Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Enkeltmannsforetak og vanlig lønnsmottaker.

NYTT TEMA
sesare
sesareInnlegg: 630
28.11.18 16:59

Har planer om å etablere et ENK ifbm et prosjekt jeg har, men beholde vanlig jobb.

Er det noen fallgruver jeg kan gå i ved å ha ENK hvis jeg mister jobben som vanlig lønnsmotaker?

vil det være best med AS eller ENK?

Mikey666
Mikey666Innlegg: 868
29.11.18 18:45

Vær konservativ med hvor mye gjeld du tar på deg via ENK-et. Gjeldskostnader regnes rett ut som en kostnad men du hefter personlig. 

Om behov skaff deg en regnskapsfører og husk å lever alt innen frister så du slipper evt. straffemulkter.

Har du tredve tusen tilgjengelig du kan legge inn i et AS og ikke ha behov for i løpet av selskapets levetid så start et AS. Du vil fortsatt mest sannsynlig ha behov for å stille kausjoner i starten men det kan du refinansiere og etter hvert så bærer du null risiko personlig.

sesare
sesareInnlegg: 630
29.11.18 22:07

Takk for rådet. var klar over det med gjeld. Alt vil bli finansiert ved inntekt fra nåværende jobb.

Skal begynne med litt honningproduksjon og satset på å  få litt støtte om en tid. Må ha ENK for å få det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester