Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skatteoppgjøret for næringsdrivende

NYTT TEMA
Dr_Who
Dr_WhoInnlegg: 738
02.08.19 10:07

Første pulje av skattoppgjøret for næringsdrivende skal være klart idag, men datoen er vissnok bare veiledende. Noen som har fått sitt skattoppgjør i dag?

https://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/datoer-for-skatteoppgjoret/

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5183
07.08.19 10:04

2. august er uttrekksdatoen fra Skatteetatens fagsystemer. Ettersom avregningen ikke skjer før tidligst 9. august ser jeg det som lite sannsynlig at noen får noe før det, og den offisielle datoen er 15. august for annen pulje. 

Dr_Who
Dr_WhoInnlegg: 738
07.08.19 12:54

Jeg kontaktet skatteetaten og fikk vite at første dato i år er 15. august. 

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
03.10.19 14:11

Mitt gjelder den private delen og det er ennå ikke kommet. Jeg kontaktet skatte etaten å fikk beskjed om at det ville komme senest den 23 oktober i år. Mange har kanskje høstferie også i skatte etaten og det er så mye kjempekomplisert datasystemer i vår tid så det har vel kanskje med det å gjøre at enkelte må vente litt lenger på sitt skatteoppgjør.I brevet jeg fikk stod det at da jeg hadde søkt skatteredukson ville det ta mere tid. Nytt var det for meg at kategorien lønnsmottakere og pensjonister trengte å sende inn. Men det er så mye omlegginger i alt i dag så ikke lett å følge med synes jeg spesielt om man står utenfor det aktive yrkesliv.

karichristoffersen55
06.10.19 19:58

Veldig rart at dette med skatt er så mye annerledes i år enn i fjor.Ingenting har vært varslet på nav sine sider om det. Men det virker som det slår positivt ut for mange i den private delen om man skal tro tallene så langt.

Men man har kanskje vært for sløv til å følge ordentlig med. Godt man har installert NRK. De har jo mye økonominytt og forbrukerstoff de også.

(Innlegget ble redigert 06.10.19 20:00)

karichristoffersen55
08.10.19 19:56

Men alt trenger man ikke i dag som alt går automatisk. Det har vel bare med filoverføringer eller noe å gjøre.

karichristoffersen55
08.10.19 20:09

Det er så mye nytt i dag har jeg hørt. Så årsak til at tingene drøyer mer i år kan være " systemer som ikke snakker sammen". Alt krever sitt. Alt er ikke bare.

karichristoffersen55
22.10.19 23:37

Sitter nå å venter på at " skatteoppgjøret" skal komme frem til min skjerm i år. Merkelig med foregående år er nå borte. Men jeg har på papir. 23.de skulle man få se. Jeg er veldig spent på utfallet i år. Kan ikke være lett med dataen i dag.

karichristoffersen55
23.10.19 05:20

Det er vist bare for dem som har firma og er næringsdrivende alt er så gunstig. Ved en adressefeil er vist jeg kommet i feil pulje. Det er en stor skam. At man til og med i skatteetaten bare jukser og bedrar. 

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11902
26.10.19 08:47
karichristoffersen55: Ved en adressefeil er vist jeg kommet i feil pulje. Det er en stor skam. At man til og med i skatteetaten bare jukser og bedrar.

Hva skjedde?

karichristoffersen55
06.11.19 17:19

Jeg fikk endelig mitt oppgjør og til gode penger 23.oktober. Skattebegrensning frafalt jeg da fotnoten jeg mente å ha sett på nett ikke var tilfelle. Allikevel stemmer ikke ting synes jeg det virker som så jeg har sendt inn i dag på nytt og bedt dem se på min sak om igjen.Hva feilen beror på vet ikke men jeg hører vel kanskje fra skattemyndighetene nå de har tid. Det er så mye rart i dag. Den ene forskriften og bestemmelsen slår den andre ihjel. Det har kanskje med blandingen av elektronikk og papir å gjøre. Jeg har nok ikke vet informert nok så noe skyld har jeg nok men det er ikke lett å få kontakt med skattemyndighetene synes jeg. Veldig rart fordi jeg fikk litt penger også 20. Juni som banken sier er skatt. Den som lever får se.

(Innlegget ble redigert 06.11.19 17:21)

skytsengelen
skytsengelenInnlegg: 2401
06.11.19 17:22
karichristoffersen55: Jeg fikk endelig mitt oppgjør

du er en kvinne med mye på hjertet skjønner jeg :)

karichristoffersen55
06.11.19 17:50

Jo kan nok stemme det.  Men det sier ikke lite i grunn om hvor lite lett det er for noen å finne feilen i sånne system er. Men i fremtiden vil jeg holde meg konsekvent til papirløsningen

Årsaken til problemene var at tallene i den foreløpige beregningen ikke stemte med utbetalingen til gode den 20.juni som skattemyndighetene sa de ikke hadde sendt da jeg først ville få mitt skatteoppgjør 23.oktober. Noe jeg fikk men talle stemmer ikke. Men jeg vil nok høre mer fra dem i skattemyndighetene.

skytsengelen
06.11.19 17:54

den etaten begår ALDRI feil som kommer i favør av den skattepliktige...men de kan gjøre feil som kommer i statens favør...

karichristoffersen55
06.11.19 20:16

Det er alltid noe som er ugreit synes jeg.  Men rart at oppgjøret ikke kom 20.juni. Jeg prøvet å gå inn på nett når de sa til meg på telefonen at jeg ikke hadde levert.  Men det bare forverret vanskene tror jeg. Vanskelig å forstå. Alltid er det noe synes jeg. Jeg er delvis forskuddsvis alderspensjonist kombinert med å være arbeidssøker.  Kanskje handler det bare om det. Jeg får nok høre mer fra dem nå som jeg har prøvet å sende inn på nytt på papir. Kanskje er det jeg som ikke forstår.

(Innlegget ble redigert 06.11.19 20:24)

karichristoffersen55
06.11.19 20:42

Alt er ikke så lett å forstå alt slik i første forsøk. Jeg får vel eventuelt tilsendt bare et nytt skatteoppgjør for 2018. Alt et ikke så lett ofte. De mangler vel ressurser de også i skatteetaten

(Innlegget ble redigert 06.11.19 20:43)

karichristoffersen55
06.11.19 20:59

Jeg er vel ikke kommet under rett tråd denne gang men det var den eneste jeg fant hvor noen andre opplevet problemer og kanskje kunne forstå. Jeg har et privat og ikke firma men har henvendt meg på telefon. Papirbrev, Chat og direkte inn på nett uten å komme i mål føler jeg. Man snakker så varmt om dialog i dag og betydningen av dialog. Når brøt den sammen sier jeg. All robotiseringen ligger bak mye problemer tror jeg. Alt er ofte ikke så lett.

skytsengelen
06.11.19 21:00
karichristoffersen55: Jeg er vel ikke kommet under rett tråd denne gang

ikke tenk på det..interessant å lese

karichristoffersen55
06.11.19 22:21

Alt blir ofte ikke som man tenker og tror. Husker som ung at jeg forstod svært lite av selvangivelse og som godt voksen med et eksemplar av Liknings ABC godt plassert  i bokhyllen så er ikke dette blitt noe mindre vanskelig og mindre ugjennomtrengelig synes jeg. Selv skattedirektøren virker forandret når han informerer på radio i blant når den tiden kommer. Kanskje overarbeidet og tenker på sin pensjon. Alt er ofte ikke så lett med denne dialogen.

(Innlegget ble redigert 06.11.19 22:22)

skytsengelen
06.11.19 22:24
karichristoffersen55: Alt blir ofte ikke som man tenker og tror

ofte blir ikke alt som en tenker og tror...

hvorfor ikke det tro ?

skytsengelen
06.11.19 22:28

Kari , finn deg en arena for uttømming...du driter deg ut på det her..og den aktiviteten har jeg enerett på her... finn ihvertfall en chatteside der du kan komme i DIALOG med noen likesinnede...  ha en fin kveld..

mvh 

-vil ditt beste -

karichristoffersen55
10.11.19 18:00

Takk i like måde. Alt er ikke så lett å vite hva man skal stille opp med i dag for å sette fokus på et problem. Men resten er kanskje taushet.

Koster for meget i tellerskritt og jeg driver å gjør innsparinger etter beste evne.

Unnskyld meg . Jeg tror også det beste er at alle passer sitt. Det har alltid jeg gjort.

Jeg vil slutte av også denne aktivitet. Ønsker ikke å være prøvekut t for mer eller stalkeren eller annet fjas eller sprø helsesystem. Bedre føre var enn etter snar. 

Mvh

Takk jeg er ikke interessert.

karichristoffersen55
10.11.19 20:09

Unnskyld om jeg virket  uvennlig og uhøflig. Jeg er takknemmelig for din omsorgs tanke og vil ta det til etterretning. Man må ta en dag av gangen og gjøre de rette innsparingene tror jeg på alle livets områder. Vi er ikke alle som bør være nettbrukere tror jeg i noe særlig grad. Vi håper vel alle at info ikke lekker ut fra Helsenorge for å si det slik for de som kommer inn der.Som min far ofte sa. Man skal alltid være forsiktig uten dermed å være gjærrig.

karichristoffersen55
12.11.19 20:15

Men om jeg noen gang finner ut av feilen så skal jeg si i fra.

karichristoffersen55
22.11.19 10:45

Håper å høre fra dem om det er noe uoppklaet men forstår så inderlig vell at alt er ikke så lett å svare på alt. Det er jo også flere instanser som driver med skatteoppgjør.Både skattefogden og skatteetaten forøvrig. Virket ikke som de hadde forstått meg dessverre eller mine henvendelser var kommet frem. Håper min sak blir sendt videre til rett instans. Det er liksom ikke så lett når man føler noe ikke stemmer. Føler man ofte blir litt stigmatisert på grunn av alder. Men det er vel den innbilning. Sikkert det.

karichristoffersen55
22.11.19 23:10

Så mange kommer bare til kort stilt overfor systemet tror jeg i dag. Man er i veldig godt selskap tror jeg med så mange. Kanskje var det fordi jeg trodde kanskje jeg hadde fått utbetalt for mye og ikke for lite at de ikke forstod. Man er kun et nummer i rekka slik er det.

(Innlegget ble redigert 22.11.19 23:12)

karichristoffersen55
29.11.19 16:50

Jeg har aldri ønsket å mase og være ufin mot hardt overbelastede etater og mennesker. Enkelte mener kanskje og også med rette at folk er så rike i dag at det spiller ingen rolle. Men husker en lege jeg var så heldig å få konsultere en periode for nå mange år side. Han var alltid så nøye med kalkylen av hva man skulle betale og hva det offentlige la ut for. Jeg fikk stor respekt for den eldre garde og deres regneferdighet er. Man skulle prøve å ikke jukse for å sove godt om natten. Men jeg har inntrykk av at økonomifaget er noe helt annet i dag.

Men nå vil legge bort mine skriverier.

(Innlegget ble redigert 29.11.19 16:51)

karichristoffersen55
29.11.19 17:11

Hvis ikke det er blitt slik da som følge av det grønne skiftet at i økonomitenkning og skatteregning så er man " skyldig"  og at alt bare oppdateres til neste år og så videre. Man aner aldri hva man skylder. Eller om man har noe utestående. Kontoen avsluttes liksom aldri. " evig din" skatt liksom. Og livet lo. Kanskje mere riktig rekning om våre handlinger skal avregnes i tall som kanskje de som bestemmer ser for seg. Om vi har forurenset kanskje i fremtiden.  Jeg husker dette kom inn i regnskaper i borettslaget. I slutten av revisorberetningen stod det plitselg. Foretaket har ikke forurenset det ytre miljø. Dette var nye regler fra slutten nittitall om jeg husker rett og riktig. Jeg mener ikke å være slem. Men har det vært informert så mye om alle disse omleggingen om det er slik å forstå da. Men dette forstår jeg ikke. Det er jo også vanskelig å få en slik rettledning til selvangivelsen som i gamle dager.

(Innlegget ble redigert 29.11.19 17:20)

karichristoffersen55
29.11.19 17:39

Man orker ikke ta innover seg alt. Kanskje bare det egentlig

karichristoffersen55
29.11.19 23:27

Man kan jo bare lure om myndighetene i en fremtid vil sitte med en sluttsum i samfunnsøkonomiske termer over hvor mye vi som hver enkelt eller som familie enhet hat vært tap eller gevinst for samfunnet. Barna er liksom samfunnets surrogatbarn eller nye produkter kanskje. Høres i grenseland ut for meg i mrnneskerettsøyemed.  Og hva måler disse tallene egentlig. Man må jo også se på hvor mye støtte og hjelp hver enkelt har fått og hendelser samfunnet ikke har klart å skjerme individene for. Blir mye plusser og minuser og med klimaregnskap eller dette blir da integrert. Blir et kraftig styringsverktøy som ikke må havne i gale hender tenker jeg. Og en ufri liv. Hva var så galt med hvordan det var? Før markedsliberalismen. Men vi får vel mere info.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg