Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nedbetaling lån med varierende rente?

NYTT TEMA
TommyLa
TommyLaInnlegg: 1
18.10.19 15:14

Hei, prøver å lage en egen nedbetalingsplan for et lån.
Vet ikke om jeg har fått det riktig, så da spør jeg de glupe hodene her...
Problemet med kalkulatorer på nett er at de tar ikke høyde for styringsrente-variasjoner over tid.. Jeg har lånt 600.000 privat og avtalt en rente på 3% som skal følge styringsrenta..
Så lånet startet med 3% men nå 4 måneder etter er styringsrenta endret
Så jeg starter med en kolonne i Excel som sier lånebeløp 600.000, neste kolonne den aktuelle renta den måneden, deretter rentebeløpet (som er renta*lånebeløp/12,deretter terminbeløpet (som er satt til 10.000 fast). Har også en kolonne for "Ekstra nedbetaling", og deretter en kolonne med avdraget (som er terminbeløp + ekstra innbetaling - renter), siste kolonne er da restgjeld som er lånebeløp - avdrag.

Restgjeld blir da neste måneds lånebeløp...
Så er det vel bare å kopiere hele oppsettet nedover regnearket?
Blir dette et riktig oppsett?

(Innlegget ble redigert 18.10.19 15:17)

serk
serkInnlegg: 1824
19.10.19 22:32

Slik du beskriver det er det hverken et serielån eller et annuitetslån. Dette fordi du fastslår - hvis jeg forstår deg riktig - at terminbeløpet skal være fast 10 000.

Terminbeløpet på et annuitetslån vil være konstant ved uendret rente.

Terminbeløpet på et serielån vil synke for hver måned.

En nedbetalingsplan vil naturlig nok endre seg ved endret rente, eller ved ekstra nedbetaling/betalingutsettelse.

Det finnes kalkulatorer for både serie- og annuitetslån på nettet.

Hvordan excel vil ha det, vet jeg ikke, da jeg aldri bruker excel.

Men det er vel to ting man ønsker svar på i en nedbetalingsplan: Terminbeløpets størrelse eller/og hvor lenge man må betale på lånet før det er nedbetalt. Og hvordan disse to endrer seg ved endrede lånebetingelser.

Jeg vil foreslå at du lager en ny nedbetalingsplan for hver endring.

F.eks: Går renta opp fra 3% til 3,25% - lag en ny plan. Går restgjelda ned pga ekstra innbetaling - lag en ny plan. Ønsker du å se ulike scenarier basert på tenkte renteendringer eller utsettelse/ekstrainnbetalinger - lag en ny plan. Endret lengde på nedbetalingstid - lag en ny plan.

(Innlegget ble redigert 19.10.19 22:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg