Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blakk på utenlandsk

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37717
28.05.19 00:17

På en ferietur i UK  for noe tid siden forekom det seg slik at man skulle betale i en butikk. Kredittkort ble forsøkt, men der kom stadig feilmeldingen *INSUFFICIENT FUNDS*. Det endte opp med at noen andre måtte betale da jeg tydeligvis ikke var likvid.

En amerikansk versjon er ‘bouncing bad checks all around town’. 

Andre som har opplevd det samme? Og ‘tør’ å reise avgårde uten å være i følge med bemidlede?

(Innlegget ble redigert 28.05.19 00:17)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53459
28.05.19 00:21

Har alltid med en dugelig mengde cash. Det funker de fleste steder, orker ikke evt problemer med kort når jeg skal kose meg. 

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5631
28.05.19 00:23

Cash is king, always. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37717
28.05.19 00:26

Høres fornuftig ut, spesielt i den forstand at banken ikke kan trekke beløp fra konto og sperrekort mens man er på reise.

Dilemmaet kommer kanskje når bilutleie, hotell etc. krever et kredittkort de kan registrere og trekke fra. Da risikerer man ‘insufficient funds’ om man ikke har dugande med kreditt.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9409
28.05.19 10:13
rosmebraad: Andre som har opplevd det samme?

Har alltid meire enn eit kort.Alltid eit kort med ubrukt kreditt i tillegg til kortet som er i daglig bruk.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11902
28.05.19 14:30
rosmebraad: Andre som har opplevd det samme? Og ‘tør’ å reise avgårde uten å være i følge med bemidlede?

Har bestandig kontanter og 2-3 kredittkort når jeg er i utlandet.

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
06.06.19 20:26

Smart å ta ut noe kontanter i en ATM og ha i lomma, ja. Det finnes som regel minibanker på den internasjonale flyplassen man lander på når man kommer til et land, men også på andre sentrale steder i de fleste land, vil jeg tro. Skal man ut i hutiheita er det ikke alltid på stell å bruke kort.

(Innlegget ble redigert 06.06.19 20:27)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
18.08.19 11:21

Jeg har alltid 20 - 40 000 i lokal valuta i lomma (asia).

Tar ikke sjansen på noe annet mer, når vi er på ferie.

Og i tillegg har vi 3 ulike bankkort, og 2 kredittkort. Samlet ressurser på minst 200 000,-

Tilfelle noen av oss blir syke. Har reiseforsikring, men er slettes ikke sikkert dem betaler før du har kommet hjem. Dermed kan en risikere å forehåndsbetale eks. sykehusoppholdet. Noe som skjedde meg i sommer. Og samme med alle ekstrautgifter slikt fører med seg, må også forehåndsbetales.

Jeg var tøffere før, når vi reiste 5 i familien til Asia med kun totalt 20 000,- . Nå som jeg vet hvilken risiko det var, så før jeg frysninger ned hele ryggen, og ned til hælene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg