Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forbrukslån

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 36
13.11.18 13:27

Jeg har et forbrukslån på 120 000 kroner. Ganske høyt, og dumt. Jeg hadde lav inntekt. Barn å forsørge, og problemer å få inntekten til å strekke til. 

Forbrukslånet er ikke brukt på direkte luksus. Kun nødvendigheter som følge av tannlegebehandling, mat, og annet. Det er det triste. 

Jeg betaler en rente på 2000 kroner i måneden for lånet. Er det mye eller er det normalt? Jeg får ikke lån i vanlige banker. Har ingen inkasso eller betalingsanmerkninger? 

Noen som har kommet i samme knipe? Er det ellers noen som har råd eller vet om noen banker med ganske lav rente for forbrukslån hvor det er god mulighet til å få hjelp selv for en med lav inntekt? 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5429
13.11.18 13:34

Forbrukslån i seg selv er ikke så gale. men kreditt type forbrukslån er leie.

jeg har selv lån til oppussing og diverse, som er en god del høyere en hva du har. dette er også forbrukslån.

Men jeg betaler ikke så mye i rente pr måned, som du gjør.

Du kan forsøke å endre lån til et sted med lavere rente. For meg hører det ut som din rente kan være skyhøy, typisk kreditt lån rente 20%

Prøv eks Ya bank Kanskje dem gir deg lavere rente. (Std lån 120 000 der skulle bli total termin 2 900 over 5 år)

(Innlegget ble redigert 13.11.18 13:35)

Siljan
13.11.18 22:08

Takker så mye for tips. 

Jeg skal søke opp banken. Mitt lån varer i 15 år, og jeg betaler cirka nøyaktig 2100 kroner i bare renten. Det er ganske mye i bare rente så mulig lurt å skifte bank. 

Ja vi er nok flere som tar forbrukslån. Jeg synes mitt er høyt, men trøsten er at det kunne lett vært verre. Er utrolig lett å bruke penger. Altfor lett. Iallefall når man har dårlig råd, og må fikse viktige ting osv. 

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6793
13.11.18 22:15

21% rente, gitt at det ikke er inkludert noen gebyrer i rente avdragene..

120.000 x 0.21=25200.

25200/12=2100

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6793
13.11.18 22:22

Tror Sbanken er billigst..

Du burde ihvertfall sjekke om den nye banken krever et etableringsgebyr, når du skal refinansiere lånet.. Det kan fort ryke noen tusenlapper bare der..

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15116
15.11.18 11:53
Siljan: Jeg har et forbrukslån på 120 000 kroner. Ganske høyt, og dumt. Jeg hadde lav inntekt. Barn å forsørge, og problemer å få inntekten til å strekke til.
Forbrukslånet er ikke brukt på direkte luksus. Kun nødvendigheter som følge av tannlegebehandling, mat, og annet. Det er det triste.
Jeg betaler en rente på 2000 kroner i måneden for lånet.

Og her er problemet - har du i utgangspunktet lav inntekt, så har du rett og slett ikke råd til å betale rentene på et forbrukslån.

Og dersom du skal betale på dette i 15 år, så har du et skikkelig alvorlig problem.

Og du kommer deg ikke ut av det problemet ved å finne en bank med litt lavere rente. Den eneste måten du kommer ut av det på er å øke inntekten din eller kutte kostnadene. For de aller fleste er det siste det betydelig letteste.

Jeg ser på de andre postene dine at du har problemer på jobbmarkedet, og har stor sympati for det. Men det betyr bare at det er ekstra viktig å kutte kostnadene dine til det minimale.

Kan du finne en billigere plass å bo?

Kan du kvitte deg med bil (dersom du har en)?

Har du eiendeler du kan selge?

Betaler du forsikringer du egentlig ikke trenger?

Har du faste utgifter du kan kutte ut eller redusere? (abonnementer, internett, telefon etc).

Kvitt deg med TV, NRK-lisens og diverse TV-abonnementer.

Og dessverre må du også vurdere å la dette gå ut over barna. Selvsagt på en så skånsom måte som mulig, men du er dessverre nødt å tenke på om du kan spare noe der også.

Og all forbruk på deg selv må kuttes dramatisk - og hver eneste krone du får til overs må brukes til å betale ned på lånet.

Hadde jeg vært i samme knipe, så hadde jeg levd på knekkebrød og vann til lånet var betydelig redusert.

Er dessverre ikke så mange hyggelige og behagelige råd jeg kan gi deg. Å komme deg ut av denne situasjonen vil bli veldig vanskelig.

Men om du skulle ha flaks på jobbmarkedet - ikke vær redd for å høre om arbeidsgiver kan gi deg et billig lån. Det er kanskje den beste muligheten å komme deg ut av situasjonen på litt sikt.

Og ta aldri opp flere forbrukslån eller bruk kredittkort mer. Har du ikke penger på konto, så har du ikke råd. Sånn er det bare... 

(Innlegget ble redigert 15.11.18 11:56)

Samey_FU
Samey_FUInnlegg: 10194
15.11.18 23:05

Vil på det sterkeste anbefale deg å IKKE ta opp et forbrukslån. Det er som narkotika. Uansett hvor mye du trenger cashen, så vil du senere trenge enda mer. Og da blir plutselig den snøballen mye større enn du hadde sett for deg. 

Kutt ut på andre ting. Kutt matbudsjettet ditt. Kjøp billigere mat. Si opp ting som netflix, spotify etc. Finn billigere leilighet. Det er vondt for deg og barna nå, men det vil være enda vondere for deg og barna down the lane. Det lover jeg deg. 

fishworthy
fishworthyInnlegg: 21
19.11.18 17:11

Ville helt klart prøvd å refinansiere lånet i forsøk på å få en lavere rente ( https://finanseksperten.no/refinansiering-av-l%C3%A5n/ )

Prøv først med din vanlige bank og se om det er noen måte de kan hjelpe deg på. Har du kanskje en kontaktperson du kan kontakte? Forklar de situasjonen så kan det hende de kan hjelpe deg på et vis.

Siste utvei er å søke på et nytt forbrukslån og se om du kan få det billigere enn det du allerede har. 

Så vidt meg bekjent er det gratis og uforpliktende å søke om slike lån. Her gjelder det dog å ha ståldisiplin. Ikke ta opp et nytt lån om du ikke får betraktelig bedre betingelser enn det du allerede har, og ikke bli fristet til å låne opp mer enn til å refinansiere lånet du allerede har.

Lykke til.

Siljan
19.11.18 22:47

Jeg har sjekket bankene, men nei jeg får ikke billigere lån. Jeg fikk en sms fra låneselskapet i dag om at de ba meg ha en avtalegiro hver måned, hvis ikke så ville de trekke ytterligere 60 kroner i gebyr for faktura hver måned i tillegg til det som jeg betaler nå. Men å ha en avtalegiro innebærer vel at jeg skal ha minstebeløpet deres stående i avtalegiroen hver måned, og da vil det garantert ta 15 år før lånet er nedbetalt, og da betaler jeg jo enda mer rente..... Jeg forsøker å betale mer enn minstebeløp hver måned (alt etter hva jeg tjener, slik at renten vil gå ned fortere). 

Noen som har råd anngående det med avtalegiro? 

Jeg lever veldig rimelig allerede. Jeg har ikke bil. Ikke tv. Jeg lever nøkternt. Ingen luksus. Jeg er ikke en som sløser. Forbrukslånet ble tatt opp pga jeg hadde veldig mye problemer med tenner og det måtte fikses der og da. Og lånet bare økte og økte. Det er ikke brukt til luksus. Men har man ikke penger så har man ikke penger heter det. Men valget var å gå med flere knekte tenner eller ta opp lån til å fikse det osv. Men jeg burde søkt hjelp andre steder. Det er sant. 

petterG
petterGInnlegg: 9539
19.11.18 23:35
Siljan: Noen som har råd anngående det med avtalegiro?

Du korrigerer ønsket beløp selv i nettbanken, etter at autogiro er generert i forfallsregisteret.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester