Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Regning til firma

NYTT TEMA
stefan16
stefan16Innlegg: 3782
15.10.18 14:51

Hei,

Jeg prøvde å google meg frem til et svar, men fant ikke noe.

Prøver meg her:

Min far driver et firma.
Han bestilte en vare til meg via firmaet.
Det ble dyrere enn vi trodde.
Jeg vil betale fakturaen selv.

Fakturan inneholder vanlig kontonummer, KID nr, et faktura nummer og et beløp.

Er det noe i veien for at jeg som privatperson betaler denne fakturaen, når den er adressert til et foretak?

Beløpet er på 9900 kr.

lsklars
lsklarsInnlegg: 67421
15.10.18 15:29

Kan jeg vanskelig tenke meg skal være noe problem. Hvem som betaler er som regel likegyldig for den som mottar pengene. 

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5153
16.10.18 12:11

Så lenge din far ikke prøver å bokføre fakturaen som fradragsberettiget i foretaket spiller det ingen rolle hvem som betaler. 

Jimmy_Stein
Jimmy_SteinInnlegg: 2723
16.10.18 12:17
stefan16: Er det noe i veien for at jeg som privatperson betaler denne fakturaen, når den er adressert til et foretak? Beløpet er på 9900 kr.

Hvis skattekontoret tar en kryss-sjekk mellom firmaene så kan de mistenke din far for svart arbeid i verste fall. Firmaet hans har kjøpt en vare som ikke solgt i regnskapet. 
Mørklegger litt nå, men har opplevd mye rart i bokettersynrapporter. 
Det sagt så hadde jeg ikke hatt problemer med å betale denne fakturaen privat som du ønsker. Så lenge du tar vare på kvittering og dette gjelder ting som din fars firma normalt ikke driver med. 

mf_6
mf_6Innlegg: 3743
19.10.18 19:16
Jimmy_Stein: Hvis skattekontoret tar en kryss-sjekk mellom firmaene så kan de mistenke din far for svart arbeid i verste fall. Firmaet hans har kjøpt en vare som ikke solgt i regnskapet.

Så lenge fakturaen verken er bokført i regnskapet eller betalt fra bedriftens bankkonto kan ikke skattekontoret komme noen veg. Og på selgers kontoutskrift vil det jo stå hvem som betalte. 

Det blir jo på samme måte som mange gjør for å få arbeidsgivers rabatt når man er ute og handler saker og ting: Skrive firmaets navn på kvitteringa og betale cash eller med kort. Hvem har ikke gjort det? 

Jimmy_Stein
Jimmy_SteinInnlegg: 2723
25.10.18 08:10
mf_6: Så lenge fakturaen verken er bokført i regnskapet eller betalt fra bedriftens bankkonto kan ikke skattekontoret komme noen veg.

Husk at fakturaen er registret i selgers regnskap. Jeg aner ikke hva dette gjelder eller hvilken bransje det er. Men det er ikke unormalt at en f eks sjekker hva et bryggeri har fakturert en Pub, og så sjekker  en om puben har registrert samme faktura som kjøp. Eller et byggefirma har fakturert en snekker. Det er en kryss-sjekk. Har ikke kjøper registrert fakturaen så kan det tyde på at samme vare er solgt videre svart. Helt normal kontroll ved bokettersyn. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester