Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bostønad... samboer

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
18.07.19 10:18

Min samboer har ikke registrert seg via folkeregisteret på adressen ennå. Vi leier bolig sammen. Men han har ikke flyttet inn for fullt ennå. Er fortsatt bosatt på gammel adresse. 

Problemet er at jeg tjener for lite. Men han har skrevet under leiekontrakt også så da er han vel pliktig til å betale sin del av leien ? Jeg har lest meg til at det er ingen vits å søke bostønad siden vi er to som leier. Han har god inntekt. Stemmer det at jeg da ikke har rett på bostøtte? . 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
18.08.19 10:59

I innflytting fasen, så trur jeg du kan be om bostøtte. 

event leiekontrakt han har skrevet under, har vel en dato hvor han flytter inn.

Men å snu litt på det.

Dere må se på totalen. Dere skal jo nå bli samboere, og dermed dele så godt som mulig på utgifter.

Så nå, er det totalutgifter som bør telle.

Vil han klare å betale deres felles bolig mer, mens han fortsatt har sin gamle?

Jeg tenker, totalpotten av utgifter er deres.

Det hjelper lite å få han eller deg i "konkurs". 

Eller : mener: det er teit, om eks. han kan spare penger, og du må låne for en regning. Når dere skal flytte sammen som par...

(event. motsatt, han betaler XX% av den fremtidige felles leilighet, og må låne for å betale den som han/dere skal kvitte dere med)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg