Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fall i forbruk?

NYTT TEMA
karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 226
27.09.19 16:34

Jeg synes det virker som om folk flest gjør færre  og mindre innkjøp bare på siden maidagene. Alt trenger man ikke av mat og husholdningsprodukter og mange reagerer ksnskje mye på embalasjer o.l og har så nok i hjemmene sine kanskje. Skjer det en dreining i forbruket vårt og at folk flest sparer mer? Jeg synes jeg har observert mye forskjell når jeg har vært i butikken sammenliknet med tidligere. Økt miljøbevissthet?

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5620
27.09.19 17:47

Om man skal argumentere for fall i forbruk så er nok reallønnsnedgang og stadige rentehevinger mer funderte enn observasjoner på butikken.

Men det er mange ting som kan føre til en dreining i forbruket, og økt miljøbevissthet er én av dem.

fargerik
fargerikInnlegg: 61231
29.09.19 16:18
karichristoffersen55: Jeg synes det virker som om folk flest gjør færre og mindre innkjøp bare på siden maidagene. Alt trenger man ikke av mat og husholdningsprodukter og mange reagerer ksnskje mye på embalasjer o.l og har så nok i hjemmene sine kanskje. Skjer det en dreining i forbruket vårt og at folk flest sparer mer? Jeg synes jeg har observert mye forskjell når jeg har vært i butikken sammenliknet med tidligere. Økt miljøbevissthet?

Jeg har ikke observert noe, men jeg antar at truslene om mer renteøkning får noen til å forbruke litt mindre og heller nedbetale lån. Og det syns jeg personlig er ganske smart gjort av de som velger det.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 334
01.10.19 16:24

Miljøbevisstheten kan vel virke som den har økt litt den siste tiden, påstanden er utelukkende basert på gjentatte saker i media hvor forbrukere har vist misnøye med dagens bruk av emballasje og matsvinn, men jeg har ingen statistikk å vise til for å underbygge den hypotesen.

Det skal sies at nordmenns forbruksgjeld fortsetter å øke drastisk, de siste 12 månedene har forbruksgjelden økt med 7,4 prosent og 470.000 forbrukslån var gått til inkasso ved utgangen av 2018 (E24, juni).

Selv om gjelden øker mindre enn før mye på grunn av tregere vekst i boligmarkedet er jo nordmenn sårbare for renteøkninger, gjelden vokser fortsatt rakere enn inntekten og det er forventet at rentebelastningen kan bli større i årene fremover (SSB).

Når det kommer til forbruk så viser Detaljomsetningsindeksen at den har sunket 0,2% de siste 3 månedene, men det er fortsatt en 0,4% økning i indeksen om man ser tilbake et helt kalenderår (SSB). Det skal sies at det også fremkommer en 0,8% nedgang på handel i butikk med husholdningsvarer, men dette er åpenbart ikke noe man bare legger merke til i kassa på KIWI.

Når det kommer til sparing ligger spareraten i dag på 7% (2019K1), 0,2% mindre enn samme periode i 2018 (SSB).

(Innlegget ble redigert 01.10.19 16:29)

karichristoffersen55
01.10.19 17:50

Gjeldsveksten var nå synkende og det indikerer kanskje at mange nå løser inn mye gjeld kanskje nettopp på grunn av mye usikkerhet omkring rentene fremover fra mange hold. Mitt inntrykk fra dagliglivet er at folk flest tar litt om gangen og klarer å gjøre det meste selv. Noe som kanskje betyr økt press på lokale arbeidsplasser. Blir spennende om der kommer flere pålegg fra myndighetene hva gjelder bolig og andre ting. Lokalt her er det mange personer som har nytt godt av vedlikehold og brøyting av private veidstumper. Dette har vært " løft" som kommunen har bidratt med men er nå slutt. Om det er et prinsipp myndighetene vil følge så kan det jo lett gjelde både innen helse og så mye annet. For de fleste går det kanskje greit men langt fra for alle tror jeg.

karichristoffersen55
01.10.19 18:53

Jeg lurer vel litt på om det skjer en ansvarsforskyvning over på enkeltmenneske samholdet med tidligere regelverk eller om det bare er kommunen her som er så hardt ut å kjøre. Alle har sitt ansvar og mer virker det å bli. Jeg er ikke så sikker på om det er noe positiv utvikling.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5620
02.10.19 13:01
karichristoffersen55: Gjeldsveksten var nå synkende og det indikerer kanskje at mange nå løser inn mye gjeld

Nei, det indikerer at man tar opp nye lån i en litt mindre galopperende fart enn før. Samlet gjeld vokser fremdeles, det er kun farten den vokser i som har avtatt litt.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37486
02.10.19 16:24

Forbrukerøkonomen anbefaler ihvertfall innbetaling på gjeld fremfor handling av dill og dall.

Morten_1996
Morten_1996Innlegg: 2012
02.10.19 20:34

Er dette en antakelse som gjelder hele landets forbrukervaner basert på hva du har observert på handleturene dine de siste månedene?

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7528
02.10.19 23:52
karichristoffersen55: Jeg synes det virker som om folk flest gjør færre  og mindre innkjøp bare på siden maidagene

Det er ganske normalt i mange hjem. På høsten er fryseren fylt opp med litt av hvert etter fiske turer og eller jakt turer. På våren er det meste spist opp, og da blir det for oss fiskere og jegere å kjøre diesel bilen til butikken for å få tak i middagsmaten. El bil duger ikke når man skal kjøre ett stykke enten til hytta eller på jaktturer langt unna. Og kanskje skal man også trekke på noe tungt. 

A_Øivind
A_ØivindInnlegg: 12135
03.10.19 14:11
karichristoffersen55: Skjer det en dreining i forbruket vårt og at folk flest sparer mer?

Det får vi håpe ikke skjer, for det kan få uheldige ringvirkninger for mange av oss. Det er også derfor Finanstilsynet foreslo endringer i boliglånsforskriften nylig. 

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 13570
05.10.19 22:40

Rentene stiger! Det er fakta. Klart at de med mye lån sitter bremsene på og reduserer forbruket sitt. Dette vil medføre at mange butikker går konk helt garantert. Arbeidsplasser går tapt, vi ser at boligsalgene går betraktelig tregere også. Men dette gjelder jo ikke bare forbruk. Det vil raskt gjelde vedlikehold av bolig og oppussing. Alt som kan utsettes blir utsatt, bare akutte feil blir prioritert. Dette vil medføre at alle yrker vil merke at folk strammer inn. Arbeidsplasser vil gå tapt i stor stil tipper jeg. Så må renten ned igjen, men det tar mange år å få arbeidsplassene tilbake.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22649
10.10.19 14:01
karichristoffersen55: Skjer det en dreining i forbruket vårt og at folk flest sparer mer? Jeg synes jeg har observert mye forskjell når jeg har vært i butikken sammenliknet med tidligere. Økt miljøbevissthet?

Netthandel kan være en årsak til det du opplever.
https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/vroms/termin

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg