Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

ENK, NUF eller AS?

NYTT TEMA
Tjommster
TjommsterInnlegg: 1
12.09.18 16:56

Vurderer å starte et ENK. Jobber som massasjeterapeut på en klinikk i Oslo. Alle "ansatte" er selvstendig næringsdrivende her og det er kun jeg som mangler. Hva tenker dere? ENK innebærer ikke for mye risiko i denne bransjen? jeg tenker nei ettersom jeg har ganske lave utgifter med tanke på utstyr lokaler osv. Men er åpen for innspill.Den eneste utgiften jeg kommer på i farten er regnskapsfører hvis jeg skulle ønske det. 

På forhånd takk for svar og hjelp! 

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 248
12.09.18 20:53

Du trenger bare 30.000 kr i egenkapital for et AS, så etter min mening burde det da være unødvendig å starte et NUF. NUF har også kostnader ved vedlikehold av bedriften som vil utgå i et AS og i tillegg vil du med et AS automatisk ha mer tillit hos banker om du på et eller annet tidspunkt skulle vurdere et lån for bedriften (enkelte banker liker ikke en gang åpne konto for et nyoppstartet NUF).

Når det kommer til AS eller ENK vil det være opp til deg å avgjøre hva som passer din situasjon best. Ulempen med ENK er at et overskudd er skattepliktig i tillegg til at du personlig står ansvarlig for all gjeld i bedriften, dog er det lite formaliteter med et ENK og du har ingen krav til egenkapital. Ved et AS er det litt mer formaliteter, men du får sikkerheten i at du ikke står personlig til ansvar for gjeld bedriften måtte dra på seg i tillegg til at du bare skatter på utbytte du måtte bestemme deg for å ta ut. Du vil derimot måtte betale arbeidsgiveravgift på din egen lønn i et AS.

Det er vanskelig for meg å si hva du burde gjøre siden jeg ikke kjenner bransjen din, er det vanlig at bedrifter går med mye overskudd? Hvor mye kapital må reinvesteres i selskapet hvert år? Kan du komme til å trenge et lån på et senere tidspunkt? Kan det senere bli aktuelt å få flere eiere?

Har du kunnskapen og tiden det kreves til å holde koll på eget regnskap kan du fint gjøre dette på egenhånd, ellers ville jeg anbefalt en regnskapsfører... det kan spare deg både penger og tid ved at du unngår feil.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1505
15.09.18 16:36

AS.

Har du ikke 30' skal du ikke starte egen virksomhet.

(Litt flåsete sagt, men jeg mener det.)
Med AS har du investert 30'. Om alt går bra er det nok. Penger tas ut som lønn, så du sparer pensjon og annet (sykepenger mm), men du BØR selvfølgelig spare mer enn lovens minimumskrav.
Om det ikke går bra er tapet begrenset til det som ER av penger i firmaet. Gitt at du har gjort alt lovlig mhp penger.
Og om du må skyte inn MER pengere er det prosesser som bør følges. Så du SER hvor mye penger du har spyttet i firmaet.

Skattemessig betalerer du (litt overforenklet) "lønnsskatt" på alt overskudd du tar ut, men "overskuddsskatt" på alt du lar stå i firmaet.

Og ja, du kan bruke de 30' du har skutt inn, forutsatt at balansen i selskapet viser over 15' i kapital.

Som ENK mister du skillet mellom "deg" og "firma". Oppstart og drift krever fremdeles penger, men du risikerer å spytte i mer penger enn du tror underveis OG du er personlig ansvarlig for all underdekning om du legger ned.

Skattemessig betaler du full "lønnsskatt" på alt overskudd uavhengig av om du tar ut pengene eller ikke.

Jeg antar her at dere har kontroll på at du som selvstendig IKKE jobber for klinikken men for hver enkelt av kundene som kommerer inn. Dette betyr at du må ha dine egne forsikringere for ALT som kan gå galt pluss alt som er lovpålagt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester