Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er det lov å selge gyldige sedler?

NYTT TEMA
Eivinder
EivinderInnlegg: 561
21.09.18 18:27

Jeg ser på Finn at det selges pengesedler. Ikke gamle sedler som samleobjekt, men sedler som er i bruk i dag. Man kan vel ikke selge disse for mer enn det kursen skulle tilsvare? Det er vel ingen forskjell på dette og det å selge billetter til høyere enn utsalgspris?

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18249
21.09.18 18:37

Er jo en grei måte å hvitvaske penger på.

Sett inn 10 tusen på min konto i utlandet og jeg sender deg 12 tusen i kontanter.

Om det er lovlig? Det vet ikke jeg.

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3282
22.09.18 13:49
Eivinder: men sedler som er i bruk i dag

Har du en link til en slik annonse?

Eivinder
22.09.18 13:56
KapteinMark: Har du en link til en slik annonse?

Finn

Er ikke meninga å henge ut Finn-brukere altså og salg er nok gjort i beste mening, men jeg lurer bare. Dette er sedler som brukes i dag og 1100 dinar er under 90NOK.

(Innlegget ble redigert 22.09.18 14:07)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 71438
22.09.18 14:04

Kunstnere selger jo helt alminnelige gule vegger for flere hundretusen kroner. Til og med oppgitt at det er helt alminnelig interiørmaling, og verkets navn er NCS-koden på fargen.

Er da fullt ut lov å selge noe til annen pris enn den reelle.

Billetter er i en litt annen kategori, siden man der kjøper adgang til et evenement. Billetten i seg selv er egentlig verdiløs.

(Innlegget ble redigert 22.09.18 14:04)

KapteinMark
22.09.18 14:10
Eivinder: Samme person selger 200NOK for 175,- + porto. Det er kanskje mer spesielt.

Takk for svar!

Det med den norske 200-lappen forstår jeg ikke bæret av....

Øvrige utenlandske sedler kan være at selger kommer bedre ut av det både praktisk og mht. vekslingsgebyr i forhold til om man prøver å veksle valutaen på ordinær måte(uten at jeg har sjekket det).

(Innlegget ble redigert 22.09.18 14:11)

Eivinder
22.09.18 14:12
KapteinMark: Takk for svar! Det med den norske 200-lappen forstår jeg ikke bæret av...

Det var den gamle seddelen. Da er det noe mer forståelig om det er et samleobjekt.

KapteinMark
22.09.18 14:21
Eivinder: Det var den gamle seddelen

Ok. Ser det nå.

fargerik
fargerikInnlegg: 54062
22.09.18 16:29
Eivinder: Jeg ser på Finn at det selges pengesedler. Ikke gamle sedler som samleobjekt, men sedler som er i bruk i dag. Man kan vel ikke selge disse for mer enn det kursen skulle tilsvare? Det er vel ingen forskjell på dette og det å selge billetter til høyere enn utsalgspris?

Det er folk som samler på sedler, og det eneste som teller et at de skal være ubrukte og perfekte uten slitasje.

Så jo, pengesedler er ting som kjøpes og selges.

Det er ikke forbudt for deg å selge 1000 kroner til meg for 10 000 kroner dersom jeg vil betale for seddelen.

Et verdiløst gatemaleri av en norsk politiker som en ukjent kunstner limte opp på en vegg i nattens mulm og mørke, var f. eks. noen villig til å betale 500 000 kroner for på en auksjon denne uka, til tross for at det i utgangspunktet bare var noe som ble klistret opp på en vegg.

(Innlegget ble redigert 22.09.18 16:34)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5146
24.09.18 11:19
Eivinder: Jeg ser på Finn at det selges pengesedler. Ikke gamle sedler som samleobjekt, men sedler som er i bruk i dag. Man kan vel ikke selge disse for mer enn det kursen skulle tilsvare? Det er vel ingen forskjell på dette og det å selge billetter til høyere enn utsalgspris?

Forskjellen er at billetten rammes av svartebørsloven. Det gjør ikke seddelen. 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3392
03.10.18 11:32
RickiBK: Billetter er i en litt annen kategori, siden man der kjøper adgang til et evenement. Billetten i seg selv er egentlig verdiløs.

Det blir vel mye det samme. Pengeseddelen har heller ingen verdi annet enn som byttemiddel, på samme måte som billetten. I "seg selv" er en tusenlapp også egentlig verdiløs.

Forskjellen er at billetten kun kan brukes til adgang til et bestemt evenement, mens penger er universelle byttemidler.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 71438
04.10.18 16:26
RogerMaar: Det blir vel mye det samme.

På ingen måte. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester