Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gjerrig svigermor

NYTT TEMA
zickboy25
zickboy25Innlegg: 82
16.07.19 08:17

Hei.

Som det står i overskriften, sliter litt men en "gjerrig" svigermor, og vet ikke heklt hvordan jeg skal få angrepet problemet. For alt jeg vet kan det være dere synes at det er jeg som er gjerrig. Er åpen for meninger.

Vi er en familie i midten av 30 årene, men jobb og 3 småbarn i barnehage, huslån og alt slikt. :)

Svigermor har nå fått helvetsild, som fører til at hun ikke kan lage mat, dette fører til at min kone sa hun kunne spise her. Er enig at vi skal ta vare på folk når de er syke, men det har nå gått 3 uker. Spiser her hver dag, og har ikke gitt noen hint til at hun ønsker å bidra med penger til mat. Det skal nevnes at hun er kjent for å spise som en hest når hun er på besøk, eller andre plasser hvor det er "gratis mat" (enten det er på besøk, eller vi tar henne med ut på resturant), mens spiser knapt noe hjemme. De gangene vi har spist middag hos henne, er du garantert å gå småsulten fra middagsbordet.

Siden hun er syk klarer hun heller ikke å gå i butikken, noe som gjør at vi må handle inn mat til hennne, levere med kvittering, men hun betaler aldri. Slikt har det egentlig alltid vært. De gangene vi kjøper noe , eks støvsuger poster eller andre mer tekniske ting hun ikke klarer å handle selv, får vi nesten aldri penger igjen for våre utlegg.

Merker at dette blir et iritasjonmoment nå.

Nå skal det sies at hun ikke har gjeld, bor gratis i vår utlånsleilighet, samt leier ut sitt eldre hus. Vi snakker om ei som minst får inn 30 000 utbetalt hver måned med leie inntekter og pensjon.

Er det jeg som er gjerrig, eller burde jeg ta dette opp med henne. Klerer ikke helt å se hvordan jeg skal angripet problemet, da det alltid blir dårlig stemning når vi tar opp at hun skal betale noe for oss.

Tenker litt råd her.

ObjektivtSett
ObjektivtSettInnlegg: 3573
16.07.19 08:39

Her er det bare å sette ned foten. Ingen grunn til å la dette fortsette.

coffin_corner
coffin_cornerInnlegg: 1990
16.07.19 08:41
zickboy25: Det skal nevnes at hun er kjent for å spise som en hest når hun er på besøk, eller andre plasser hvor det er "gratis mat" (enten det er på besøk, eller vi tar henne med ut på resturant), mens spiser knapt noe hjemme. De gangene vi har spist middag hos henne, er du garantert å gå småsulten fra middagsbordet.

Flott..liker holdningen hennes ..

ObjektivtSett
16.07.19 08:54

Zickboy25: "Er det jeg som er gjerrig, eller burde jeg ta dette opp med henne. Klerer ikke helt å se hvordan jeg skal angripet problemet, da det alltid blir dårlig stemning når vi tar opp at hun skal betale noe for oss."

Jeg skjønner at det kan bli ubehagelig, men det er greit å gjøre noe med problemet så fort som mulig. Jo lenger tid du venter, jo vanskeligere blir det. Helvetesild er heller ingen alvorlig sykdom, så du trenger ikke å få dårlig samvittighet. Vi har et helsevesen her i landet, og om problemene er så store som svigermor gir uttrykk for, så er det bare å ta kontakt med dem. Det blir helt feil at hun skal bo gratis hos dere.

zickboy25
16.07.19 09:14

Takker for svar, Må få prøvd å tatt det opp med henner. For all del, forventer ikke hun skal betale for all maten, men synes det er vnalig høflighet, å tilbyr å dekke en del av kostnaden når hun får gratis mat.

Vi har tross alt lån, og 3 barn i barnehagen, og denne kostnaden blir nesten mer enn vi har råd til, særlig siden hun nesten spiser med enn min kone og jeg til sammen

jonas
jonasInnlegg: 32719
16.07.19 09:27

Hva sier din kone oppi det her? Det er tross alt hennes mor, er det ikke naturlig at hun tar det opp med moren? 

kval
kvalInnlegg: 9679
16.07.19 09:28
zickboy25: Tenker litt råd her.

Dette er ikke enkelt.  Dette er ikke et spørsmål om penger. Dette er et spørsmål om holdninger. Siden dere er i 30-årene er vel hun i 50-årene. Da er det ikke lett å endre holdninger. Dermed ligger du an til å få en familiekonflikt og skaffe de fiender.

Din svigermor trenger nok en psykolog like mye som piller og salve fra fastlegen.

Det sier seg selv at ingen bor eller spiser gratis. Her spiller det  ingen rolle hvor høy inntekt du eller svigermor har.

Hvordan skal du så angripe denne situasjonen som ikke bør fortsette? Det er det veldig vanskelig å svare på fordi dette er så personlige forhold i din familie.

Det eneste rådet jeg kan gi er at du tenker deg godt om sammen med din partner og finner løsninger som ikke er panikkartede. Du må kunne snu deg rundt om 5 år og si til deg selv at det jeg valgte den gangen var klokt.

zickboy25
16.07.19 09:51

Problemet er at min kone synes synd på moren. Hun mistet mannen for 10 år siden, så tror hun gjør det av sympati. Men også redd hun har blitt manipulert opp gjennom årene. 

Som kval så, dette her nok litt med holdninger,  hun er i slutten av 60 årene, og har vel den oppfatning at barna skal ta vare på henne. 

Er desverre alltid vært sånn at vi må mase på henne for å få pengene som hun skylder.  Og føler, at kona mi oppfatter meg som gjerrig når jeg tar spør om svigermor har betalt for vifter som vi kjøpte for 3mnd siden. 

Er blitt slikt at jeg ikke tør å si at jeg skal handle, for da spør hun alltid om vi kan handle for henne. Er blitt slikt at jeg handler på vei hjem fra jobb for å unngå at dette blir tatt opp under middagen.

For ål del, hun passer alltid ungene hvis vi skal ut på noe, men dette er vel noe besteforeldre bør gjøre for å være med ungene, gratis og ikke forvente å få noe igjen 

Kongemannen
KongemannenInnlegg: 11916
16.07.19 09:58

Når hun har så brukbar inntekt bør hun bidra. Ikke rett at en småbarnsfamilie skal fø på henne. Få henne til å betale en rimelig husleie og betale for maten og når dere handler for henne.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3540
16.07.19 10:10

Begynn å spise elendig mat og si at dere ikke har råd til bedre:-)

Seriøst, jeg hadde aldri i verden funnet meg i det du gjør. Min rettferdighetssans hadde ikke tillatt det. Få henne til å betale, eller få henne ut. Det er dere som trenger støtte og hjelp, med tre små barn, ikke henne. 

kval
16.07.19 10:13
zickboy25: Er blitt slikt at jeg ikke tør å si at jeg skal handle, for da spør hun alltid om vi kan handle for henne. Er blitt slikt at jeg handler på vei hjem fra jobb for å unngå at dette blir tatt opp under middagen.

Smart. Det finnes nok en del slike grep. For eksempel kan du be om å få med penger (forskudd) hvis du skal handle for henne. 

ObjektivtSett
16.07.19 10:16

Zickboy25:

Hun er i slutten av 60-årene, og forventer at du og din kone skal ta vare på henne? Hadde hun vært 80+, med f.eks. kreft, demens eller lignende, så hadde jo saken vært en annen. Da må man nesten stille opp for den nærmeste familien (i tillegg til at helsevesenet gjør sitt). Men svigermor har nå bodd (og levd) gratis hos dere i tre uker (!), pga. helvetesild? Der går grensen, spør du meg. Sånn kan det jo ikke være.

Nei, her må dere bare si det som det er. Dere har nok av utgifter, og har rett og slett ikke de økonomiske musklene man trenger for å ta vare på en til. Enten så får svigermor betale for seg, eller så får hun flytte ut. Enkelt og greit.

(Innlegget ble redigert 16.07.19 10:16)

kval
16.07.19 10:19
zickboy25: Problemet er at min kone synes synd på moren. Hun mistet mannen for 10 år siden, så tror hun gjør det av sympati.

Det er greit nok. Synes synd på henne kan du også gjøre.

Men hun har tak over hodet, mat på bordet og penger i banken. Disse materielle tingene må kunne skilles ut og gjøres opp på en redelig måte.

Det er ikke sundt for noen av dere at hun snylter. Og hun gjør det fordi hun kan, fordi dere lar henne gjøre det, og det blir en ren oppfordring til henne som dere er ansvarlig for. Prioriter heller de små barna. Sett deres behov opp mot hennes.

puma1
puma1Innlegg: 20622
16.07.19 10:27
zickboy25: Er enig at vi skal ta vare på folk når de er syke, men det har nå gått 3 uker.

Vanligvis når smertene ved helvetesild sitt maksimum etter 1 uke. For deretter å dabbe av. Det er unntaksvis at det varer i flere uker. (Men: Det er store variasjoner). 

lsklars
lsklarsInnlegg: 78058
16.07.19 14:14

Her hadde jeg tuppet ut svigermor ut dørene på flekken.

coffin_corner
coffin_cornerInnlegg: 1990
16.07.19 14:16
lsklars: Her hadde jeg tuppet ut svigermor ut dørene på flekken.

tenker du hadde sittet med NØYAKTIG det samme ansiktsuttrykket som du har på profilbildet ..og det helt handlingslammet :)

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3915
16.07.19 17:02
zickboy25: Problemet er at min kone synes synd på moren. Hun mistet mannen for 10 år siden, så tror hun gjør det av sympati. Men også redd hun har blitt manipulert opp gjennom årene.

Høres ut som svigermora til ei jeg kjenner.

Hun gikk i pels og kjørte Bmw, men måtte alltid låne penger til drivstoff og mat.

Skal man komme problemet til livs uten direkte konfrontasjon, må man ta svigermor med og presentere alternative løsninger.  Smør godt på og si at dere sliter økonomisk, kjøp bare Firstprice og prioriter restemat som svigermor ikke liker.

Spis fiskepinner og fiskepudding fem dager på rad.

Plukk opp all pant dere finner på gata, og spør om hun kan gjøre likeså for å avhjelpe situasjonen.

zickboy25
16.07.19 17:20

Å kaste henne ut ville nok vært mest lønnsomt. Hadde lett fått inn 12k i mnd for leilighet. Dessverre hadde nok kona klikket.

Dessverre funker billig mat og sånn dårlig, hu et dessverre så gjerrig at hu hadde spist hundemat så lenge det er gratis. 

Får håpeting blir bedre i slutten av uka, nekter å tro at legen mener at dette tilfellet er så ekstremt at det kan ta opptil 6 mnd før hun er frisk

Gloriana
GlorianaInnlegg: 4581
16.07.19 22:42

Nå er vel sjeldent svigermødre noen elsket rase uansett, men jeg stemmer også for å servere så kjipe middager som bare mulig, ev kutte middagene helt. Men aller helst bør dere jo prate med henne, jeg hadde blitt drittlei av å ha besøk av en sånn oter hver bidige dag. 

Konen din er helt urimelig, og du bør jo kunne komme til en minnelig løsning med henne . På den annen side har så gjerrige mennesker så store problemer med å svi av penger at endel bør dryppe på dere ifm arv uansett, det er vel noe. 

(Innlegget ble redigert 16.07.19 22:43)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5971
19.07.19 02:41
zickboy25: Å kaste henne ut ville nok vært mest lønnsomt. Hadde lett fått inn 12k i mnd for leilighet. Dessverre hadde nok kona klikket.

På ett tidspunkt vil det bli uungåelig med skilsmisse(med mindre du er verdens største tøffel) om du ikke setter ned foten.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37386
19.07.19 22:30

Passer i tråden 'din gjerrigste opplevelse'?

oknext
oknextInnlegg: 3537
21.07.19 20:09

Det er deres egen skyld at dette er blitt ett irritasjonsmoment. Ta tak i saken.

Ikke la henne slippe unna med å bare motta kvittering når dere kjøper noe for henne. Ber noen om å kjøpe med noe så er det normalt å få pengene når kvitteringen leveres. Hvis hun er gjerrig og dere lar henne slippe unna med det, så vil hun så klart fortsette med det.

Si i fra at dere har deres egne utgifter og at det går utover deres økonomi at hun ikke er med og bidrar. 

Dette er en situasjon som er skapt av at hun utnytter dere og at dere ikke sier i fra. Hvis din kone synes så synd på sin mor at hun mener hun ikke trenger å bidra, så får du bare si til din kone at hun får skaffe seg en jobb til, penga må komme fra ett sted. Så skjønner hun sikkert greia.

Jeg har ikke noe imot å hjelpe folk å komme over en kneik uten at de må betale noe for det, men blir man direkte utnyttet så må man sette ned foten.

Roedgata
RoedgataInnlegg: 1471
22.07.19 10:31

Du er definitivt ikke den gjerrige her. Råder deg forøvrig til å ta dette via kona di for å unngå unødvendige konflikter. Det er hennes mor.

Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 8129
24.07.19 13:00

Løsningen er å spille denne til hun kapitulerer :-)

Strandereng
StranderengInnlegg: 8203
27.07.19 21:37
zickboy25: Som det står i overskriften, sliter litt men en "gjerrig" svigermor, og vet ikke heklt hvordan jeg skal få angrepet problemet

Ser det har gått litt tid siden du skrev dette, og at du har fått mange råd. Har det løst seg på minnelig vis?

Hvis ikke,så ta en samtale med kona og deretter et lite "møte" dere tre i mellom. Husk at det er måten ting blir lagt frem på som er uhyre viktig for å beholde familiefreden.

Start med å fortelle hvor godt det har vært for dere (kona di og deg) å kunne hjelpe i nødens stund. Men at det ble såpass langvarig at det trange matbudsjettet dessverre ble sprengt, og at det får konsekvenser for familien osv. 
Foreslå en sum for kost og losji som er ganske lav, men likevel avskrekkende nok til at svigermor vil kvie seg neste gang noe skjer med henne. (gjerrige folk kvier seg mer enn generøse folk).
Til slutt tar du med summen som viftene kostet i samma slengen. Legg ansiktet i litt småtriste folder. Og nevn at det er leit, men familieøkonomien tåler ikke en voksen til i kosten.
Bli enige om betalingsmåten, tilby henne f. eks å innstallere Vipps på smarttelefonen. 
Gi henne en klem mens hun fordøyer virkelighetens krav til henne.

(Innlegget ble redigert 27.07.19 21:45)

Eivinder
EivinderInnlegg: 1103
27.07.19 23:57

DU bruker altså endel av lønna di på å forsørge en som bor gratis hos DERE samtidig som HUN tjener penger på å leie ut SITT hus? Høres helt fullstendig sjukt ut. Dette hadde jeg aldri funnet meg i.

Hvor mye morsomt kunne du ikke gjort med dine egne unger om dere hadde leid ut leiligheten til noen som betaler? Hvorfor skal det gå utover deg og din familie at svigermor er en jævla snylter?

Hadde hun vært en fattig minstepensjonist og alvorlig syk (er hun det?), så kunne jeg forstått problemet, men hun tjener altså penger på sitt eget samtidig som hun ikke skal bruke penger?

Om ikke kona di mener dette er riv ruskende galt så skjønner jeg dessverre ingenting. Mistet mannen, greit nok, trist, men da må hun lære seg at livet går videre, og det bør kona di banke inn i hodet på henne.

Skulle vært interessant å høre hvordan det går.

(Innlegget ble redigert 28.07.19 00:03)

zickboy25
28.07.19 13:00

Har vært litt travelt i det siste, men her en en liten oppdatering.

Fant ut å lage mindre mat, men å gi til ungene funket bra. Når hun spurte om det var mer, svarte jeg bare at det var dette vi hadde råd til i dag. Har nå sagt at hun skal betale litt til oss som takk for hjeølpen når hun blir frisk,men tviler på at dette skjer, men er lov å håpe, og er jo en liten seier i seg selv at hun sier hun skal bidra.

Ellers så har jeg laget større forsjoner av billige retter, slikt som gryte retter og supper, og spurt om hun skal ha restene. Gjerrig som hunb er sier hun alltid ja, og nåt jeg da sier at hun har mat de neste 2 dagene, har jeg funnet at hun faktisk holder seg borte(sikkert redd for å bli avslørt) Så godmaten kommer frem de dagene hun ikke er der.

Men ser friskere ut, men hvis det forsetter ut denne uken må vi virkelig ta en samtale.

zickboy25
28.07.19 13:02

Ellers takk for gode råd. :)

Jobs
JobsInnlegg: 11318
28.07.19 13:24
zickboy25: Nå skal det sies at hun ikke har gjeld, bor gratis i vår utlånsleilighet, samt leier ut sitt eldre hus. Vi snakker om ei som minst får inn 30 000 utbetalt hver måned med leie inntekter og pensjon.

Dette er noe av det verste jeg har lest.Har du tenk hvor mye du kunne fått per mnd og leid ut til en betalende leietager? Når du har tre unger trenger du de intektene selv,bare tenk på uforsette utgifter som fort kan komme.Ungene vokser til og skal da ofte begynne med sport og andre sysler og det kan jeg fortelle at koster i dag.

Kjærringa leier selv ut og snyler gratis leie + mat av dere,hadde det vært meg hadde jeg eksplodert.Lykke til, håper dere tar kraftig grep.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 10266
28.07.19 21:52
zickboy25: Nå skal det sies at hun ikke har gjeld, bor gratis i vår utlånsleilighet, samt leier ut sitt eldre hus.

Hvordan i guds navn og rike kom dere frem til at dette var en god løsning.

Det eneste som nå mangler for å toppe hele driten er at kjerringa stryker med, og det viser seg at hun gir mesteparten av arven til foreldreløse katter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg