Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er du millionær?

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 15841
08.03.19 11:11

Da tenker jeg på i rene penger på konto eller i fond etc, ikke i boligverdi eller andre eiendeler.  

Kan du i så fall gi din oppskrift på hvordan du ble det?

petterG
petterGInnlegg: 9621
09.03.19 14:51

Ja.

Arv og sparing.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6930
17.03.19 23:46

Har vært etter arv for noen år siden.

Har brukt opp pengene på oppussing av ferieleiligheter og reiser :-)
Så nå er jeg "like fattig" igjen.....

Farmer
FarmerInnlegg: 1878
18.03.19 01:42

Om du ikke er ferdig høyt utdannet og har relevant erfaring til en toppjobb, så kan du starte et firma med noe du brenner for, du kan og det er etterspørsel etter. Men om motivasjon for og gjøre dette er lettjente penger, så blir du aldri millionær;-) Men etter mange år med alt for mye jobb, spinking og sparing, reinvestering i virksomheten i stedet for høy lønn, struktur og ordenhet, ofring av privatliv osv, så er du kanskje millioner en dag. Men spør du meg, så er det ikke hvert det. Penger betyr mindre en det du har ofret den dagen du har dem;-) Men utviklingen av livsverket underveis kan anbefales. Det gir en god følelse og se at man har gjort en forskjell. Men du må langt ut av vanlig arbeidstaker/ forbruker boblen. Dette er den harde og sikreste måten.

Ellers kan du jo arve eller vinne i lotto. Dette har jeg ikke peiling på hvordan gjøres;-)

(Innlegget ble redigert 18.03.19 01:43)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 35244
18.03.19 01:52

Nei, millionær er jeg ikke.

Det beste i livet er gratis, likevel er gjelda for stor sang vel Vazelina :)

Man betaler vel for å bo romslig og sentralt, i tillegg er det lett å la seg rive med når man sitter og skal «bygge bil» inne på nettet.

Men jeg er fornøyd lell. Nå har jeg kommet dit i livet at jeg ikke lenger teller dager til neste lønn. Den blir ikke brukt opp etter 25 dager sånn som før. Vil jeg ta meg en weekendtur så gjør jeg det, og fin ferietur blir det hvert år. Ungene får det de trenger og mer til. Men de kan glemme iPhone X :)

Men jeg tipper Lotto hver uke da, så spør du meg neste helg er sannsynligvis svaret ja.

Speciale
SpecialeInnlegg: 6199
18.03.19 03:47
TomPadang: Kan du i så fall gi din oppskrift på hvordan du ble det?

Jeg er ikke millionær, men jeg har en oppskrift på hvordan man blir det. Finn en lukrativ nisje, skriv en drøss artikler om det på egen nettside, selg produkter på siden. Men, gjør det for all del på engelsk.

Du skal treffe sabla riktig for å gå i pluss på norsk, men det er mulig. Jeg vet om en norsk nisjenettside med rundt 15.000 unike besøkende i måneden, som tjener 100.000-150.000 kroner i måneden, bare på salg av reklamebannere. Her er ROI meget, meget stor. Selvsagt, på den aktuelle nettsiden er det over 5.000 artikler, i tillegg til at de tar inn noe trafikk på virale videoer og memer fra Facebook.

fazz
fazzInnlegg: 24533
18.03.19 04:38
TomPadang: Da tenker jeg på i rene penger på konto eller i fond etc, ikke i boligverdi eller andre eiendeler.   Kan du i så fall gi din oppskrift på hvordan du ble det?

>>> Å ha penger på konto er strengt tatt en dårlig investering. Og det er ikke noe praktisk forskjell på å ha penger i fond kontra eiendom. Men for å snakke for meg selv så er jeg 42 år gammel og planen min er å "pensjonere" meg om 5 år. Pensjonere meg i den forstand at jeg kan jobbe "freelance" når jeg vil og hvor mye jeg vil uten å være avhengig av det. For å greie dette så har jeg regnet på at jeg trenger 4 millioner NOK i cache. Og at jeg skal leve frem til jeg er 80. Med 5% avkastning på disse pengene så kan jeg leve komfortabelt resten av livet i ett godt og varmt lavkost land. Dette innebærer jo selvsagt en risiko ved at jeg må investere pengene i noe som faktisk gir minst 5% årlig avkastning siden ingen bank gir såpass høye innskudd-renter lenger. 

Jeg har i dag litt i underkant av 1 million i fond. Har spart i fond i 9-10 år. Jeg har en leilighet som er verdt ca. 2 millioner mer enn hva jeg har i gjeld på den. I tillegg har jeg aksjer i ett par norske firmaer verdt ca. 1.5 millioner. Jeg vet jeg har ca. 1 million som jeg vil få i arv, men dette er penger jeg ikke regner med, alt annet enn det jeg ser på en konto regner jeg som ekstra bonus. 

Alle mine beregninger er svært pessimistiske (føler jeg selv). Dvs at leiligheten min er antagligvis verdt mer enn det jeg tror, det samme gjelder aksjene. 

Måten jeg har gjort dette er å planlegge langsiktig. Min plan var en 15 års plan. Jeg betalte kun renter på huslånet i 5 + 2år og investerte pengene i fond i stedet for å betale ned på lån. Alle muligheter jeg fikk i de firmaene jeg jobber for har jeg brukt til å kjøpe opp aksjer og oppsjoner i firmaene. I tillegg så har jeg allerede bygget ett hus der hvor jeg planlegger å pensjonere meg. Dette huset regner jeg ikke med i budsjettet mitt, men det er en sikkerhet i den forstand at jeg kan selge det og sikre at jeg kan skaffe en bra plass å bo i dette landet fra ett annet budsjett. Så 4 millioner budsjettet mitt er KUN til forbruk. 

Men det finnes ingen oppskrift for det. Det eneste jeg kan si er at raske penger finnes ikke. Dersom noen kan love deg raske penger så er det nesten garantert svindel. Min filosofi er å jobbe strukturert og følge en plan som gir en relativ liten avkastning fra dag til dag, men en stor nok avkastning over tid. Følg planen slavisk og ikke bli fristet til å ta større sjanser enn du strengt tatt trenger. Ikke bli grisk.

Komunista
KomunistaInnlegg: 10571
18.03.19 09:45
TomPadang: Da tenker jeg på i rene penger på konto eller i fond etc, ikke i boligverdi eller andre eiendeler. Kan du i så fall gi din oppskrift på hvordan du ble det?

Jeg er millionær i likvide midler.

I tillegg snaue 10 mill i fast eiendom.

Langsiktig investering i boligmarkedet.

Kjøpt billig og solgt dyrt.

Nøktern livsstil

Langt og stabilt arbeidsliv.

God pensjon.

(Innlegget ble redigert 18.03.19 09:46)

Hoppidioten
HoppidiotenInnlegg: 5382
18.03.19 09:53

Tror du må spørre Roy.

nri-20
nri-20Innlegg: 14083
18.03.19 10:05

Den 1a millionen var svårast og spare ihop til , har kjøpt Lght og leid ut til kommuner i Sverige som akuttboliger, traff meget bra med utleie rundt 2015 - 2018.... Så nå har jeg 16 enheter som jeg får 20.000 per mnd fra en kommune i Värmland uansett om dem er bebodde eller står tomme  og med en forsikring som dekker alt av skader for en kostnad på 1500 kr per mnd er gevinsten 18.000 per mnd per enhet. Det enaste jobbet er og ha møte med kommunen 1 gang per tertial  det er god butikk :-) 

TomPadang
18.03.19 11:07
Farmer: Men etter mange år med alt for mye jobb, spinking og sparing, reinvestering i virksomheten i stedet for høy lønn, struktur og ordenhet, ofring av privatliv osv, så er du kanskje millioner en dag. Men spør du meg, så er det ikke hvert det. Penger betyr mindre en det du har ofret den dagen du har dem;-) Men utviklingen av livsverket underveis kan anbefales. Det gir en god følelse og se at man har gjort en forskjell. Men du må langt ut av vanlig arbeidstaker/ forbruker boblen. Dette er den harde og sikreste måten.

Tja, det er ikke eneste måte.  Målrettet investering, sparing og økonomisk tenkning hele veien er også veien å gå.
Jeg har ikke forsaket noe som helst underveis, og har heller ikke bare sittet hjemme og knuget.  Ikke har jeg jobbet meg i hjel heller.

Det er å være millionær er ikke det samme som å rause ut penger, når man blir pensjonist.  Det viktige er å kunne ha penger i bakhånd - nok penger.  

TomPadang
18.03.19 11:09
fazz: Jeg har en leilighet som er verdt ca. 2 millioner mer enn hva jeg har i gjeld på den.

Å regne egen bolig som en del av fri kapital - blir jo feil.  Egen bolig er ikke noe man kan avhende uten videre, med mindre man vi bo i telt.

Selv bor jeg i nedbetalt enebolig til ca 4 mill, og eier båter, biler og resten av slikt - selv.  Ikke gjeld på noe.  Men fortsatt er ikke noe av det fri kapital.  Man kan selge alt, men hva så?

(Innlegget ble redigert 18.03.19 11:12)

Giggsy11
Giggsy11Innlegg: 8435
18.03.19 12:51
TomPadang: Da tenker jeg på i rene penger på konto eller i fond etc, ikke i boligverdi eller andre eiendeler.   Kan du i så fall gi din oppskrift på hvordan du ble det?

Startet tidlig med både sparing og småjobber (plenklipping, maling, rydding). Konfirmasjonspenger ble også spart, samt at jeg fikk en sparekonto på rundt 200k fra besteforeldre.

Når jeg ble 18 i 2013 og fikk kontroll over kontoene selv hadde jeg rundt 600k på bok. Noe ble investert i fond, og noe ble brukt som egenkapital på to små leiligheter i Oslo som ble pusset opp og videresolgt med totalt 2,1 mill i profitt. Var også heldig å få en god jobb ved siden av studiene og snittet vel 400-450k i året gjennom videregående og universitet på å designe hjemmesider/oppstartshjelp til bedrifter.

Har nå nylig kjøpt ny leilighet til nær 3 millioner uten å måtte ta opp lån, og har fortsatt stående halvannen million i sparing/fond.

Oppskriften er med andre ord ganske kjedelig; mye jobb og sparing. Men tenker at det er verdt det nå som man er 25 år og har opparbeidet meg et godt økonomisk grunnlag for resten av livet. 

fazz
fazzInnlegg: 24533
18.03.19 14:59
TomPadang: Å regne egen bolig som en del av fri kapital - blir jo feil.  Egen bolig er ikke noe man kan avhende uten videre, med mindre man vi bo i telt. Selv bor jeg i nedbetalt enebolig til ca 4 mill, og eier båter, biler og resten av slikt - selv.  Ikke gjeld på noe.  Men fortsatt er ikke noe av det fri kapital.  Man kan selge alt, men hva så?

>>> Som jeg nevnte tidligere, så har jeg allerede skaffet meg bolig i det landet som jeg skal pensjonere meg til. Så for min egen del så er boligen min i Norge det samme som penger på konto siden jeg ikke er avhengig av å kjøpe ny bolig i Norge om jeg selger den jeg har.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 30561
18.03.19 15:05
nri-20: Den 1a millionen var svårast og spare ihop til

Må nesten fortelle historien om Simon Spies, reiselivskongen, som jobba vettet av seg med å bygge opp sitt selskap.

Etter mye svette og arbeide kunne han stolt vise til sin mentor, hans mor, en bankutskrift som viste at det sto en million på kontoen hans (og dette er såpass lenge siden at en mill var virkelig mye penger).

Hans mor så på utskriften og så på sønnen sin og sa kort:

"Det er noe som heter milliard også".

(Innlegget ble redigert 18.03.19 15:05)

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7668
18.03.19 16:27

Ett råd er å starte nettbutikk. Jeg er med å eier to nettbutikker, og er i gang med den tredje sammen med to andre.

Koster ikke all verden å starte en nettbutikk, hvis du har avtaler med de som leverer produktene som skal selges på nettbutikken.

kansas00
kansas00Innlegg: 21934
18.03.19 16:42

Vært millionær den gangen italienerne brukte lire....

Farmer
18.03.19 19:30

Tompadang: Du sier omtrent det samme som meg, med unntak av mye jobbing. 

I trådstarten påpeker du at dette gjelder rene likvider. Men da forutsetter det at du fortsatt sitter igjen med likvidene etter den totale gjeldenen er  trukket fra og løpende kostnader litt frem i tid. 

Nå er jo ikke 1 million i dag mye penger. Men det kan være tilstrekkelig til invisteringer som gir avkastning.

(Innlegget ble redigert 18.03.19 19:31)

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18131
18.03.19 20:51

Jeg vekslet sparepengene mine inn i Chilenske pesos. 15 000 NOK = 1 000 000 CLP. 

Hyrro
HyrroInnlegg: 20340
18.03.19 22:33

Trykket feil på tommel, men greit nok. 

Dagbladet hadde for mange tiår siden oppskrift på hvordan bli rik, med utgangspunkt i ingenting, men jeg husker bare ett av punktene. 

Lei deg en postboks, dyre klær og skaff deg  en stresskoffert som du fyller med papirer (hva som helst) - - - 

Så er det bare å smøre tykt på selvbevissthet, fantasi og mye frekkhet. 

TomPadang
18.03.19 22:36
Farmer: Nå er jo ikke 1 million i dag mye penger. Men det kan være tilstrekkelig til invisteringer som gir avkastning.

"Millionær" brukes også om de som har mer enn 1 mill.

Farmer
18.03.19 22:37

TomPadang: Det er korrekt.

(Innlegget ble redigert 18.03.19 22:38)

JackNapier
JackNapierInnlegg: 4798
18.03.19 23:18

Si du har 1M i EK og 5M i lån på boligen din, og selger boligen for å leie bolig med eksakt samme månedlige utgifter.

Er du da millionær?

Farmer
18.03.19 23:34
JackNapier: Si du har 1M i EK og 5M i lån på boligen din, og selger boligen for å leie bolig med eksakt samme månedlige utgifter.Er du da millionær?

Kommer an på hva du får for boligen din;-) Men om du kommer over 1 million i eiendeler på selvangivelsen din, og ikke har gjeld, da er du pr. definisjon millionær.

(Innlegget ble redigert 18.03.19 23:37)

JackNapier
18.03.19 23:44

Da er du i grunn millionær om du har over en mill i EK på boligen din. Det er jo bare å selge boliven og leie en annen, så har du penga. 

JackNapier
18.03.19 23:46

Giggsy, hvordan sparer man opp nærmere 400K før man er fylt 18?

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 35244
18.03.19 23:48

Jeg begynte å tenke litt etter at jeg kom over denne tråden.

Jeg er som jeg skrev i går ingen millionær, men jeg har heller ingen økonomiske bekymringer, jeg sparer litt i fond til pensjonisttilværelsen og har ellers det jeg trenger. Stor TV, fint hus og bra bil. Og så studerer jeg ikke prisene i dagligvareforretningene.

Og det kommer vel noe arv på sikt, men det tenker jeg lite på.

Kunne livet blitt bedre om jeg hadde et par millioner på konto? Nei det tror jeg ikke. Jeg kan ikke se at det er noe jeg mangler. Og for at jeg skulle få noe effekt ut av det så måtte det nesten vært en 8-9 nuller i totalsummen i nettbanken.

(Innlegget ble redigert 18.03.19 23:48)

Farmer
18.03.19 23:55
JackNapier: Da er du i grunn millionær om du har over en mill i EK på boligen din. Det er jo bare å selge boliven og leie en annen, så har du penga.

I det virkelige liv, ja. Da vil du jo være millionær på ligningen din. Skal du være millionær slik at det vises på skattemessig formue, da må selvfølgelig verdien over en million overstige alle fradrag du måtte ha.

(Innlegget ble redigert 19.03.19 00:04)

busemannen
busemannenInnlegg: 7372
19.03.19 00:22

Satte konfirmasjonspengene i banken!

Skal si de har forrenta seg!!!!!

(Innlegget ble redigert 19.03.19 00:23)

Giggsy11
Giggsy11Innlegg: 8435
19.03.19 07:38
JackNapier: Giggsy, hvordan sparer man opp nærmere 400K før man er fylt 18?

Startet vel sånn smått når jeg var rundt 10 år med plenklipping om sommeren. Fem plener innkasserte man rundt en tusenlapp på +/-.  Så utviklet det seg etterhvert til arbeid som maling og rydding av kjellere/garasjer osv. Utrolig hvor godt betalt det kunne være hos eldre folk. 

Konfirmasjonspenger på rundt 50k var også en del av det beløpet forøvrig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg