Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Cannabisaksjer beste investering

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 31560
06.03.19 16:47

fordi vi vet at forbruket er der og at mer og mer av produksjonen og industrien blir lovlig i verden.   Det er altså veldig stort marked igjen som kan forsynes av lovlig virksomhet.

men det kan selvsagt her være som andre aksjer finnes enkeltbedrifter som ikke klarer seg akkurat slik som bryggerier.

dagen der ulovlig virksomhet ikke finnes og markedet er forsynt med lovlige produkter er potensialet for vekst i næringen også borte.

skal vi tippe at oljefondet er så etiske at de lar utlendinger ta hele fortjenesten her ?

hadde jeg hatt penger til og kjøpe aksjer så er altså dette næringen jeg har mest tro på.  Men desverre er jeg ikke så rik at jeg kan øke min rikdom ytterligere.   En spekulasjon på at avkastning gir mer enn lånerenter er selvsagt mulig.  Men den sjansen tar jeg ikke.

hva mener dere ?

og tør dere låne for og kjøpe aksjer ?    Plassering av overskudd og spareformer i aksjer eller fond og bankinnskudd er noe annet.

(Innlegget ble redigert 08.03.19 20:50)

gaskenrigi
gaskenrigiInnlegg: 5565
06.03.19 17:41
politikk: hva mener dere ?

En boble, mange gamle hippier som kjøper aksjen fordi de synes det er kult å eie hasjasksjer.

politikk
06.03.19 17:54

Gaskenrigi : folk må nok slutte og bruke for at ting skal bli en boble.

men jeg klarer ikke og se at folk skulle velge bort og bruke rusmidler.  Dagens forbud og at de finnes likevel viser jo dette.

men helt uavhengig av nordsjøolje eller cannabisolje og andre sksjer så må jo aksjeavkastning også dekke avdrag på lån før overskudd kan taes ut.   I bestefall veldig langsiktig sparing til neste generasjon med og låne penger til aksjekjøp.

stort sett gir jo aksjeutbytte allltid mer avkastning enn renter og også lånerenter hvis lånerentene er basert på sikkerhet i panteobjekter.    Så forbehold her er tilbakebetaling av selve lånesummen.   Og da går det nesten aldri i pluss før lånet er nedbetalt.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11698
06.03.19 18:22

Denne tråden har ikke noe på dette forumet å gjøre. Prøv økonomiforumet.

politikk
06.03.19 18:23

Gaskenrigi : bobletendenser kan komme når folk ikke lenger kan betale så mye for ett produkt som tidligere.   Boligmarkedet er ett eksempel.  Folk slutter jo ikke og bo.   Men ett marked er mettet på kjøpekraft.

cannabis er altså ikke noe nytt produkt slik det var når plasten og metaller kom og strøm ble tilgjengelig. Økning i totalmarked er det lite potensiale for, så dette dreier seg bare om at lovlig virksomhet utkonkurrrerer den ulovlige.

men jeg tror ikke oljefondet kjenner sin besøkelsestid.  For om noen tiår vil ikke dette gi høyere avkastning enn noe annet.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 40096
06.03.19 18:32
gaskenrigi: boble

Tvilsomt, for Cannabis er i ferd med å bli ekstremt stor business. Et eksempel er Canopy Growth som er opp 119% siste år. 

(Innlegget ble redigert 06.03.19 18:32)

politikk
06.03.19 18:42

Colombus3 : hvis ikke oljefondets investeringer har noe og gjøre på politikk norsk og heller ikke bygging av næringsliv så vet ikke jeg.

dette tema dreier seg absolutt om norsk politikk.  Like mye som vi skal ha oljeindustri, fisk, eller landbruk.

politikk
06.03.19 18:44

Justice96 : kan gå opp tigangen fra dette.   Men før eller senere blir all etterspørsel levert av lovlig regulert virksomhet og da flater veksten ut til samme nivå som andre investeringer og virksomheter.

Justice 96
06.03.19 18:51
politikk: flater

Jeg får sørge for å selge på rett tid da :) Foreløpig sitter jeg fint på gjerdet, for som du sier, dette kommer til å gå mer opp. Mye mer. 

politikk
06.03.19 18:57

Justice96 : foreløpig vil det gå opp mer enn andre aksjer.  Derfor trådet ble startet.

før eller senere stagnerer ting så og finne rett tidspunkt for salg av aksjer er ikke lett.

det er nok rett tidspunkt for kjøp enda og kansje litt i seneste laget til og hente ut mest mulig fortjeneste.    Når aksjene bør selges vet jeg selvsagt ikke.    Må hvertfall være ett annet produkt med stort potensiale og satse på da.

når det kommer en dings som kan hente varme rett ut av naturen og levere strøm så hiver jeg meg på.   Det hender desverre neppe i min tid.

gaskenrigi
gaskenrigiInnlegg: 5565
06.03.19 19:22
Justice 96: Tvilsomt, for Cannabis er i ferd med å bli ekstremt stor business. Et eksempel er Canopy Growth som er opp 119% siste år.
inspector
inspectorInnlegg: 9005
06.03.19 19:26

Først hevder legaliseringsekstremistene at frislipp av ulovlige narkotiske stoffer løser alt mellom himmel og jord;  avskogingsproblematikk, plastforurensing, kriminalitet og overdoseproblemer.

Deretter forsøker man å ufarliggjøre hallusinogenet cannabis ved å si at alle andre rusmidler er mye verre.

Nå viser forkjemperne endelig sitt sanne ansikt; nemlig ønsket om å tjene penger på andres egoisme, elendighet og avhengighet.

Det kan ikke akkurat kalles bærekraftig..... 

(Innlegget ble redigert 06.03.19 19:27)

politikk
06.03.19 19:33

Inspector : enda mindre bærekraftig og bruke masse ressurser for og ha akkurat samme forbruk i verre varianter.

hva med og ha justisbruk og gjengomsetning i tillegg til akkurat sammme alkoholbruk og mer metanol men mindre øl ?

regulering av rusmidler hjelper ikke for alt.  Vi får ikke billigere strøm av den grunn.    Men vi får mindre problemer med selve rusmidlene.

dessuten styrer ikke norge andre land sin politikk. Så hvis ikke olje og gass eller cannabis produseres i norge så vil det samme produseres andre steder.

Justice 96
06.03.19 19:38
inspector: frislipp

Å? Har noen her argumentert for frislipp? Eller farer du med løgn som vanlig? Du framstår som nettopp det, en simpel uredelig løgner. Ellers er det jo ganske underholdende å se folk som deg, uten snev av peiling om tema, hele tiden prøve å slenge ut påstander uten rot i virkeligheten. De samme påstandene går igjen og igjen, selv om det vises til dokumentasjon som underminerer løgnene dine

Masse snadder til deg i den andre tråden om temaet, der du avslører dine begrensede kunnskaper. Håpte kanskje du hadde baller til å kommentere noe av det. Hvertfall den lille filmsnutten om 7 åringen. Eller kanskje saken til VG angående epilepsi og cannabis. Men neida... 

Litt snadder til slutt, EU Parlamentet støtter WHO, som betyr Verdens Helse Organisasjon, for dere som må ha det inn med teskje. 

The EU Parliament is just the latest voice to recognize the medical value of cannabis and the benefits of regulation over prohibition"

european-parliament-passes-cannabis-resolution-joins-who-in-supporting-medical-marijuana

Bjeffingen din om hvor grusomt cannabis er, og hvor latterlige vi er, vi som hevder cannabis har medisinsk verdi m.m, avslører din kunnskapløshet så til de grader.

(Innlegget ble redigert 06.03.19 20:02)

Justice 96
06.03.19 20:32

Inspector:

Forresten, hvorfor er det verre å investere i aksjer fra firmaer som driver med MEDISINSK cannabis enn å investere i firmaer som utvikler andre legemidler? 

Og til kommentaren din om verre/bedre rusmidler. Cannabis er et av de mildeste og minst farlige rusmidler som eksisterer, akkurat det er et uomtvistelig fakta. 

Justice 96
06.03.19 22:01
inspector: avskogingsproblematikk

Haha.. Du er så enkel at det nesten begynner å bli synd på deg. Tenk å leve i 2019, med all mulig tilgang på info, bare noen tastetrykk unna. 

"... fuel for cars, biodegradable plastics, clothing, eco-friendly building materials for homes, medicine, high protein food sources, treeless paper and much more can be made from this sustainable plant.

Hemp is easy to grow and does not require pesticides or chemicals to protect it from insects, animals or the elements. Hemp grows so densely and easily that it naturally prevents the introduction of harmful weeds, and can be grown organically in over 80% of the Earth's climates. Hemp plants also develop extremely fast and can fully mature in just 3-4 months. Trees, which we utilize for almost all paper products in the U.S. take decades to mature.

(Innlegget ble redigert 06.03.19 22:22)

politikk
06.03.19 23:18

Justice96 : det verste som kan hende miljømessig er bruk av biodiesel som kommer fra dyrket mark.   Denne må brukes til og dyrke mat og eventuell biodiesel komme fra matavfall og avfall fra skogsindustrien.

når noen finner ett ord som miljø er det visst fritt frem for og lyve.

er det noe oljefondet skal holde seg unna så er det biodrivstoff med unntak av anlegg for ubrukelig resteproduksjon / utgått på dato varer.

det er veldig lite som lønner seg og dyrke i drivhus eller innendørs cannabis er ett av disse få produkter.   Kan derfor være lurt i norge til det eventuellt gjøres billigere når land med bedre klima legaliserer.

Justice 96
07.03.19 09:38

Inspector:

Denne tråden handler om aksjer i det medisinske cannabismarkedet. Eller tror du i din villfarelse at kriminelle dealere har begynt med aksjer? :))  

Klarer du å holde deg til trådens tema denne gangen? 

(Innlegget ble redigert 07.03.19 09:38)

Perspektiver
PerspektiverInnlegg: 6823
07.03.19 10:46
Justice 96: medisinske cannabismarkedet.

Nei den handler om cannabismarkedet generelt. Det medisinske er nok lagt ganske langt ut på sidelinjen , i hvert fall av trådstarter.

Justice 96
07.03.19 10:57

Det er mulig. Skal ikke spekulere i trådstarters intensjoner. Reaksjonen min er basert på egne intensjoner i markedet. Jeg svarte trollet som om jeg var trådstarter. Det kan jeg bare å beklage. 

Likevel, så lenge det er lovlig business, ser jeg ingen grunn til at det skal være verre å spekulere i cannabisindustrien kontra annen rusrelatert industri. Å hevde noe slikt er hykleri. 

(Innlegget ble redigert 07.03.19 11:16)

politikk
07.03.19 13:17

Perspektiver : akkurat generellt.   Oljefondet bør jo kjøpe aksjer i både medisinsk og rusformål.   Der er her det er vesktspotensiale frem til ulovlig produksjon er erstattet av lovlig produksjon.

og hvis noen spør om det etiske så er det mer uetisk og la ulovlig produksjon fortsette i stedet for og ta markedet fra denne.   Tross dette skal ikke oljefondet kjøpe ulønnsomme aksjer bare for og være etiske.

morsomte
morsomteInnlegg: 990
07.03.19 13:29
politikk: Oljefondet bør jo kjøpe aksjer i både medisinsk og rusformål.   Der er her det er vesktspotensiale frem til ulovlig produksjon er erstattet av lovlig produksjon.

Regjeringen er nok mere glad i å kaste penger etter Nestlè og andre shady selskaper desverre

fargerik
fargerikInnlegg: 61829
Justice 96
07.03.19 15:03

Det er nok ikke det. Dessuten er cannabis hundrevis av ting, utenom dopet. Visste du feks at du har cannabinoid reseptorer i kroppen? Planten i seg selv er harmløs. Blomstene gir rus først etter at de er varmet opp til 175 grader, eller mer. 

Visste du at brystmelk inneholder cannabinoider som virker beroligende og apetittvekkende på babyer?

"The endocannabinoid system and its receptors are of great importance during prenatal development, but they are also relevant after childbirth. Not everybody is aware that there are already natural cannabinoids in breast milk and what role they play in the development of a human.

In 2004, the European Journal of Pharmacology published a study that stated that all humans are born with cannabinoid receptors, suggesting that endocannabinoids and their receptors have a strong influence during pre and postnatal development."

"Based on these findings, researchers decided to investigate whether cannabinoids could be a stimulus for newborns to start drinking milk. The results of these studies demonstrated that the activation of the CB1 receptors are critical for sucking milk. This means that the endocannabinoid system is a fundamental factor for the development of a newborn’s appetite, when they are first learning to feed"

"The endocannabinoid system of the human body is a communication system between cells. It is a neurotransmission system found in different zones and tissues of our body that helps in the regulation of various metabolic processes.

Cannabinoid receptors (CB) along with endocannabinoids constitute the endocannabinoid system which is essential for the body to function normally. The endocannabinoid system is not only found in humans, but it has also been identified in mammals, birds, amphibians, etc."

Planten er plassert her av en grunn. Den har blitt brukt i tusener av år, helt til den ble ulovlig i de tider syntetisk fremstilte medisiner ble kommersialisert. Tilfeldig? Neppe. Nesten 3 generasjoner har gått glipp av det planten kan tilføre kroppen av gode ting, pga et forbud som er hinsides all fornuft. Det er et av tidenes største svik mot menneskeheten, fra løgnaktige politikere samt griske og mektige industriledere.

(Innlegget ble redigert 07.03.19 15:18)

fargerik
07.03.19 15:20
Justice 96: Planten er plassert her av en grunn. Den har blitt brukt i tusener av år, helt til den ble ulovlig i de tider syntetisk fremstilte medisiner ble kommersialisert. Tilfeldig? Neppe.

Nær innpå BINGO dette. Det er selvfølgelig penger som styrer, og legemiddelindustrien ser helst at naturen skal forbys, slik at de heller kan tjene penger på et syntetisk produkt.

Det er interessant at investorer nå ser potensialet i profitt fra å dyrke en plante i stedet for å investere i en fabrikk som lager det samme syntetisk.

I Norge har vi også oljeindustrien å ta hensyn til. Å tillate dyrking av industriell hamp, vil være det samme som å tillate polyester og bæreposer fra olje med tilsvarende produkter fra en plante, og det er sterke lobbyfraksjoner som ser at det vil true oljebransjen å tillate naturproduktet industriell hamp. Og derfor vil de ha det forbudt, selv om ingen kan få noen rus fra industriell hamp

Jeg antar at dyrking av industriell hamp først vil bli tillatt i Norge den dagen oljebransen finner ut hvordan de skal kunne kontrollere bransjen.

(Innlegget ble redigert 07.03.19 15:25)

Justice 96
07.03.19 15:25

Jeg gleder meg til fremtiden og ytterligere forskning på planten og dens muligheter. Jeg har troa på at fornuften endelig seirer. Og da mener jeg det medisinske aspektet, først og fremst. Rusen er for meg det minst interessante med planten. 

fargerik
07.03.19 15:27
Justice 96: Jeg gleder meg til fremtiden og ytterligere forskning på planten og dens muligheter. Jeg har troa på at fornuften endelig seirer. Og da mener jeg det medisinske aspektet, først og fremst. Rusen er for meg det minst interessante med planten.

Røyke hasj og marijuhana???

Det var morsomt en liten periode i forrige århundre. For meg personlig, da.

Nå er tema at planten faktisk er bra medisin for veldig mange. Men om det er forbudt eller legalt spiller igrunnen ingen rolle, siden landet uansett flommer over av illegal dop til tross for at det ikke er lovlig. De som vil bli skakke, har ingen problemer med å få det de ønsker.

(Innlegget ble redigert 07.03.19 15:30)

Justice 96
07.03.19 15:28
fargerik: kontrollere

Ja, det er jo lignende det vi ser i flere stater i USA. De fortsetter å forby planten, samtidig som legemiddelindustrien får tillatelse til å fremstille syntetisk Cannabis, selv om den syntetiske gir bivirkninger, ja til og med dødsfall er registrert. Komplett galskap. 

fargerik
07.03.19 15:34
Justice 96: Ja, det er jo lignende det vi ser i flere stater i USA. De fortsetter å forby planten, samtidig som legemiddelindustrien får tillatelse til å fremstille syntetisk Cannabis, selv om den syntetiske gir bivirkninger, ja til og med dødsfall er registrert. Komplett galskap.

Kanskje litt på siden, men likevel relevant...

Heroin som heroinister flest bruker i Norge kommer for det meste fra Afghanistan, og det er for det meste Taliban som tjener penger på å forsyne landet med heroin. Pengene bruker de på våpen.

Legemiddelindustrien har selvfølgelig knekt koden, og leverer syntetisk stoff som er likt den naturlige varianten. Men det får ikke folk tak i.

Morfin som brukes på sykehusene er prikk lik morfin fra opiumsvalmuen, men vi har valgt å la Taliban og østeuropeerne sørge for gatesalget i Norge.

(Innlegget ble redigert 07.03.19 15:37)

Justice 96
07.03.19 15:40
fargerik: relevant

Absolutt! Og veldig interessant. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg