Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utleggstrekk... Når lønningskontoret går amok...

NYTT TEMA
gnifskt
gnifsktInnlegg: 3
11.10.18 21:14

I dag fant jeg en kollega gråtende og helt oppløst i garderoben på jobben.

Vi er venner personlig også, og etter en lang prat viser det seg at hun er i en forferdelig vanskelig situasjon og det hele skjærer meg i hjertet.. 

Jeg er ikke dreven på området og kan ikke så mye rundt lover og regler rundt dette, så forsøker meg her - kanskje noen her inne har gode råd?

Historien:

Hun er i økonomisk trøbbel.

Har fått utleggstrekk, men var sen med å sende inn dokumentasjon til namsmannen slik at satsen først ble satt for høyt.

I september måned ble hun trukket 24.000 kroner i lønn. Hadde bare utbetalt ca 4000 kr og måtte få økonomisk sosialhjelp fra nav for å klare seg økonomisk den mnd.

Hun tok kontakt med namsmannen som sa at trekket var satt for høyt fordi hun ikke hadde sendt inn dokumentasjon på inntekter og utgifter.

Fikk deretter beskjed om at trekket kunne reduseres før neste lønn i oktober hvis hun sendte inn dokumentasjon, og at den raskeste måten var å sende alt til dem på mail.

Så gjorde hun det og klarte seg så vidt på nav-pengene gjennom september.

I dag kom lønnslippen på epost (vi har utbetaling i morgen) og det viser seg at hun har blitt trukket 27.500 kroner! Utbetalt til konto var kr 500....

Namsmannen ble igjen kontaktet, de hadde jo lovt at trekket skulle stanses eller reduseres før i dag. Men namsmannen fant ingen dokumenter på dette pågående trekket.

Så viser det seg at dokumentene er blitt lagret på en annen, kommende sak hos dem! Ikke på saken med det pågående trekket, selv om hun hadde skrevet i mailen at hun ber om at trekket reduseres før neste lønning som er 12 oktober... Forklaringen var visst at mailen ble sendt til statens innkrevingssentral (epostadressen hun fikk oppgitt av namsmannen) som igjen sendte dokumentene tilbake til det aktuelle politidistriktet og av en eller annen grunn blitt lagret på den kommende saken. 

Men namsmannen kunne i dag ikke finne et annet trekk til dem enn 16.000 (som også er for høyt i forhold til inntekter og utgifter).

Så vi tok en liten etterforskning og det viser seg at det ble sendt inn melding fra arbeidsgiver til lønningskontoret i mai i år om månedlige trekk:

Juni: 4000

Juli: 4000

August: 11500

September: 16000

Oktober: 16000

Det lønningskontoret har gjort, er at de ikke har trukket i juni, juli og august. I tillegg ble det sendt inn melding i mars om at det skulle trekkes 7000 kr i mai. Det ble ikke trukket i mai, men i august. 

Deretter har de trukket i september:

16.000 + 4.000 + 4.000 (24.000), altså trukket for tre måneder!

Og i oktober:

16.000 + 11.500 (27.500) to måneder. 

Har de lov til det?

Skjønner de ikke at et menneske med to små barn på 5 og 11 år ikke klarer seg med 500 kroner i måneden? 

I loven står det at arbeidsgiver plikter å trekke arbeidstaker i lønn på den måten namsmannen har bestemt. Det har vel ikke lønningskontoret gjort her? Rett nok har de trukket summene, men ikke på den måten namsmannen har bestemt. 

Det er jo en grunn til at namsmannen ikke bare tar hele lønna, det skal jo stå igjen litt livsopphold etc. også... Lønningskontoret har etter min mening ikke gjort jobben sin ordentlig her. Har hun noen rettigheter? 

Vi har til tider en veldig variabel lønn, og til og med jeg sliter faktisk med å forstå det som står på lønnslippen. Fire tusen pluss minus i mnd er heller ikke noe vi uten videre oppdager, da vi har noen tillegg her og noen tillegg som ikke gjelder der osv, samt om timelistene på overtid etc er sendt inn slik at lønningskontoret rekker å få de med på neste lønn og så videre. Men 24 og 27.000 merker vi godt. 

Jeg synes så innmari synd på henne, alenemor med to små barn. Hun trenger støtte nå, og jeg vil så gjerne hjelpe henne.

Hvilke rettigheter har hun når hun står der uten penger fordi lønningskontoret har slurva, og så plutselig oppdaget det og bestemt seg for å bare "ta det igjen"?

Takknemlig for alle svar og kloke råd :) 

jonas
jonasInnlegg: 30082
11.10.18 21:26

Er hun fagorganisert? I såfall anbefaler jeg at hun tar det opp med tillitsmannen på jobb, eventuelt kontakter forbundet. De har nok mer peiling og kan komme med bedre hjelp enn VGD.

gnifskt
gnifsktInnlegg: 3
11.10.18 21:34

Ja hun er fagorganisert, tenkte på å kontakte foreningen i morgen, men ble litt usikker på om det er deres bord? Eller er det kanskje det? 

jonas
jonasInnlegg: 30082
11.10.18 21:41
gnifskt: Eller er det kanskje det?

Fagforeningen har iallefall oversikt over lover og regler som gjelder i den relevante bransjen og burde iallefall kunne henvise til hva som er rett og galt og hvordan gå fram videre her. Om det ikke er deres bord sier de fra om det.

(Innlegget ble redigert 11.10.18 21:41)

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 231
12.10.18 02:30

For en tid tilbake skrev jeg et innlegg her inne som svar til noen andre som hadde store økonomiske problemer, jeg lette fram innlegget og poster det her.

-------------

"Du har krav på gjelsrådgivning fra kommunen din. De vil kunne hjelpe deg med å sette opp budsjett og kan bistå deg i forhandlinger med kreditorer.

Et annet alternativ kan være at du kontakter Jussbuss. Dette er en organisasjon som bistår med gratis rettshjelp, deriblant bistår de med gjeldsspørsmål (Gjeldsrett). De vil hjelpe deg med mye av det samme som kommunen, deriblant Gjeldsordning osv.

NAV kan også hjelpe deg med gjeldsrådgivning, du kan gå på ditt lokale kontor eller ringe. For mer info kan du gå på nettsiden. Vær obs på at NAV ikke kan forhandle på dine vegne, altså vil de ikke kontakte kreditorene for deg - dette må du gjøre selv. De kan uansett hjelpe deg i riktig retning om dette skulle være nødvendig.

Gjeldskrisetelefonen kan også hjelpe deg i riktig retning, du kan ringe anonymt om du måtte ønske dette (tlf. 22 20 19 99). Denne telefonen går til Gjeldsoffer-Alliansen som består av mennesker som selv har vært i økonomiske vanskeligheter. (Ta også en titt på nettsiden deres.)

Alle disse kan hjelpe deg, jeg anbefaler deg å ta kontakt umiddelbart slik at du raskest mulig kan komme til en løsning i samarbeid med kreditor."

----------

Det jeg skrev den gangen er mye av det samme jeg ville skrevet i respons i dette tilfellet. Nå vet jo ikke vi her inne hvor alvorlig den økonomiske situasjonen egentlig er, men om det er slik at det allerede dreier seg om flere lønnstrekk fra ulike kreditorer er det tydelig at hun har behov for profesjonell hjelp.

Mye av dette kunne vært unngått om hun tidligere hadde kontaktet kreditorene og svarte på brevet fra namsmannen, men dessverre er det mange som kvier seg for slike ting. Dette er også grunnen til at hun trenger profesjonell hjelp, det kan raskt skjule seg mye annen gjeld som også er på vei til namsmannen. I verste tilfelle kan det føre til lønnstrekk i mange år fremover, noe som vil være svært ødeleggende. Jo raskere hun tar kontakt med en av disse stedene, jo raskere kan slikt forhindres.

Hvor vidt disse trekkene ble utført på lovlig vis kan alle disse hjelpe henne med å få svar på, men det viktigste er uansett å få ryddet opp så raskt som overhodet mulig.

Det aller første jeg anbefaler å gjøre er å kontakte Gjeldsrådgivning – økonomirådstelefonen i NAV (tlf: 55 55 33 39)

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 9903
12.10.18 06:45
gnifskt: Ja hun er fagorganisert, tenkte på å kontakte foreningen i morgen, men ble litt usikker på om det er deres bord? Eller er det kanskje det?

I min fagforening har vi tilgang på gratis advokathjelp dersom vi har behov for advokat.
Sjekk ut dette.

TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 17225
12.10.18 12:30

Får hun hjelp fra Nav når arbeidsgiver har trekt for mye?

Isåfall er vel det beste og la trekket gå sin gang.

Blir fort ferdig når man blir trekt hele lønnen :) 

Kjedelig der og da, men må jo uansett betales tilbake.

Betaler Nav ut midler i tillegg til lønn vil hun tjene rått på denne ordningen :) 

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15068
12.10.18 13:07
gnifskt: Hvilke rettigheter har hun når hun står der uten penger fordi lønningskontoret har slurva, og så plutselig oppdaget det og bestemt seg for å bare "ta det igjen"?

Har hun i det hele tatt snakket med arbeidsgiver/lønningskontoret og forklart situasjonen?

Skulle normalt tro de ville kunne hjelpe henne med et forskudd på lønn, selv uten å slå de i hodet med regler og rettigheter. Man kommer som oftest lengst med sunn fornuft...

Ogywara
OgywaraInnlegg: 44
12.10.18 13:51

Arbeidsgiver har intet ansvar ovenfor arbeidstaker her. De må forholde seg til de pålegg namsmannen sender. Det er skyldner som har ansvar for å sende nødvendig dokumentasjon til namsmannen.

Hun bør høre med namsmannen evt kreditor om det er mulig å få tilbakeført det som er for mye trukket. Er hun enslig forsørger så har hun krav på å sitte igjen med kr 15.104,- (livsopphold for seg selv og barn) etter at husleie er betalt.

KitWalker_1516
KitWalker_1516Innlegg: 10505
16.10.18 11:35

Enkleste hun kan gjøre er å ta kontakt med namsmannen eller SI. De ordner dette for henne slik at det blir riktig for henne. Namsmannen eller Statens innkrevningsentral vil slett ikke være vanskelig ovenfor henne. Ring dem å få klarhet i hva de trenger av dokumentasjon så vil det ordne seg.

Husk at SI har førstepri når de kommer til innkrevning så om du skylder hos både staten og namsmannen så er det staten som står først i "køa".

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5146
16.10.18 12:10

Arbeidsgiver har ikke større adgang til å gjennomføre trekk enn de er pålagt av namsmannen. De skal trekke etter namsmannens beslutning, og kan ikke kumulere trekk. 

juppi
juppiInnlegg: 1382
16.10.18 12:55

En gjeldsrådgiver i Nav, eller saksbehandler i Nav-sosialetaten kan sende klage på denne sak. Det er ifg norsk lov satser for livsopphold som også namsmannen skal følge og det gjør de mener dem. Det er derfor lett å skylde på bruker og at de ikke følger opp med dokumentasjon. Det lønner seg for namsmannen og være treg og derfor kan de da trekke dvele lønnen din.

Dette er faktisk sak som bør klages på, og forandres i loven. Harman inkasso så er det lurt og sende husleie, lån, strøm utgifter så de har det liggende. Da kan de ikke bortforklare at de ikke har fått. Ta vare på kopi og dato for når det ble levert! 

Saken i trådstarter virker ille. Stakkars bruker. 

juppi
16.10.18 12:57

Arbeidsgiver trekker fra lønn som de får beskjed om av namsmannen! De stiller ikke spørsmål en gang selv om de fleste skjønner at å klare seg på 500 kr for en mnd er urasjonelt i Norge. Inkasso blir sett ned på og dette er lønnsomt for inkasso selskapene og faktisk namsmannen med norsk lov. Noe må gjøres med hele systemet, slik at det kan bli litt mer brukervennlig! 

juppi
16.10.18 13:09

Man skal også følge med på at sak blir SLETTET fra systemet anmerkninger når sak er nedbetalt. Namsmannen selv sier at det er veldig vanskelig å få slettet anmerkninger fra privatpersoner og andre som krever inn sitt økonomiske krav. Etter loven skal sak slettes fra systemet når saken er nedbetalt! Mange følger ikke dette og ilegger person ekstra straff ved at anmerkninger ikke slettes. Dette må man også klage på til namsmannen!!!! Snarest da sak er ferdig betalt! Namsmannen har mange runder med folk som ikke sender inn skjema og erklærer sak som ferdig. Tror også dette kan politi anmeldes til slutt. 

skapape
skapapeInnlegg: 135
16.10.18 13:46
KitWalker_1516: Husk at SI har førstepri når de kommer til innkrevning så om du skylder hos både staten og namsmannen så er det staten som står først i "køa".

Ikke nødvendigvis riktig. Studielån og TV-lisens går begge under dekningslovens § 2-8 bokstav e andre krav og må således vike dersom vedkommende har et aktivt trekk. SI mottar stadig påminnelser om dette....

KitWalker_1516
16.10.18 18:43

Studielån og TV-lisens går vel under staten og er vel SI sitt område?

KitWalker_1516
16.10.18 18:56

Jeg ser at denne stakkars brukeren fikk trekt hele 24000 kr. Jeg har en mistanke om at både SI og namsmannen har vært inne i bildet her og at den det gjelder har gjeld hos både namsmannen og SI.

Her er det ingen tvil om at det er SI som står først i køa og at namsmannen pent må vente til skylderen har gjort opp med SI.

Jeg er rimelig sikker på at namsmannen vil betale tilbake det de har trekt vedkommende, ta kontakt med namsmannen! Slik at vedkommende får betalt tilbake det namsmannen har trekt.

Det skal i utgangspunktet være 12300 kr.

juppi
17.10.18 09:57

Jeg har snakket med namsmannen i min avsluttede lille sak, og hun sa at folk sliter med å betale TV-lisensen sin mest og som har 1 prioritet. Det er syk ordning! Man må si opp tv og dette er et problem i Norge for veldig mange folk. Tv må plomberes for bruker's egen regning om man skal avslutte kjøp til NRK. De lager bare problemer for folk med sin praksis. 

Trafikk bøter og parkeringsbot f.eks har 1 prioritet. Skulle hatt statistikk over hvem som har mest inkassosaker i Norge av forbruk i salg av tjenester. Tror det er TV-lisensen.

(Innlegget ble redigert 17.10.18 10:02)

skapape
17.10.18 12:36
KitWalker_1516: Studielån og TV-lisens går vel under staten og er vel SI sitt område?

Det er SI sitt område, men i likhet med den alminnelige namsmannen gjelder dekningsloven også for særnamsmannen.  

skapape
17.10.18 12:42
KitWalker_1516: Jeg ser at denne stakkars brukeren fikk trekt hele 24000 kr. Jeg har en mistanke om at både SI og namsmannen har vært inne i bildet her og at den det gjelder har gjeld hos både namsmannen og SI.
Her er det ingen tvil om at det er SI som står først i køa og at namsmannen pent må vente til skylderen har gjort opp med SI.
Jeg er rimelig sikker på at namsmannen vil betale tilbake det de har trekt vedkommende, ta kontakt med namsmannen! Slik at vedkommende får betalt tilbake det namsmannen har trekt.
Det skal i utgangspunktet være 12300 kr.

Ved utleggstrekk overfører trekkpliktig direkte til fordringshaver. Fordringshaver er ikke pliktig til å tilbakeføre pengene, men vil ofte være behjelpelig når de får forklart situasjonen.

skapape
17.10.18 12:47
juppi: Jeg har snakket med namsmannen i min avsluttede lille sak, og hun sa at folk sliter med å betale TV-lisensen sin mest og som har 1 prioritet. Det er syk ordning! Man må si opp tv og dette er et problem i Norge for veldig mange folk. Tv må plomberes for bruker's egen regning om man skal avslutte kjøp til NRK. De lager bare problemer for folk med sin praksis.
Trafikk bøter og parkeringsbot f.eks har 1 prioritet. Skulle hatt statistikk over hvem som har mest inkassosaker i Norge av forbruk i salg av tjenester. Tror det er TV-lisensen.

TV-lisensen som kreves inn nå for tiden er på kr 2814,02. Jeg var på tråden med SI tidligere i dag. Ved slike "små" engangstrekk foretar de normalt sett ingen vurdering av inntekter/utgifter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester