Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mulighet for momsfradrag?

NYTT TEMA
sparkie
sparkieInnlegg: 1588
27.11.18 05:09

Et MVA-spørsmål.

Jeg har et momspliktig selskap som driver salg av tjenester.

Nå utvider jeg virksomheten og har investert i eiendom som er et renoveringsprosjekt. Tanken er å renovere boligen og drive utleie til privatpersoner, dvs ikke-momspliktige leietakere.

Så til spørsmålet: vil jeg i det hele tatt ha mulighet til å trekke fra MVA på oppussingskostnadene? Dette inkluderer arbeidstjenester, inventar, m.m.
Som nevnt, selskapet i sin helhet betaler moms, men selve utleievirksomheten i selskapet gjør ikke det.

Kreative, men fornuftige, innspill/tips mottas med takk! :)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5155
30.11.18 10:42

Det er ikke fradragsrett for utgifter til bolig, jf. mval. § 8-3 første ledd bokstav g. Det betyr at du ikke kan fradragsføre disse tjenestene. Du skal heller ikke beregne merverdiavgift på utleien, jf. § 3-11.

Videre betyr det at du får redusert fradrag for fellesanskaffelser, dvs. kjøp som gjelder både den avgiftspliktige og den avgiftsunntatte delen av virksomheten. Dette vil typisk være regnskapsførsel, revisjon, IKT-støtte, mv. Se merverdiavgiftsloven § 8-2.

sparkie
sparkieInnlegg: 1588
01.12.18 21:34

Takk for svar. 

Var vel egentlig i tråd med det jeg så for meg. Lite å hente mtp mva. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester