Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utgifter som gjør at forbrukslånet mitt vil øke...

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
20.03.19 11:21

Jeg er litt fortvilt, for egentlig så skulle jeg ikke oppta noe mer forbrukslån. Forløbig har jeg et forbrukslån på 118 000 kroner. Fikk en langt lavere rente nå så jeg betaler 900 kroner ned hver måned, og 900 kroner på lånet. Før var det mye verre. 

Jeg har også et kredittkortlån på 9000 kroner i tillegg. 

Alt dette pga det kommer uforutsette utgifter. Skulle jo tro at jeg levde i luksus, men slik er det ikke. Jeg leier en gammel billig leilighet, men det kommer alltid noen utgifter her og der som blir vanskelig å betale. Jeg har kune en halv stilling, og sliter med å få jobb. 

Foreks nå: Jeg leier en leilighet, og nå har kranen blitt løs. Det er ingen lekasje, men jeg bekymrer meg for hva det vil koste.... Regner med at den kostnaden går på meg siden leier har ansvar for vedlikeholdet av kranene. Gruer meg til å melde ifra til huseier, men jeg må. 

Itillegg så er jeg desverre plaget med hull i tenner pluss krone som ser ut til å måtte skiftes. Jeg måtte derfor ta noen tannlegetimer fremover, og det kommer til å koste såpass at jeg må mulig ta lån til det. Jeg er også redd for at jeg må flytte snart, og ut med depositum. Da må jeg også ta opp lån til depositum.... 

Har ingen rundt meg som kan hjelpe meg. Og det er en utrolig sårbar situasjon å være i. Noen som kan gi meg råd? Jeg håpet på å unngå mer forbrukslån nå. Det første jeg kommer til å ta fra er feriepengene ( låne av dem til utgifter og betale tilbake) men jeg er bare styggt redd for at lånet kan øke og øke... 

Håper på litt råd i denne situasjonen. Er det andre har hatt det på samme måte, og som klarte å få orden på situasjonen på en eller annen måte... ? 

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15175
22.03.19 13:06
Siljan: Håper på litt råd i denne situasjonen. Er det andre har hatt det på samme måte, og som klarte å få orden på situasjonen på en eller annen måte... ?

Skulle ønske jeg hadde en mirakuløs løsning til deg, men den finnes dessverre ikke.

Økonomi koker ned til den ganske så enkle setningen:

Du må alltid bruke mindre penger enn det du tjener

Og det nytter ikke å skylde på uforutsette utgifter heller. Alle vet at slike utgifter kommer, selv om man ikke vet nøyaktig når de kommer eller hvor store de kommer til en bli. Det er derfor det er ekstremt viktig å spare opp en solid bufferkonto til å dekke disse utgiftene.

Det har du dessverre ikke gjort, og du har også klart å bruke over 100.000 mer enn du har tjent. Og det går selvsagt ikke i lengden.

Når ingen kan hjelpe deg, er det egentlig bare 2 ting du kan gjøre, og igjen er det meget enkelt (i alle fall i teorien):

1: Du kan øke inntektene dine.

2: Du kan redusere kostnadene dine.

For de aller fleste av oss er løsning nr 2 den klart enkleste. Og du sier selv at du kun har en halv stilling og vanskelig for å få jobb.

Dermed MÅ du kutte kostnadene dine. Og dersom du kun har en halv stilling og 100.000 i gjeld, så betyr det at du egentlig ikke har råd til noe som helst bortsett fra å betale husleien.

- Selg bilen (om du har)

- Kvitt deg med alle faste kostnader (abonnementer, medlemskap, etc).

- Reduser matbudsjettet til et minimum (av og til må man dessverre leve av knekkebrød og vann).

- Kutt ut alle fritidsaktiviteter. Du har faktisk ikke råd.

- Absolutt alt du tjener må brukes til å betale ned kredittkortgjelden og deretter forbrukslånet ditt.

- Har du andre eiendeler du kan selge for å betale ned på lånet? Gjør det...

Det finnes som sagt ingen enkel løsning. Men 100.000 heldigvis ikke mer enn du faktisk klarer å betale tilbake om du virkelig går inn for det. Men lar du gjelden vokse til 200.000 eller 300.000 så er det nesten umulig å komme deg på beina igjen.

På sikt er det egentlig ingen annen utvei enn at du må øke inntektene dine også. Det er nesten umulig å leve av en halv stilling i Norge i dag.

Men kanskje du kan få flere små deltidsstillinger som til sammen kan gi deg en inntekt du kan leve av?

Kan du vurdere å flytte til et sted hvor det er enklere å få jobb?

Eller kan du prøve å omskolere/videreutdanne deg slik det er mulig å få en ordentlig jobb?

Jeg er klar over at alt dette er enklere sagt enn gjort. Og at det er lettere å gi opp og synke enda dypere ned i gjeldsfella. Men om du skal unngå et liv som evig sosialklient er du nødt å gjøre en viss innsats selv.

Det kommer til å bli utrolig slitsomt og vanskelig. Men du kan klare det til slutt. Ønsker deg lykke til...

(Innlegget ble redigert 22.03.19 13:09)

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 350
27.03.19 12:47
Siljan: Håper på litt råd i denne situasjonen. Er det andre har hatt det på samme måte, og som klarte å få orden på situasjonen på en eller annen måte... ?

franzigel sier egentlig det aller meste her, så det er ikke stort som kan tilføyes.

Jeg vil bare poengtere hvor viktig det er at du legger mye energi inn å øke arbeidsmengden din. Du sier selv at du kun jobber 50%, da er det ikke rart at det blir trangt økonomisk. Snakk med NAV, Manpower og andre rekrutterere om det er mulig å få en annen deltidsjobb ved siden av jobben du allerede har eller om det finnes fulltidsstillinger i området du er kvalifisert for. NAV får mye kritikk, men om situasjonen er slik at gjelden øker og øker fordi du ikke klarer å finne mer arbeid er det viktig at du tar kontakt for å få hjelp, de har flere ulike støtteordninger som kan hjelpe deg for en kortere periode.

AnbjorG
AnbjorGInnlegg: 6
26.06.19 04:19

Veldig lei situasjon du har havnet i. Husk at du kan søke om gjeldsordning for å få kontroll over gjelden din. Er ikke bankene villige til å samarbeide kan retten skjære gjennom med tvungen gjeldsordning. Det finnes håp, men det avhenger av at du virkelig tar fatt i problemet. 

Utover det har jeg lite ekstra å tilføye, da Franzigel allerede har sagt det meste :)

Kistespiker
KistespikerInnlegg: 1554
14.07.19 15:34
franzsigel: Du må alltid bruke mindre penger enn det du tjener

Så enkelt, men fremdeles så veldig vanskelig. 

milfern
milfernInnlegg: 70714
14.07.19 15:41

Mye av det franzsigel sier.
Hvilken jobb har du og hva tjener du?

Pri-en slik jeg ser det er å få en fulltidsjobb. Om det så er i butikk eller som barnehageassistent går for det samme.

Hvor bor du i landet?
I kystnorge er det vertfall ikke problem å få seg jobb i fiskerelatert industri hvor lønnen er relativt god.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15175
16.07.19 12:46
Kistespiker: Så enkelt, men fremdeles så veldig vanskelig.

Egentlig er det en av de enkle tingene som faktisk ER ganske enkelt.

De fleste av oss har ganske forutsigbare inntekter. Det er heller ingen tryllekunst å få en oversikt over de faste kostnadene. Og da er det bare å redusere forbruket sitt slik at man sitter igjen med en god slump penger hver eneste måned.  

Og i motsetning til hva mange tror så er det ikke småutgiftene som tar knekken på deg, men de store utgiftene som begynner på B:

Bolig, Bil & Barn

Nå skal jeg ikke anbefale noen å droppe å få barn, men mange økonomiske problemer hadde vært unngått om folk skaffet seg billigere boliger og biler.  

Det vanskelige er når inntektene faller dramatisk (f.eks ved at man mister jobben eller blir ufør) eller når kostnadene øker kraftig uventet (f.eks ved at man får barn). I slike tilfeller har jeg stor forståelse for at folk får problemer. Men alt annet bør være enkelt om man bare har en grei porsjon med sunt bondevett...

Jimmy_Stein
Jimmy_SteinInnlegg: 2815
16.07.19 12:50

Tjener d så dårlig kan du og søke kommunen/NAV om bostøtte. Det er faste satser for slikt. 

Klikk for å gå tilbake til toppen