Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skatt ved salg av bolig

NYTT TEMA
Oslogg123
Oslogg123Innlegg: 783
10.04.19 14:44

Når man skal beregne skatt på tap/gevinst på salg av bolig kan man trekke fra omkostninger som påløper i forbindelse med salget. Inngår eierskifteforsikring i dette?

silas
silasInnlegg: 19478
10.04.19 23:11
Oslogg123: Når man skal beregne skatt på tap/gevinst på salg av bolig kan man trekke fra omkostninger som påløper i forbindelse med salget. Inngår eierskifteforsikring i dette?

Normalt vedlikehold tror jeg ikke kan trekkes fra, mens utgifter knyttet til standardheving skal med. Alle kostnader forbundet med salg kan også trekkes fra.

(Innlegget ble redigert 10.04.19 23:12)

Oslogg123
Oslogg123Innlegg: 783
11.04.19 13:54

Ja jeg skrev jo i åpningsinnlegget at kostnader ved salg kan trekkes fra!! Spørsmålet var altså om eierskifteforsikring inngår i disse kostnadene som kan trekkes fra!

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 12849
15.04.19 18:48

Hør her!

"Gevinst ved salg (eller annen realisasjon) av bolig og fast eiendom er i utgangspunktet skattepliktig. Det er imidlertid omfattende unntak fra skatteplikten ved salg av egen bolig-/fritidseiendom, der krav til eier- og botid/brukstid er oppfylt. Salg av tomt er alltid skattepliktig.

Du kan fradragsføre et tap ved salg av fast eiendom i de tilfeller hvor en gevinst ville vært skattepliktig. Vær oppmerksom på at det er forskjellige krav til eiertid og botid/brukstid for boliger og fritidseiendommer."

Altså det er eiertid som faktisk avgjør skatteprosenten når man selger bolig. Det kan være alt fra null, til ganske mye. Alt avhenger av akkurat dette.

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 12465
15.04.19 20:17
Oslogg123: Ja jeg skrev jo i åpningsinnlegget at kostnader ved salg kan trekkes fra!! Spørsmålet var altså om eierskifteforsikring inngår i disse kostnadene som kan trekkes fra!

Eierskifteforsikring er en kostnad ved salg, så hva tror du?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg