Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Avida Finans

NYTT TEMA
sonjabataller
sonjabatallerInnlegg: 3
22.07.19 11:24

Hei,

vurderer å åpne en sparekonto på Avida Finans, men har ikke funnet noen anmeldelser på nettet. De har den høyeste rentesats med 2,4%. Noen som har erfaring med de?

petterG
petterGInnlegg: 9641
22.07.19 17:09

De har høyeste rente, men min "private" økonomirådgiver sier de avregner rente på en annen måte en f.ex. Komplett Bank, noe som gjør den virkelige forskjellen minimal.

Dessuten er de svensk og følger dermed EU-regler for innskuddsgaranti(max 100.000 Euro mot to mill. i Norge)

coffin_corner
coffin_cornerInnlegg: 1990
22.07.19 17:54
petterG: men min "private" økonomirådgiver sier de avregner rente på en annen måte en f.ex. Komplett Bank, noe som gjør den virkelige forskjellen minimal.

og hvis hushjelpa de er like presis som deg så er det mye hold i det...

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17246
22.07.19 19:26
petterG: De har høyeste rente, men min "private" økonomirådgiver sier de avregner rente på en annen måte en f.ex. Komplett Bank, noe som gjør den virkelige forskjellen minimal.
Dessuten er de svensk og følger dermed EU-regler for innskuddsgaranti(max 100.000 Euro mot to mill. i Norge)

Hos Avida beregnes rentene slik -Renter på innskudd beregnes for alle av årets kalenderdager og godskrives konto ved årsslutt eller når kontoen stenges.  , og hos komplett slik - Renter godskrives etterskuddsvis ved månedsskiftet. 

Det er opplagt at dette vil gjøre en forskjell.

Ettersom høyeste sparebeløp er kr 850.000 så spiller det ingen rolle at de følger EU/Svenske regler for sikringsbrløpet.

ts oppgir også feil rente ettersom den er 2,30%

petterG
petterGInnlegg: 9641
22.07.19 20:29
nometalhorse: Det er opplagt at dette vil gjøre en forskjell.

Det var noe sånt ja! I praksis vil vel det si at man går glipp av rentes rente...?

sonjabataller
29.07.19 09:31

Ikke sikker jeg forstår... er det verdt det eler anbefaler dere andre banker?

nometalhorse
29.07.19 16:23
sonjabataller: Ikke sikker jeg forstår... er det verdt det eler anbefaler dere andre banker?

Hvorfor sjekker du ikke bare på finansportalen selv?

Rente er avhengig av bank, beløp og hvor lang tidshorisont du har.
Den beste renten får du hvis du lar pengene stå 5 år. Dette sjekker du selv på stedet jeg linker til.
Så lenge du ikke overstiger garantien så er alle bankene du finner listet på linken sikre.

sonjabataller
31.07.19 11:50

Ok nometalhorse, takk for lenken, skal sjekke :)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3476
02.08.19 12:14
nometalhorse: Hos Avida beregnes rentene slik -Renter på innskudd beregnes for alle av årets kalenderdager og godskrives konto ved årsslutt eller når kontoen stenges.  , og hos komplett slik - Renter godskrives etterskuddsvis ved månedsskiftet.

Jeg har aldri hørt om banker som godskriver renter månedsvis på innskudd. Det vanlige er at man beregner/godskriver renter årlig på innskudd og månedlig på lån.

La oss ta som eksempel at du setter inn 1 million kroner til 1,2% rente og lar dette stå i 10 år. Innskuddet vokser da til 1.000.000x1.012^10 = 1.126.692.

Hvis man godskriver renter månedlig blir månedsrenta tilsvarende 0,1%. Innskuddet vokser da til 1.000.000x1.001^120 = 1.127.429.

Ikke den store forskjellen, men når en bank forvalter mange milliarder blir det en del penger alt i alt.

nometalhorse
02.08.19 18:19
RogerMaar: Jeg har aldri hørt om banker som godskriver renter månedsvis på innskudd. Det vanlige er at man beregner/godskriver renter årlig på innskudd og månedlig på lån.

Du kan lese? Jeg har nevnt komplett bank, og det er ikke noe problem å finne flere som tilbyr dette.

Her fra Easybank, og produktet EasySpar - Månedlig kapitalisering av rente

Klikk for å gå tilbake til toppen