1 i timen som et gjennomsnitt for natt og dag året igjennom helt urealistisk. Eller vi kan tenke på dem som drar rundt på markeder i helgene i sommerhalvåret og selger diverse småting. Selv om handelen forsåvidt skulle gå noenlunde pr. time, blir antall transaksjoner pr. år likevel sørgelig lite. 
Ekstrakostnadene pr. salg ved å tilby betaling med kort blir i slike tilfeller sikkert både 5 og 10 kr, ja mer også, men mer vil neppe kundene godta.

krikkert2
28.08.18 09:47
JudasT: Tenker vi på en middels bomveg, er endog 1 i timen som et gjennomsnitt for natt og dag året igjennom helt urealistisk. Eller vi kan tenke på dem som drar rundt på markeder i helgene i sommerhalvåret og selger diverse småting. Selv om handelen forsåvidt skulle gå noenlunde pr. time, blir antall transaksjoner pr. år likevel sørgelig lite.

Si seks transaksjoner om dagen. Bare terminal- og abonnementskostnadene vil utgjøre ca. 2 kr 20 øre per transaksjon over ett år. I tillegg kommer kommunikasjonsutstyr (antagelig mobilt bredbånd) mv. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8249
28.08.18 11:31
JudasT: Jeg kjørte en bomveg her om dagen der en enten kunne betale 70 kr med mynt – eller bruke bankkort/kredittkort og betale 5 kr i gebyr i tillegg, altså 75 kr.
Endelig noen som lar de brukerne som velger en kostbar betalingsløsning betale for seg!

Mitt inntrykk er at aktørar med få transaksjonar no brukar vipps.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9572
28.08.18 11:52

Nå har det kommet andre aktører som er bedre for små steder.

De nye er vel beregnet for bruk sammen med en mobil eller nettbrett. 

Så folk med få transaksjoner bør kanskje søke litt og undersøke andre løsninger.

granateple
granatepleInnlegg: 1969
28.08.18 12:32
JudasT: Jeg kjørte en bomveg her om dagen der en enten kunne betale 70 kr med mynt – eller bruke bankkort/kredittkort og betale 5 kr i gebyr i tillegg, altså 75 kr. Endelig noen som lar de brukerne som velger en kostbar betalingsløsning betale for seg!

Men er dette lovlig?

Med forbehold om at dette ikke er en privat bomveg, der grunneier tar betalt for drift og vedlikehold?

Om dette er en offentlig vei, så kan vel neppe det pålegges brukeren av veien å betale transaksjon og driftkostnadene til bomselskapet i tillegg til den bomsatsen politikerene har fastsatt?

Normen må vel være at selskapets kostnader er en del av prisen brukeren betaler, uavhengig av betalingsform!

kytec
kytecInnlegg: 34748
28.08.18 14:33
JudasT: Naboen min, et gatekjøkken, er heldig om hun får 2 i timen.

Et hobby-gatekjøkken da. 

JudasT
28.08.18 16:38
granateple: Men er dette lovlig? Med forbehold om at dette ikke er en privat bomveg, der grunneier tar betalt for drift og vedlikehold?

Det er en av de private bomvegene som det kryr av i skogs- og fjellstrøk. Dette var en av de større av sorten, Vassfarvegen.
Det må være mange år siden jeg kjørte i en offentlig bom som måtte åpnes med mynter. 

JudasT
28.08.18 17:05
kytec: Et hobby-gatekjøkken da.

Nei, det vil jeg ikke si. Om en leier seg dyre lokaler, ansetter folk og kjøper halvfabrikata, er det hele dødsdømt, naturligvis. Men benytter en lokaler som en likevel har og gjør alt sjøl, blir det ei pen lita inntekt. Råvarene til et måltid til 120 koster bare noen få tiere. Et par slike i timen gjennomsnittlig pluss noen omsetningstopper, så er det brukelig. Likevel har en tid til endelig å få lese Dostojevskij & co. En livsform!

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3286
28.08.18 18:19

Tror ikke du vet hvor mye veksel koster å bestille....

kytec
kytecInnlegg: 34748
28.08.18 22:12
JudasT: benytter en lokaler som en likevel har og gjør alt sjøl, blir det ei pen lita inntekt.

Særlig hvis de eier kraftverket, leverandørene og skattekontoret også.  

JudasT
29.08.18 02:20
kytec: Særlig hvis de eier kraftverket, leverandørene og skattekontoret også.

Nå er du bare dum.

sl500
sl500Innlegg: 11114
03.09.18 20:19

Driver man ei middels pølsebu eller noe større er kontanter dyrt og tid krevende å håndere.
Det ikke trådstarter antagelig har tenkt på er hva det koster å kjøpe vekslepenger i banken og tiden det tar.
Greit nok at man kan helle småmynter på automaten men sedlene må leveres inn i skranken.
Det betyr ganske sikkert to nye gebyrer som må betales men denne veibommen er ikke alene.
En konditor i Åsgårdstrand kjører nesten samme linje men han gir- 10% rabatt hvis man betaler kontant.
Han påstår det koster dyrt for han å mota oppgjør med kort men onde tunger vitser om hvorfor han er glad i casch.
Dog skjønner jeg at bruker steder velger bort enkelte kredittkort som kan ha 5-10% gebyr pr transaksjon for motakeren.

(Innlegget ble redigert 03.09.18 20:35)

JudasT
04.09.18 00:26
sl500: Driver man ei middels pølsebu eller noe større er kontanter dyrt og tid krevende å håndere.
Det ikke trådstarter antagelig har tenkt på er hva det koster å kjøpe vekslepenger i banken og tiden det tar.
Greit nok at man kan helle småmynter på automaten men sedlene må leveres inn i skranken.

Jeg trodde jeg hadde skrevet tydelig nok at vegbommen hadde myntautomat – den tar ikke sedler. Ingen pengesedler å levere i skranken, altså, og heller ingen vekslepenger å kjøpe. Det eneste man har å gjøre er å tømme ukas fangst i bankens automat.

krikkert2
04.09.18 11:41
granateple: Men er dette lovlig? Med forbehold om at dette ikke er en privat bomveg, der grunneier tar betalt for drift og vedlikehold? Om dette er en offentlig vei, så kan vel neppe det pålegges brukeren av veien å betale transaksjon og driftkostnadene til bomselskapet i tillegg til den bomsatsen politikerene har fastsatt? Normen må vel være at selskapets kostnader er en del av prisen brukeren betaler, uavhengig av betalingsform!

For innkreving av bompenger på offentlig veg (riks-, fylkes- eller kommunal) er dette generelt sett avskåret, fordi Vegdirektoratets takstvedtak ikke inkluderer slike tilleggsbelastninger. 

For innkreving av bompenger på privat veg vil slike tilleggsavgifter ikke være lovlig med mindre de er eksplisitt tillatt i bompengevedtaket. Dette følger av at private ikke kan kreve bompenger i større utstrekning enn kommunen har godkjent, se veglova § 56. 

Så for både privat og offentlig veg er hovedregelen ulovlighet, men det er ikke ubetinget ulovlig - den kompetente myndighet kan gjøre unntak. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2215
05.09.18 12:29

Har hytte i Telemark, med flotte skiløyper om vinteren. Tidligere var det et skilt merket Bomvei, og noen konvolutter man måtte legge penger i, hver gang man passerte (hvis man ikke hadde årskort, som vi). Man regnet med mye svinn, både bevisst og "ubevisst" fordi man ikke har vekslepenger på seg.

For et par år siden kom det opp fysisk bom med kortbetaling, eller åpning med årskort. Inntektene steig nesten 4 ganger første året, og bommen vil betale seg på 3 år. Ingen myntbetaling, enklere med bare kort. Og ingen sjans for at noen vil bryte opp kassa, som måtte være der hvis man skulle bruke mynter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg