Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøp av aksjer

NYTT TEMA
Jakkis
JakkisInnlegg: 33
08.01.19 21:54

har investert et mindre beløp av penger jeg sparer til barna i aksjer. Sparer 400kr i måneden. Beløpet økes litt hvert år. Har fordelt investeringen i 4 bedrifter. Hvor mye bør en handel minst bestå av? Tenker, det er 49kr i min kurtasje. Og bør jeg fordele i fler bedrifter, eller kjøpe mer i de jeg allerede har? Hilsen nybegynner

Grad
GradInnlegg: 624
08.01.19 22:04

Spiller du forex?

Jeg tror en lønnsom investering for å kjøpe aksjer av anlegget som produserer kobber.

Fra det vil lage motorer for elektriske biler

Men det er alt risikabelt !

(Innlegget ble redigert 08.01.19 22:11)

Jakkis
08.01.19 22:49

Hva er FOREX? Mener du jeg bør investere i kobber, eller bedrift som bearbeider kobber? De aksjene jeg har kjøpt har jeg sørget for at kurtasje er under 1%. Har dessuten tenkt at de ikke vurderes solgt før om minimum 10 år. Med mindre det skjer noe helt sykt

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15147
10.01.19 08:46

På så små investeringer vil kurtasjen fort spise opp gevinsten.

Siden det her også er snakk om langsiktig sparing, hadde jeg nok anbefalt å heller kjøpt andeler i et indeksfond med minst mulig kostnader (KLP har noen ganske ok).

På lang sikt vil du mest sannsynlig komme langt bedre ut enn ved kjøp av enkeltaksjer.

Jakkis
10.01.19 20:54

Men vil det være fornuftig å f.eks kjøpe aksjer en gang i året? For oppspart beløp og utbytte.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3436
11.01.19 11:35
Jakkis: har investert et mindre beløp av penger jeg sparer til barna i aksjer. Sparer 400kr i måneden. Beløpet økes litt hvert år. Har fordelt investeringen i 4 bedrifter. Hvor mye bør en handel minst bestå av? Tenker, det er 49kr i min kurtasje. Og bør jeg fordele i fler bedrifter, eller kjøpe mer i de jeg allerede har? Hilsen nybegynner

Det korte svaret er at du som nybegynner ikke bør investere i aksjer med mindre du har stor interesse og høy motivasjon for å følge aksjemarkedet/næringslivet tett.

Hvis pengene bare skal benyttes til passiv sparing så sett dem i et indeksfond istedet.

selters
seltersInnlegg: 6204
12.01.19 15:46

10 000 kr per handel.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg