Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mistenker konto opprettet i mitt navn

NYTT TEMA
-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 81
20.10.19 01:40

Mistet lommeboken min. Personen som fant den, en fra Polen som jeg jobber med, ga heldigvis beskjed til meg så jeg fikk den tilbake. Ingen problem så langt. 

Men dagen etter det skjedde så får jeg en melding fra tsinvest aner ikke hva det er men google ga meg noen polske linker som gjorde meg litt paranoid. Har en utdatert telefon (Samsung Galaxy S2) så kanskje mobilen min ikke klarer se noen av tegnene, men fikk følgende SMS: 

"Kontoen din er på vent. Oppdater betalingsopplysninger for å fortsette." Med en delvis link: "tdrs.be?Film" (Fet skrift er link, men linken er brutt). Mulig fordi mobilen min er gammel og ikkje helt klarer tyde ting dunno.

Anyway. Lurte på om personen som fant lommeboken min her muligens har prøvd å opprette en konto med personinformasjonen min fra lommeboken. Syntes i så fall det hadde vært veldig rart. For om noen hadde hatt onde hensikter, hvorfor levere den tilbake i det hele tatt? Da vet jeg jo hvem de er.

Mulig jeg bare er i overkant paranoid her men better safe than sorry, om noen har peiling på hva det går i her. 

fazz
fazzInnlegg: 25047
20.10.19 01:44

>>> IKKE prøv å åpne/klikke på linken under noen omstendigheter. Dersom du lurer på hva det er, så googler du heller noe av infoen som står i meldingen.

I teorien så er det selvsagt fult mulig å prøve å stjele IDen din ut ifra førerkort og bankkort etc. Men hvorfor bruke telefonnummeret til din faktiske telefon når de ikke har tilgang til den for å bekrefte noe.

(Innlegget ble redigert 20.10.19 01:46)

-Cerberus-
20.10.19 02:00
fazz: >>> IKKE prøv å åpne/klikke på linken under noen omstendigheter. Dersom du lurer på hva det er, så googler du heller noe av infoen som står i meldingen. I teorien så er det selvsagt fult mulig å prøve å stjele IDen din ut ifra førerkort og bankkort etc. Men hvorfor bruke telefonnummeret til din faktiske telefon når de ikke har tilgang til den for å bekrefte noe.

Takk for råd fazz. Jeg trykte ikke på linken på telefonen, men prøvde google den på PCn :( Var det en big mistake? Blank internett side. Linken var broken uansett. Som sagt har en gammel telefon, linker er ofte broken på den. Som i at den faktiske linken folk sender (selv fra venner) ofte blir replacet med mye rare tegn. Kan ikke se emoticons heller. Får bare firkanter på telefonen. 

In any case. Mulig det bare var et sammentreff at jeg fikk en slik scam melding etter kollegaen fant lommeboken min? Det virker usannsynlig at vedkommende skulle avsløre identiteten sin med å tilbakelevere lommeboken om de hadde onde hensikter? 

Har også et urelatert spørsmål (istedet for å åpne en ny post). Da jeg var arbeidsledig så fikk jeg aldri slike "This is microsoft customer support" scam calls og lignende. Men etter jeg fikk meg jobb så har jeg fått mange slike samt "tigger" telefoner fra alle mulige steder. Hvordan vet plutselig "hele verden" at jeg har inntekt? Går slike scammers igjennom de norske skattelistene eller noe? Bare syntes det er merkelig hvordan jeg aldri har fått slike telefoner før jeg fikk meg en godt betalt jobb. 

dd12
dd12Innlegg: 4551
20.10.19 02:06
-Cerberus-: "This is microsoft customer support" scam calls og lignende. Men etter jeg fikk meg jobb så har jeg fått mange slike samt "tigger" telefoner fra alle mulige steder. Hvordan vet plutselig "hele verden" at jeg har inntekt?

Sikkert fordi du sov til 14 hver dag som arbeidsledig. Neida, men jeg tipper på en tilfeldighet.

Kan ikke se for meg at disse tullingene driver etteretning. De ringer opp masse nummer samtidig fra datamaskiner.

(Innlegget ble redigert 20.10.19 02:06)

-Cerberus-
20.10.19 02:18
dd12: Sikkert fordi du sov til 14 hver dag som arbeidsledig. Neida, men jeg tipper på en tilfeldighet. Kan ikke se for meg at disse tullingene driver etteretning. De ringer opp masse nummer samtidig fra datamaskiner.

Jobber for det meste ettermiddagskift. Så jeg sover til 14 enda haha :) Men spot on.  

Ok skjønner. Kanskje selektiv bias her (er det riktig navn på det?). Der man husker scam calls mer når de faktisk har grunn til å prøve bleede kontoen? Dunno.

Poke
PokeInnlegg: 7749
20.10.19 14:56
-Cerberus-: Mulig jeg bare er i overkant paranoid her men better safe than sorry, om noen har peiling på hva det går i her.

Fikk samme type SMS, så det er tydeligvis noe som sirkulerer.

skytsengelen
skytsengelenInnlegg: 2401
20.10.19 15:19
-Cerberus-: Mistet lommeboken min

er navn og personnummer 11 siffer på avveie så kan i praksis alt skje...så det viktigste du gjør er å kontakte krediopplysningsforetakene for privatpersoner og legger inn frivillig kredittsperre..du finner disse ved å google frivillig kredittsperre  og via datatilsynets sider.. kredittopplysningsfirmaene er de som oppgir info om deg hvis du søker lån , avbetaling , oppretter abb osv er det lagt inn sperre så vil ingen kunne gjøre dette i ditt navn...du kan legge inn sperren selv på kredittopplysningsfirmaets sider ved bankID innlogging...hvis du er avhengig lån eller lignende sels så er det bare å spørre hvilket kredittopplysningsfirma de bruker så kan du midlertidig oppheve sperren slik at de får sjeket deg , så legge inn sperren på nytt...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg