Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

ENK, NUF eller AS?

NYTT TEMA
Tjommster
TjommsterInnlegg: 1
12.09.18 16:56

Vurderer å starte et ENK. Jobber som massasjeterapeut på en klinikk i Oslo. Alle "ansatte" er selvstendig næringsdrivende her og det er kun jeg som mangler. Hva tenker dere? ENK innebærer ikke for mye risiko i denne bransjen? jeg tenker nei ettersom jeg har ganske lave utgifter med tanke på utstyr lokaler osv. Men er åpen for innspill.Den eneste utgiften jeg kommer på i farten er regnskapsfører hvis jeg skulle ønske det. 

På forhånd takk for svar og hjelp! 

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 248
12.09.18 20:53

Du trenger bare 30.000 kr i egenkapital for et AS, så etter min mening burde det da være unødvendig å starte et NUF. NUF har også kostnader ved vedlikehold av bedriften som vil utgå i et AS og i tillegg vil du med et AS automatisk ha mer tillit hos banker om du på et eller annet tidspunkt skulle vurdere et lån for bedriften (enkelte banker liker ikke en gang åpne konto for et nyoppstartet NUF).

Når det kommer til AS eller ENK vil det være opp til deg å avgjøre hva som passer din situasjon best. Ulempen med ENK er at et overskudd er skattepliktig i tillegg til at du personlig står ansvarlig for all gjeld i bedriften, dog er det lite formaliteter med et ENK og du har ingen krav til egenkapital. Ved et AS er det litt mer formaliteter, men du får sikkerheten i at du ikke står personlig til ansvar for gjeld bedriften måtte dra på seg i tillegg til at du bare skatter på utbytte du måtte bestemme deg for å ta ut. Du vil derimot måtte betale arbeidsgiveravgift på din egen lønn i et AS.