Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pensjon - lurt å jobbe 100%??

NYTT TEMA
elasticEye
elasticEyeInnlegg: 519
04.10.19 16:46

Jeg jobber 75% nattevakt.

Lønnsmessig tilsvarer det ca 95% dagvaktturnus på samme arb.sted.

Vil jeg få samme pensjonsutbetaling som en som har jobbet 95% dagvakt?

Eller vil jeg få mindre, siden jeg har lavere stillingsprosent?

Hvis jeg f.eks jobber 50% hele livet, og tjener 1.000.000 pr. år, vil jeg da ha mindre utbetalt pensjon enn en som har jobbet 100% stilling hele livet, og har tjent 900.000 pr. år?

Er det kun lønn som avgjør utbet. i pensjon, eller har også stillingsprosenten noe å si?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9409
04.10.19 19:55
elasticEye: Er det kun lønn som avgjør utbet. i pensjon, eller har også stillingsprosenten noe å si?

Lønn er grunnlaget for pensjon.

Europe
EuropeInnlegg: 47
12.11.19 10:49

Helt umulig å gi noe entydig svar på spørsmålet. Hva du får i pensjon avhenger av hvilken pensjonsordning du er tilknyttet og hvilke betingelser som gjelder der. Folketrygden vil eksempelvis være annerledes enn tjenestepensjonsordninger etc. Det er vesensforskjell på ytelses- og innskuddspensjon osv. Etter pensjonsreformen vil også når du er født bety mye for hva du får fra folketrygden. 

Generelt vil det imidlertid være slik at høyere lønn, samt sammenhengende opptjening i 100 % stilling, vil gi mer pensjon enn deltidsstillinger der opptjeningen har vært sporadisk. 

petterG
petterGInnlegg: 9641
12.11.19 12:31
Europe: Generelt vil det imidlertid være slik at høyere lønn, samt sammenhengende opptjening i 100 % stilling, vil gi mer pensjon enn deltidsstillinger der opptjeningen har vært sporadisk

Stillingsprosenten er ikke relevant, kun lønn.

(Innlegget ble redigert 12.11.19 12:31)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5183
13.11.19 14:45

For folketrygdens pensjon spiller det ingen rolle hvor mye du jobber, bare hvor mye du tjener. Folketrygden bygger på inntekt oppad begrenset til 7,1G (pr 1.5.2019 er dette 708 992,- kr). 

For tjenestepensjoner kan det spille en rolle hvor høy stillingsgrad du har. Dette avhenger av pensjonsordningen. 

For private pensjonskonti påvirker ikke stillingsgrad noe. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg