Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reklamasjon på kjøleskap - pengene tilbake?

NYTT TEMA
jjessen
jjessenInnlegg: 167
23.01.19 19:28

Noen som er gode på forbrukerrett her inne? Kort forklart så har jeg et Samsung Side-By-Side kjøleskap som røk etter 4 år. Har vært bare rot med support. Tok 2 uker å få service på det og så en uke til før jeg til slutt fikk beskjed om at kjøpet blir kreditert da det ikke kan repareres. Har så vært i kontakt med Elkjøp for å finne løsning. 

Samme kjøleskap finnes fortsatt men er ikke på lager. Fant et "tilsvarende" kjøleskap (annet merke) som koster akkurat det samme og er på lager. Selger hos Elkjøp nektet meg å bytte til dette med begrunnelse at de hadde så lave marginer på dette kjøleskapet. Hvis jeg ville ha dette måtte jeg betale mellomlegget mellom det mitt kjøleskap kostet i sin sin tid og hva det andre skapet kostet idag. Det er rundt kr 6000!!

Ba så om å få tilbake de pengene jeg i sin tid hadde betalt for skapet siden Elkjøp ikke har noen relevante tilsvarende kjøleskap som er på lager. Det kunne jeg ikke få, da hadde jeg jo fått lånt et kjølekskap gratis i 4 år. var svaret jeg fikk. Når jeg var i kontakt med Elkjøp på chat i forrige uke fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem å få pengene tilbake.

Noen her inne som vet om jeg har krav på å få pengene tilbake? Elkjøp klarer jo ikke å løse saken og jeg trenger et kjøleskap for som f... Komplett har et kjøleskap som jeg kunne tenke meg og er på lager....

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
24.01.19 07:09

I første avsnitt skriver du at du fikk beskjed om at kjøpet blir kredittert. Det er det samme som at du får pengene tilbake, så da er vel saken grei?

Uansett er det lovmessige spørsmålet om varen fortsatt er innenfor garanti. Hvis den er det har Elkjøp plikt til å erstatte kjøleskapet med tilsvarende vare. Hvis de ikke kan levere tilsvarende ville jeg også stått på mitt ift. å få pengene tilbake. Greit nok at du har "lånt" et kjøleskap gratis i 4 år, men det er sånn garantier fungerer, den skal først og fremst være et intensiv for selgeren om å levere et produkt som holder god nok kvalitet.

At Elkjøp i dette tilfellet har levert dårlig kvalitet er deres problem, ikke ditt, og de skal derfor ta kostnaden med å låne deg et kjøleskap gratis i 4 år.

petterG
petterGInnlegg: 9630
24.01.19 10:14
RogerMaar: Uansett er det lovmessige spørsmålet om varen fortsatt er innenfor garanti.

Ikke garanti, men reklamasjonsrett!! Garanti er noe helt annet.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3475
24.01.19 15:34
petterG: Ikke garanti, men reklamasjonsrett!! Garanti er noe helt annet.

Ja, reklamasjonsrett blir nok det riktige begrepet her.

sl500
sl500Innlegg: 11630
29.01.19 19:15
jjessen: Noen her inne som vet om jeg har krav på å få pengene tilbake? Elkjøp klarer jo ikke å løse saken og jeg trenger et kjøleskap for som f.

§ 50.Avkastning og rente ved tilbakeføring

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

Som du kan lese av forbrukerkjøpsloven har selger rett til å kreve deg for"bruksfradag" for de 4 årene du har eid kjøleskapet.
Gjør de det har du krav på forsinkelserenter i fra kjøpsdato.
Bruksfradraget må ikke forveksles med verdien av gjenstanden på hevingstidspunktet.

Normalt vil en selger av kjøleskap ikke kreve deg for ett bruksfradrag fordi du har krav på 8,75 % rente på pengene i fra kjøpsdato.
Hvis de estimerer 10% årlig i bruksfradrag blir det nesten bare å bytte penger men det er jo ikke noe i veien for at du kan hevde at bruksfradraget er for høyt og bør settes etter forventet levetid på 12-15 år.
Da skylder de deg penger.
Jeg har liten tro på at en heller annen dude på en lokal El-kjøp butikk vil gi seg inn på dette.
Gjør ett nytt forsøk ovenfor butikken nå som du har lært deg paragraf 50 så tenker jeg de ikke gidder mere og utbetaler deg pengene uavkortet.
Hvis ikke så tar du kontakt med de Sentralt.

(Innlegget ble redigert 29.01.19 19:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen