Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Levering av årsregnskap

NYTT TEMA
MortenWilhelmPetersen
MortenWilhelmPetersenInnlegg: 6
06.06.19 18:57

Hei. Jeg postet 23. Mai noen spørsmål om regnskap [i et annet forum], og fikk nyttige tilbakemeldinger, som bekreftet det jeg trodde.

Nå har jeg jobbet litt mer med regnearket, og fått ryddet noen gamle ting, og balanseført moms og betalbar skatt.

Jeg har jo utsatt skattefordel fra før, og regnskapsføreren jeg har brukt, har valgt å bruke betalbar skatt i stedet for skattefordel, og det var vel selv om jeg gjorde det klart at jeg ville drive videre, også for å få utnyttet denne skattefordelen. Så hvordan gjør jeg dette riktig, regnskapsmessig?

Dette er jo grunnlaget for innlevering av årsoppgave hos Altinn, er det noe jeg må passe på der? Selskapet er et NUF. Et advokatfirma tar seg av et formelle i England, slik at firmaet skatter til Norge.

Det nye regnearket er her:

http://blogologue.com/aa_2019_06_06/regnskap2018.xsls

Ser dere noe åpenbart feil med dette?

[Forrige post, på et annet forum]

Hei.

Jeg skal levere årsoppgave selv for et lite selskap, Nidelven IT LTD. Dette er jo selvsagt bittelitt skremmende, men jeg tror jeg har fått det meste til å stemme nå.

Jeg overtar da tidligere regnskapsfører, ikke lenger er tilgjengelig, og det er noen løse tråder. Årsoppgave 2017 fra brreg er her:

http://blogologue.com/aa_2019_05_23/aarsoppgave2017.pdf

Årsregnskap 2017:

http://blogologue.com/aa_2019_05_23/regnskap2017.xlsx

Årsregnskap 2018:

http://blogologue.com/aa_2019_05_23/regnskap2018.xlsx

Det er vel to ting jeg lurer på, det ene er om årets underskudd etter skatt er årets underskudd før skatt - årets skatt, eller om det er årets underskudd før skatt - fjorårets skatt til gode - årets skatt.

Jeg måtte også nøste litt opp i regnskapet jeg fikk fra regnskapsfører for 2017:

Så han fører underskudd - skatt til gode 2016 - skatt til gode 2017 i regnearket, mens han skriver noe annet i årsoppgaven.

Han fører ikke innkommende MVA på resultat-listen, men fører det på underskuddet:

Årets resultat: 2622

Skatt tilgode 2016: 254

Skatt tilgode 2017: 2622 * 0,24 = 629,28

Skatt tilgode ført i årsoppgave: -949

Mangler: -65,72

Og det er vel inngående MVA * 0,24 = 66 kroner.

Og da er det vel slik å forstå at man kan ved senere omsetning på over 50.000 per 12 måneder, kreve tilbake innbetalt MVA 3 år tilbake i tid, og hvis man gjør det, må man vel også trekke fra på det fremførbare underskuddet / den utsatte skattefordelen. Og at man frem til det eventuelt skjer, kan se på det som en utgift som gir skattereduksjon.

Samtidig må jeg evt. få rettet opp i regnskapet, slik at den betalingen på 375 og skatt tilgode er riktig

(Innlegget ble redigert 06.06.19 18:59)

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1508
08.06.19 19:21

Hei

Jeg har ikke gjennomgått alt, bare kastet et blikk på det seneste regnearket ditt. Og dette gikk fort...

Momsen din er feil.
- du er ikke momsregistrert, og skal ikke føre moms. Du skal la hele beløpet bli igjen på kostnadskontoen. (justere kostnadene til hhv 1750 og 2750)
- den hundrelappen fra tidligere er en kostnad, og føres enten på kostnadskontoen fra tidligere eller på "andre kostnader" (skulle aldri ha vært trukket fra)
- du kan ikke ha momsen både i resultatet (der den skal være i ditt tilfelle, se over) og i balansen.
- HELE kontoen med inngående moms skal kostnadsføres

Balansen din  er feil.
-  momsen (se over)
- årets resultat bør gi endring i betalbar skatt på 1054 og endring i annen EK 3531 sånn du fører det.. og du har en endring i annen EK på 2631 (bør være den tusenlappen i moms (900+100))

Endring i betalbar skatt er egentlig endring i utsatt skattefordel, du kan ikke ha "årets skattekostnad" som fordring.

Så alt ovenstående bør du korrigere.

Gitt størrelsen på omsetning mm så er det et spørsmål om du i det hele tatt skal ha balanseført den utsatte skattefordelen du har. Det fremstår umiddelbart som du blåser opp regnskapet.
Lovverket sier noe i retning av:

For at et selskap skal kunne balanseføre utsatt skattefordel må det følge generelle vurderingsregler. Dette innebærer at foretaket må sannsynliggjøre en skattepliktig inntekt gjennom inntjening i fremtidige år eller gjennom realistisk skattetilpasning som gjør det mulig å utnytte fordelen.

(Innlegget ble redigert 08.06.19 19:22)

MortenWilhelmPetersen
09.06.19 13:45

Hei "Spredo" :)

OK, jeg skal se gjennom tilbakemeldingene dine, og tenke gjennom hva du mener, slik at jeg forstår hva du sier.

Så kommer jeg med et svar med sikkert noen spørsmål etter hvert.

Men..

Jeg var i tvil om moms, jeg får vel heller legge ved en note på årsregnskapet, om at moms kan "realiseres" igjen hvis selskapet blir momspliktig innen 3 år.  Men det skulle vel kanskje vært en mulighet å føre opp moms i et regnskap, slik at man har en rask oversikt?

Gjennom aktivitet i selskapet, vil jeg kunne benytte meg av utsatt skattefordel over tid, bygge opp en egenkapital.  Tidligere var det vel en 10-års grense på utnytting av fremførbart underskudd, men slik er det ikke lenger.

MortenWilhelmPetersen
09.06.19 20:19

Hei igjen.  Jeg har skjønt hva du har ment nå, bortsett fra dette med konto 1750; en versjon av standard norsk kontoplan jeg finner på nett er

17           Forskuddsbetalt kostnad, påløpt inntekt ol.

1700        Forskuddsbetalt leie            

1710        Forskuddsbetalt rente

1720        Fri

1730        Fri

1750        Påløpt leie

1760        Påløpt rente

Et oppdatert regneark er her:

http://blogologue.com/aa_2019_06_09/regnskap2018.xsls

(Innlegget ble redigert 09.06.19 20:20)

MortenWilhelmPetersen
09.06.19 21:51

Hm, nei.  Han må ha gitt meg et regneark som ikke var riktig for 2017.

For når jeg ser på balanse på årsoppgave 2017, ser det ut som han har tatt moms * 0,76 (-årets skatt)  og ført opp det som en eiendel.

Fordi det mangler 209 kroner fra balanse på regnearket sammenlignet med årsoppgave som er levert inn, og 209/275 = 0.76, og selskapsskatt 2017 var 0,24.

Så da er vel det riktige å skrive ned inngående moms fra 2017 til 2018 og legge til en note, og endre inngående moms 2017 i regneark 2018 til 209.

Men da er spørsmålet, på hvilket tidspunkt skal inngående moms 2017 skrives ned i 2018 i regnskapet?  For det er vel slik at hvis man retter en feil fra tidligere regnskap, så skal det inn i resultatet, som igjen trekkes fra egenkapitalen.

Og her har jo regnskapsfører trekt fra skatt i 2017 på denne momsen, så dette blir vel da en utgifter uten fradragsrett?

MortenWilhelmPetersen
spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1508
17.06.19 16:22

Kort innspill igjen:

Mine 1750 og 2750 er hva de nye kostnadene skal være på de kontoene etter at momsen er lagt på igjen, ikke en kontohenvisning. Beklager, jeg var litt uklar der siden jeg hadde lukket ned excelarket.

Om det er trukket moms (og rapportert i balansen) tidligere så er det greit å rette dette for 2018 og ta det som kostnad her. (Beløpet er uvesentlig og har ikke bidratt til mye feilrapportering i regnskapet ditt)
Da trenger du heller ikke gjøre noe vesentlig ut av det i notene for 2018.

Skatt er en balansepost til den er betalt - så dette vil kun endre utsatt skattefordel. Igjen, med forbehold om at du kan sannsynliggjøre at du kan utnytte denne i fremtiden og har en god forklaring på hvordan den havnet i balansen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg