Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kredittkort - tips for riktig bruk

NYTT TEMA
Giggsy11
Giggsy11Innlegg: 6964
16.09.18 23:32

Hei!

Har så langt i mitt 24-årige liv kun brukt kredittkortet jeg har fått fra DnB, og brukt det for å få ekstra reiseforsikring på utenlandsreiser. I senere tid har jeg prøvd å lese meg litt opp på fordeler med tanke på å bruke kredittkort fast for å opparbeide bonus og diverse rabatter.

Shell sitt kredittkort frister litt. Har forstått det slik at man kan opparbeide trumf også ved å betale regninger (via appen payr). Men så finnes det vel en maksgrense på 30k per 30 dager.

Så er det f.eks Norwegian sitt som gir endel fordeler på reiser gjennom Norwegian++.

Min tanke er dermed at vil det lønne seg å ha 2-3 ulike kredittkort til de ulike formålene? F.eks Norwegian/SAS(?) til reise, Shell til drivstoff og ulike utgifter osv. Noen flere kort som dere har erfaringer med og kan anbefale?

(Innlegget ble redigert 16.09.18 23:34)

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 259
17.09.18 06:33

Du kan kjøpe Eurobonus poeng med Trumf poengene du opparbeider deg via Shell kortet, så det er bare å betale huslån/leia med Payr (+ alle andre regninger). Det skal sies at dette nå har vært mulig en god stund, så ikke bli overrasket om de en dag oppdaterer vilkårene sine til ikke å gjelde løsninger som Payr, det har skjedd hos andre leverandører av kredittkort tidligere.

Personlig har jeg ikke kjøpt så mye Eurobonus poeng siden jeg allerede opparbeider meg så ekstremt mye via jobben, men jeg har jo brukt Trump poengene... vanskelig å si nei når noen gir deg penger for å betale huslånet.

Giggsy11
18.09.18 07:45
AccountsReceivable: Du kan kjøpe Eurobonus poeng med Trumf poengene du opparbeider deg via Shell kortet, så det er bare å betale huslån/leia med Payr (+ alle andre regninger). Det skal sies at dette nå har vært mulig en god stund, så ikke bli overrasket om de en dag oppdaterer vilkårene sine til ikke å gjelde løsninger som Payr, det har skjedd hos andre leverandører av kredittkort tidligere. Personlig har jeg ikke kjøpt så mye Eurobonus poeng siden jeg allerede opparbeider meg så ekstremt mye via jobben, men jeg har jo brukt Trump poengene... vanskelig å si nei når noen gir deg penger for å betale huslånet.

Takk for svar!

Ja, ser jo ikke ut som en dum idé så lenge man har kontroll og får betalt det hver måned. 

Hva tenker du (eller andre) om tanken på å ha flere kort til ulikt forbruk? Og eventuelle anbefalinger?

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4748
18.09.18 09:43
Giggsy11: Norwegian/SAS

Hvis man ser helt isolert på flybilletter bestilt direkte hos flyselskapene så bruker man Norwegian-kortet kun til Norwegian-billetter. Man tjener 4% cashpoint og sparer kortgebyret ved bestilling. Men med de nye reglene deres så tjener man ingen cashpoint når dette kortet brukes hos andre flyselskaper. Muligens er Shell Mastercard med eurobonus-konvertering et greit alternativ da. 

Noen som vet om man tjener norwegian cashpoint ved bestillinger hos 3. parts selskaper (av typen tickets, travellink etc) og turoperatører av typen gruppereiser etc og om det evt. er avhengig type flyselskap i den reisen?

Forsiktig_optimist
Forsiktig_optimistInnlegg: 35
18.09.18 11:20

Jeg har brukt kun kredittkort til alle kjøp siden 2011 nå, og Payr til alle regninger siden september i fjor. Hvis jeg vippser så belaster jeg Shell Mastercard som, i hvert fall enn så lenge, gir Trumf-bonus også på Vipps.

Jeg har hatt en rekke kort. Mange er forsvunnet, eller bonus-ordningene er forsvunnet. Bruker nå:

Cresco Car Premium: 1% på alle kjøp, 3% på bensinstasjon
FlexiVisa: 4% på klær- og skobutikk
Coop Mastercard: 1% på alle regninger via Payr
Ikano Visa: Forskjellige rabatter hver måned, denne måneden 5% på "hage og opppussing".
yaBank: Forskjellige rabatter hver måned, denne måneden har jeg valgt 3% på all netthandel
YxVisa: Som over, også 3% på netthandel denne måneden
VipCredit: Som over, denne måneden har jeg valgt 4% på alle kjøp i utenlandsk valuta
Shell Mastercard: Vipps og diverse andre kjøp (1%)

Alle fakturaer betales ved forfall. All bonus siden 2011 er blitt brukt til kjøp av fondsandeler. Nå finansierer bonusen om lag halvparten av årlig innskudd i IPS.

AccountsReceivable
18.09.18 13:35
Giggsy11: Hva tenker du (eller andre) om tanken på å ha flere kort til ulikt forbruk? Og eventuelle anbefalinger?

For å være ærlig har jeg ikke brukt så mange andre kredittkort enn Shell kortet, i hvert fall ikke for å hente noe poeng eller noe. Skal du samle opp nok Trumf poeng til å kjøpe Eurobonus er det nok lurt at du bare bruker Shell kortet, da får du mest utbytte av oppsparingen og kan bruke poengene på langdistanseflyvninger (da får du mest verdi for poengene). Prøv å bruk kortet så mye du kan hver måned, grensen til Payr er 30.000 kr.

Om du skal bruke flere kort må egentlig være opp til hva du ønsker å oppnå, det er selvfølgelig andre kort som har andre typer fordeler. For min del var det Eurobonus, men nå er jeg bare ute etter Trumf poengene... blir jo noen gratis handlerunder etter et års oppsparing.

fargerik
fargerikInnlegg: 55306
18.09.18 17:10
Giggsy11: Hva tenker du (eller andre) om tanken på å ha flere kort til ulikt forbruk? Og eventuelle anbefalinger?

Sikkert smart dersom du får noe rabatt på det ene stedet med det ene kortet og det andre stedet med det andre kortet.

Men du har jo selv løsningen.

Betal inn utestående på alle kort før det baller seg på med renter.

Disse kortene blir jo kastet etter en stakkar, med løfte om gull og grønne skoger, det er jo bare å være kritisk og ikke la seg rive med.

(Innlegget ble redigert 18.09.18 17:13)

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18664
19.09.18 12:44

Jeg og kona har ett kredittkort "på deling", som vi kun bruker i forbindelse med private reiser (flybilletter, hotell osv).

Vi betaler hele beløpet vi har brukt på en reise måneden etter.

Å bruke kredittkort på annet enn dette er et pengesluk, som alle burde styre unna.

Giggsy11
19.09.18 13:10
HuiBuorre: Å bruke kredittkort på annet enn dette er et pengesluk, som alle burde styre unna.

Begrunn? Ser ikke noen problem med dette sålenge man betaler inn forbruker hver måned slik dere gjør med reise.

HuiBuorre
19.09.18 13:49
Giggsy11: Begrunn? Ser ikke noen problem med dette sålenge man betaler inn forbruker hver måned slik dere gjør med reise.

Mitt inntrykk er at folk som bruker kredittkort til vanlige innkjøp har en trang økonomi, og forskyver og forverrer sine økonomiske problemer ved å handle "på krita". 

Cessna87
Cessna87Innlegg: 55
19.09.18 14:36
HuiBuorre: Mitt inntrykk er at folk som bruker kredittkort til vanlige innkjøp har en trang økonomi, og forskyver og forverrer sine økonomiske problemer ved å handle "på krita".

Ikke alle burde ha kredittkort. Det er dessverre alt for lett å ordne seg. Samtidig, så kjenner jeg mange som utelukkende bruker kredittkort og mener vi debet-folk er de som er dumme.

Jeg bruker Norwegian sitt, og etter mitt debet-kort nå tok kvelden så vurderer jeg å kun bruke dette, men nå har jeg en god økonomi og følger ganske godt med.

Giggsy11
19.09.18 14:39
HuiBuorre: Mitt inntrykk er at folk som bruker kredittkort til vanlige innkjøp har en trang økonomi, og forskyver og forverrer sine økonomiske problemer ved å handle "på krita".

Ok, skjønner problemstillingen din. Dog var ikke dette tilfelle i denne tråden. Har en god og stabil inntekt og økonomi. Her er det bare snakk om og presse ut noen ekstra kroner i bonuser.

Jeg har forstått det slik at de som mestrer å bruke kredittkort til å utnytte slike bonuser kan oppnå en del fordeler, både ifb med reiser og annen bonus. Det handler bare om å forstå bruken av det, og det er det jeg er ute etter her :)

HuiBuorre
19.09.18 14:45
Cessna87: Samtidig, så kjenner jeg mange som utelukkende bruker kredittkort og mener vi debet-folk er de som er dumme.

Og hvordan begrunner de det? Å bruke debetkort er som å betale kontant, og hvorfor skulle det være dumt?

Giggsy11
19.09.18 18:29

Da har jeg bestilt Shell MC i første omgang, så får vi se om jeg fyller på etterhvert med andre kort. Tar gjerne imot forslag om det er noen med erfaring som sagt :)

(Innlegget ble redigert 19.09.18 18:30)

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4983
20.09.18 09:15
HuiBuorre: Og hvordan begrunner de det? Å bruke debetkort er som å betale kontant, og hvorfor skulle det være dumt?

Med dagens rentenivå er det ikke så veldig dumt. Fordelen med kredittkort er jo at du får opptil 50 dagers rentefri kreditt. Betinger selvsagt at du betaler hele beløpet ved forfall.

AccountsReceivable
20.09.18 10:07
HuiBuorre: Å bruke kredittkort på annet enn dette er et pengesluk, som alle burde styre unna.

Man kan vel strengt talt bruke kredittkortet på hva som helst uten at det er noe som helst form for pengesluk, så lenge man betaler før den rentefrie betalingsutsettelsen løper ut. Jeg forstår dog hva du mener, mennesker som ikke har kontroll på sin egen økonomi burde ikke benytte seg av kredittkort.

Man stiller jo faktisk sterkere som forbruker om man har handlet med kredittkort, man er nesten "immun" mot svindel så lenge det ikke er snakk om grovt uaktsomt bruk. Skulle det jo faktisk skje noe så har du banken i ryggen, handler du med debit er det lettere for banken å overlate det meste av arbeidet til deg og forsikringsselskapet ditt... mange som aldri har fått pengene tilbake nettopp på grunn av dette. 

AccountsReceivable
20.09.18 10:16
Giggsy11: Jeg har forstått det slik at de som mestrer å bruke kredittkort til å utnytte slike bonuser kan oppnå en del fordeler, både ifb med reiser og annen bonus. Det handler bare om å forstå bruken av det, og det er det jeg er ute etter her :)

Da jeg bodde i USA la jeg merke til at dette var veldig vanlig blant amerikanere, de var veldig opptatt av at de skulle legge alle de store utgiftene sine på kredittkortet for å opparbeide "miles" hos ett eller annet flyselskap. Flere av studentene jeg kjente brukte å betale skolepengene med kredittkortet og noen brukte til å med å kjøpe en vare med kredittkortet for så å levere den tilbake dagen etterpå mens de ba om å få pengene kontant (for å betale leie). Virket som dette var en vanlig strategi for de som bodde langt hjemmefra for å kunne fly gratis i studietiden.

(Innlegget ble redigert 20.09.18 10:17)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
22.09.18 14:17

Hui skriver:Og hvordan begrunner de det? Å bruke debetkort er som å betale kontant, og hvorfor skulle det være dumt?

Du uttaler deg på et totalt feilaktig grunnlag.

med smart bruk av kredittkort vil man oppnå mengder av såkalte kundefordeler, får utsatt den reelle betalingen av de kjøp som gjøres, enklere å få refundert alt fra rene tabbekjøp, til dette å ha blitt utsatt for svindelforsøk.

Men av ren nysgjerrighet: Hvilket debetkort er i stand til å gi eieren en netto inntekt på kjøp som fort kan passere flere titusen kroner årlig?

Ja for det finns vel slike debetkort, siden vi som benytter kredittkort til å få til dette er så utrolig dumme som har slike inntekter?

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13864
23.09.18 13:37
Giggsy11: lønne seg å ha 2-3 ulike kredittkort

De fleste kredittkort har vel årsgebyr, så jeg vet ikke om det er så mye å hente på å ha flere enn 1 eller 2? Jeg har eurobonus mastercard som jeg bruker til stort sett alt av handel. 10 eurobonuspoeng pr. 100 kr brukt, 15 når jeg er utenlands.

Giggsy11
23.09.18 14:20
Johnsli: De fleste kredittkort har vel årsgebyr, så jeg vet ikke om det er så mye å hente på å ha flere enn 1 eller 2? Jeg har eurobonus mastercard som jeg bruker til stort sett alt av handel. 10 eurobonuspoeng pr. 100 kr brukt, 15 når jeg er utenlands.

Glemte å skrive det, men er på utkikk etter kort uten årsgebyr også :)

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13864
24.09.18 11:06
Giggsy11: uten årsgebyr

Ja, tror det er lurt, mulig det er flere av de enn jeg har tenkt over.

Som sagt har jeg eurobonus mastercard, men jeg vurderer å bytte over til Norwegian Visa, da jeg flyr langt oftere med Norwegian enn SAS, og det er heller ingen årsavgift med Norwegian sitt kort (selv om opptjeningen av bonuspoeng går tregere).

Mulig du finner noen tips her: https://dinero.no/kredittkort/

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 5732
24.09.18 15:37

Rart ingen har nevnt Coop sitt kredittkort, der du får 1% bonus på alle kjøp. Selv bruker jeg bare trumf kredittkort (2%) når jeg handler på Kiwi, og Coop mastercard på alle mulig andre kjøp. I tillegg har jeg et Norwegian- og Yabankkredittkort liggende der jeg får diverse rabatter om jeg bruker de (0 i årsgebyr, så gjør ikke noe om de bare ligger i en skuff når de ikke brukes).

Tydelig at vi i denne tråden er kredittkortselskapenes dårligste kunder.

(Innlegget ble redigert 24.09.18 15:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester