Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagpenger etter fgt. i militæret, med deltidsjob

NYTT TEMA
LenolMesi
LenolMesiInnlegg: 3
22.12.18 17:17

Hei! Jeg dimmiterte nylig etter et år med førstegangstjeneste i militæret! Jeg har derfor et par spørsmål angående retten til dagpenger hos NAV:

•Jeg hadde en deltidsjobb med 5% stilling før militæret, som ble redusert til en 0% stilling da jeg dro inn. Denne 0% stillingen har jeg fremdeles nå etter dimmisjon. Har jeg rett på dagpenger til tross for at jeg har arbeid? Kommer sannsynligvis ikke til å få jobbe mer enn maks to dager i uken. Denne lønnen alene er jo naturligvis ikke nok til å leve på.

•Hvor mye kommer jeg eventuelt til å få utbetalt? Tas det utgangspunkt i hva jeg tjente før militærtjenesten, eller finnes det egne satser for nylige dimmiterte?

Takker for alle svar på forhånd!

(Innlegget ble redigert 22.12.18 17:17)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8487
22.12.18 17:32
LenolMesi: et par spørsmål angående retten til dagpenger hos NAV:

Eit kjedelig svar, men dessverre det beste: Kontakt NAV.

I dette forumet kan du i beste fall få litt synsing, og det er uansett NAV som bestemmer.

LenolMesi
22.12.18 17:40

Jeg forstår det! Dimmisjonsdato er ikke før om et par uker, så får ikke søkt om støtte helt enda. Tenkte vel bare at det hadde vært kjekt å vite noe på forhånd og hva jeg kan forvente meg!

lok1
lok1Innlegg: 4901
22.12.18 19:51

Det finnes dagpenger til nydimmiterte. Hva tjente du sist år? Det er noen grenser, men om du bare jobbet 5% kvalifiserer du nok uansett ikke til dagpenger på vanlig grunnlag.

(Innlegget ble redigert 22.12.18 19:54)

LenolMesi
22.12.18 21:38

Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal tolke det som står på NAV.no om hvor mye jeg kan jobbe (eller om jeg kan jobbe i det hele tatt). Hvis man følger linken som ble publisert over, så står det noe om at man kan jobbe opptil 18,75 timer per uke uten å miste retten til dagpenger. Noen tanker rundt nettopp det eller noen som kan forklare meg hva som menes med dette?

puma1
puma1Innlegg: 20111
22.12.18 21:55
LenolMesi: hva som menes med dette?

Hvis du jobber mer enn halv stilling, så mister du den grunnleggende retten til dagpenger. Hvis du jobber mellom 0 og 18,75 timer, så oppgir du antall timer på meldekortet. Så blir det et regnestykke hva dagpengeutbetalingen blir. 

kytec
kytecInnlegg: 37534
22.12.18 21:59

Spør ikkje kva samfunnet kan gjere for deg, men gjer det du kan for samfunnet. 

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11903
25.12.18 21:22
kytec: Spør ikkje kva samfunnet kan gjere for deg, men gjer det du kan for samfunnet.

Hva er nå dette for slags preik? 

I motsetning til mange andre her så har vel trådstarter utført sin plikt overfor Norge.

Antar at du ikke har gjort det samme siden du ikke forstår såpass som at folk må ha penger til å leve for når de dimitterer. 

kytec
kytecInnlegg: 37534
25.12.18 23:01

Eg har vore i militæret så hadde eg sommerjobb før studiene. 

Eg trur ikkje på å ta i mot almisser frå NAV. 

Eller sosialkontoret som det vel heter på den tiden. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester