Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kredittkortfaktura

NYTT TEMA
Poiklo
PoikloInnlegg: 1
29.08.18 21:46

Opplevd en litt merkelig episode med betaling av kredittkortfaktura. Regning lyder på 10.000,-. Av de 10.000 er det 5000 for kjøp fra zalando. Returnerer alt som er kjøpt på zalando og får tilbakeført 5000 til kredittkortet, så på dato for betalingsfrist er det 5000 som 'mangler' for at kredittkort kontoen er oppfylt til kredittgrense. Betaler da inn resterende 5000 så jeg ikke er skyldig noe som helst til kredittkort selskapet, tror jeg. Men ser påfølgende måned at jeg har blitt påført renteutgifter! Tar kontakt med selskapet og får vite at rentene er fordi jeg ikke betalte hele fakturaen på 10.000, selv om min og zalando til sammen hadde betalt inn 10.000. Kan dette være riktig? For etter kredittkortselskapets mening skulle det da vært betalt inn 5000 mer en mitt totale kredittbeløp. 

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 248
31.08.18 01:41

Spørsmålet er om beløpet som ble tilbakeført fra Zalando var mottatt av kreditor før betalingsfristen (eller om Zalando i det hele tatt hadde rukket å få sendt pengene før betalingsfristen), det kan jo ofte ta et par dager før en overføring blir registrert hos mottaker. Om kreditoren ikke mottok pengene fra Zalando før den rentefrie betalingsutsettelsen utløp har de all rett til å kreve renter, det er du som har ansvaret ovenfor kreditor mens Zalando har ansvaret for å tilbakeføre pengene dine i henhold til angrerettloven og kontrakten mellom dere. 

Jeg ville bedt om kontoutskrift fra kreditor. Om det skulle vise seg at midlene fra Zalando var mottatt før betalingsfristen utløp og du i tillegg betalte innenfor fristen så ser jeg ikke helt hvorfor det skulle påløpe renter (så sant du er innenfor den rentefrie betalingsutsettelsen selvfølgelig). Det beste ville selvfølgelig ha vært om du hadde gitt beskjed til kreditor på forhånd om at kjøpet hos Zalando var hevet og at pengene var på vei tilbake, da hadde de kanskje vist litt skjønn ved å ikke belaste deg renter (selv om de ikke er pliktige til å gjøre dette).

(Innlegget ble redigert 31.08.18 01:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester