Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

170 milliarder kroner i forbruks-gjeld

NYTT TEMA
Karten67
Karten67Innlegg: 5929
26.10.19 19:53

En kunne kanskje anta at forbruks-gjeld i Norge var høy, men ble litt overrasket over hvor mange folk som har kommet i denne gjeldsfellen

* 207.000 personer sitter på 60 prosent av all forbruks-gjelden, som utgjør 86,9 milliarder kroner, ifølge E24. Hver av disse skylder 420.000 kroner i snitt hver, men mange har lånt mer.

* 3.168 personer har tatt opp minst 20 forbrukslån. Disse personene har 1,6 millioner kroner i gjennomsnittlige skyldig beløp.

* 29.203 personer har tatt opp minst 10 forbrukslån eller mer og skylder 944.000 kroner i snitt.

Jeg ble opplært av mine foreldre med og ta "tæring etter næring" og  voksenlivet har jeg følgt dette hele tiden, mat på bordet og regninger og låneutgifter ellers først. Ferie og ting jeg ønsker meg sparte jeg til utenom.

Hva kommer det av at voksne folk setter seg selv og sin familie (om de har) i en slik situasjon?

En kan ikke så godt skylde på skoler og slikt heller, de fleste lærer seg % regning i løpet av skoletiden, så de som tar disse forbrukslånene må jo vite at de har høy rentesats.

(Innlegget ble redigert 26.10.19 19:53)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15175
27.10.19 13:19
Karten67: Hva kommer det av at voksne folk setter seg selv og sin familie (om de har) i en slik situasjon? En kan ikke så godt skylde på skoler og slikt heller, de fleste lærer seg % regning i løpet av skoletiden, så de som tar disse forbrukslånene må jo vite at de har høy rentesats.

Man lærer muligens prosentregning på skolen, men i et samfunn hvor de fleste av oss først og fremst er forbrukere lærer man overraskende lite om personlig forbruksøkonomi.

Men mesteparten av skylden må nok gis til banker og øvrig næringsliv som har brukt utallige reklamekroner over flere tiår på å normalisere kredittkortbruk og forbruksgjeld. Samt våre politikere som har tilltatt bankene å nesten risikofritt drive slik utlånsvirksomhet. På denne måten har man klart å avlære mange den lærdommen du fikk av dine foreldre. Og man kan jo lure på hvordan neste generasjon kommer til å bli som har vokst opp i en virkelighet hvor rentene har vært lave over lang tid og penger ikke lenger er en fysisk gjenstand. Har man da i tillegg vokst opp i en familie hvor både bilen, sydenturen og julepresangene handles på kreditt, ja da kommer man neppe til å dø gjeldfri.

Det hele koker vel ned til at i et samfunn hvor den økonomiske veksten bremser opp og reallønnsøkningene er minimale, så er gjeldsfinansiert forbruk en av de få måtene for å fortsatt oppnå økonomisk vekst.

Karten67
27.10.19 15:20
franzsigel: Men mesteparten av skylden må nok gis til banker og øvrig næringsliv som har brukt utallige reklamekroner over flere tiår på å normalisere kredittkortbruk og forbruksgjeld. Samt våre politikere som har tilltatt bankene å nesten risikofritt drive slik utlånsvirksomhet. På denne måten har man klart å avlære mange den lærdommen du fikk av dine foreldre. Og man kan jo lure på hvordan neste generasjon kommer til å bli som har vokst opp i en virkelighet hvor rentene har vært lave over lang tid og penger ikke lenger er en fysisk gjenstand. Har man da i tillegg vokst opp i en familie hvor både bilen, sydenturen og julepresangene handles på kreditt, ja da kommer man neppe til å dø gjeldfri.
Det hele koker vel ned til at i et samfunn hvor den økonomiske veksten bremser opp og reallønnsøkningene er minimale, så er gjeldsfinansiert forbruk en av de få måtene for å fortsatt oppnå økonomisk vekst.

Joda banken og utlåns intuisjoner har fått operere nærmest fritt i markedet, og nærmest normalisert det med og låne penger med høy rente.

Allikevel må en kunne stille seg spørsmålet ovenfor voksne folk som har 10 - 20 kredittkort, "29.203 personer har tatt opp minst 10 forbrukslån eller mer og skylder 944.000 kroner i snitt !!

Alle har vi sett luksusfellen, og vi viste jo at slike tilfeller fantes, men jeg er meeeeget overrasket over antallet, det er syyykt høyt.

Ja ferie på kreditt, jeg har ikke engang ord på hvor dumme enkelte voksne folk er. Kanskje de er fostret opp på at det er en menneskerett og ta seg ferie på kreditt.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55321
28.10.19 12:29
Karten67: Ja ferie på kreditt, jeg har ikke engang ord på hvor dumme enkelte voksne folk er. Kanskje de er fostret opp på at det er en menneskerett og ta seg ferie på kreditt.

De aller, aller fleste betaler nok ferieturen med kredittkortet. I utgangspunktet er det bare smart.

Problemet er ikke at folk bruker kredittkort. Problemet er når enkelte bruker kredittkortet i større grad enn de har råd til. 

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 5906
28.10.19 13:01
Rainmaker: Problemet er ikke at folk bruker kredittkort. Problemet er når enkelte bruker kredittkortet i større grad enn de har råd til.

Selv bruker jeg kredittkort til alle innkjøp. Det hører i dag nesten til unntakene dersom kredittkort ikke aksepteres. Har mastercard, trumf visa og coop-kort. Disse forfaller til betaling en gang pr. mnd. Betaler selvsagt hele beløpet. Da lønner det seg å bruke kredittkort. Problemet for mange gjeldsslaver er nok at de kjøper ting og/eller drar på ferier de egentlig ikke har råd til. Forbrukslån har jeg aldri hatt.  

(Innlegget ble redigert 28.10.19 13:02)

Karten67
28.10.19 13:01
Rainmaker: De aller, aller fleste betaler nok ferieturen med kredittkortet. I utgangspunktet er det bare smart.
Problemet er ikke at folk bruker kredittkort. Problemet er når enkelte bruker kredittkortet i større grad enn de har råd til.

Ja om en ser det sjokkerende antallet ser det nok mange som bruker for mye, personlig bruker jeg kortet til bestilling av flyturer og forbruk under oppholdet, forskjellen er at turen er spart opp i sitt hele.

Men dette vil nok ha sin effekt hva kommer til bolig i fremtiden, en vil nok se flere og flere som kun leier og aldri eier sin egen bolig, noe som ikke er uvanlig i andre Europeiske land.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7417
30.10.19 00:38
Karten67: Allikevel må en kunne stille seg spørsmålet ovenfor voksne folk som har 10 - 20 kredittkort, "* 29.203 personer har tatt opp minst 10 forbrukslån eller mer og skylder 944.000 kroner i snitt !!

Åssen er det egentlig mulig..

Nesten 1 million i forbrukslån.. Sikkert til i overkant av 20% effektiv rente..

Altså rundt 200.000,- bare i renter pr år.. eller over 16.600 i måneden..

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7417
karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
30.10.19 08:03

Alt er ikke så lett for oss alle. Vi er ofte i så forskjellige livssituasjoner og ingen ønsker å havne i sånne personlige katastrofer tror jeg. Mye kan ha bakgrunn i sykdom også for mange som de kanskje aldri har fått hjelp eller diagnostisert for da systemet har ikke ressurser nok på deres vei. Et fåtall tror jeg er rene " selvmordsfarere" og nedstøvede individer som bryr seg lite om noe. Det er slik jeg tenker om mye av hva jeg hører. Men selvfølgelig. Der finnes nok også dem som bare utnytter systemet og ikke oppgir korrekt informasjon om sin situasjon eller ikke har ressurser nok til å forstå. På grunn av helt uforutsett arbeidsledighet er også mange rammet over lang tid. Jeg føler bare med. Spesielt dem som har barn. Store og små.

Jeg tror vi kommer til å oppleve et stort økt lønnspress direkte og indirekte. Ingen lever av luft og ingenting.

karichristoffersen55
30.10.19 08:22

Selv har jeg kjøpt ei svær ribbe nå..På radio hørte jeg mye om anbefalte aksjesparing men det er ikke helt min liga av så mange årsaker. Ei svær ribbe i frysen var det beste invistrringsobjektet jeg fant med alle nyhetene om Brexit som surrer rundt oss. Andre i liknende situasjon som jeg satser på ost har jeg hørt.Hva som vil stige i verdi mener jeg i dagens økonomivirkelighet.Men jeg er ganske dum ulik slekt og venner som nok tenker i andre baner. Det er rart hvordan noen har det, ja.

(Innlegget ble redigert 30.10.19 08:25)

karichristoffersen55
30.10.19 09:07

Jeg tror litt at det er ting ingen rår over som  min mor ofte sa. Man må selvfølgelig prøve å i være så lite sløv man kan og gjøre så godt man kan innenfor de rammer har men alt ofte ikke så lett. Jeg må si jeg tviler mye på statistikk også i våre dager.

Hansaguden
30.10.19 09:13
Karten67: Ja ferie på kreditt, jeg har ikke engang ord på hvor dumme enkelte voksne folk er. Kanskje de er fostret opp på at det er en menneskerett og ta seg ferie på kreditt.

Det er faktisk slik at enkelte tar opp forbrukslån for å reise på ferie til populære steder. Dette fordi man da kan sitte i lunsjen fortelle hvor fantastisk dette var. Hadde en kollega som gjorde dette mange ganger. Resultatet var at huset måtte selges. Han bor nå i en leid 2-roms. Heldigvis hadde han ikke kone og barn.

fargerik
fargerikInnlegg: 63468
30.10.19 11:47
Hansaguden: Det er faktisk slik at enkelte tar opp forbrukslån for å reise på ferie til populære steder. Dette fordi man da kan sitte i lunsjen fortelle hvor fantastisk dette var. Hadde en kollega som gjorde dette mange ganger. Resultatet var at huset måtte selges. Han bor nå i en leid 2-roms. Heldigvis hadde han ikke kone og barn.

Han brøt det første bud. Han brukte mer penger enn han tjente. Da går det lett til helvete.

karichristoffersen55
30.10.19 15:07

Økonomi betyr mye for oss alle tror jeg men så lenge vi er " friske" så er det ikke for enhver pris å væte høytlønney og l.Alle mennesker kan komme i ubalanse på en måte. Vi kan også oppleve ting forskjellig. Husker en av mange nav- representanter som måtte ha sjekket mine boforhold noe som mente jeg var så heldigstilte. Sett utenifra kan ting fortone seg annerledes. Alt er ikke så lett.

(Innlegget ble redigert 30.10.19 15:09)

karichristoffersen55
30.10.19 15:57

Man kjenner ofte ikke det hele bildet av tingene. Mye menneskelig tragedie kan ligge bak som ikke alltid kommer så godt fram. Værst er det vel når ting skjer galt på jobben vil jeg tenke.

(Innlegget ble redigert 30.10.19 15:58)

Karten67
30.10.19 19:42
karichristoffersen55: Alle mennesker kan komme i ubalanse på en måte. Vi kan også oppleve ting forskjellig. Husker en av mange nav- representanter som måtte ha sjekket mine boforhold noe som mente jeg var så heldigstilte

Vi snakke altså her om 29.203 personer har tatt opp minst 10 forbrukslån eller mer og skylder 944.000 kroner i snitt.

Da er en litt mer enn i "ubalanse på en måte", da er en rett og slett ikke våken, og tar ikke tæring etter næring. Tallene er sjokkerende høye, vi snakker altså her om en middels stor Norsk by med voksne folk.

Karten67
01.11.19 09:21
karichristoffersen55: Man kjenner ofte ikke det hele bildet av tingene. Mye menneskelig tragedie kan ligge bak som ikke alltid kommer så godt fram. Værst er det vel når ting skjer galt på jobben vil jeg tenke

Synes ikke det er en bra unnskyldning til og ta opp i snitt  944.000 kroner med kredittgjeld.

Karten67
01.11.19 09:36
_roffe_: De tar gjerne ferien på kreditt året etter også..
Over 300.000 nordmenn har planer om å låne penger for å få råd til årets sommerferie, og 180.000 har ennå ikke nedbetalt fjorårets ferie.

Ja det er så høye tall at en får hakeslep, at 300.000 tok kreditt-lån for og reise på ferie er ett meget høyt tall, at 180.000 enda ikke har betalt ferien fra året før er bare rett og slett sjokkerende.

Vi har ett Norsk uttrykk som sier "fint skal det være selv om halve rumpa er bar"

Unnskyld meg, men jeg er av den "gamle skolen" og ble lært opp av mine foreldre og ta "tæring etter næring", tror forsatt dette er ett godt råd, så for meg er dette uforståelig. 

Karten67
30.11.19 10:59

172.000 nordmenn vet allerede at de må ta opp lån for å takle julehandelen. – Det er et problem, sier forbrukerøkonom.

https://www.tv2.no/nyheter/11019749/

kval
kvalInnlegg: 12191
30.11.19 11:04
Karten67: En kan ikke så godt skylde på skoler og slikt heller, de fleste lærer seg % regning i løpet av skoletiden, så de som tar disse forbrukslånene må jo vite at de har høy rentesats.

Rentene er skyhøye. Ren ågervirksomhet. Det er i hvert fall klart at bankene kan prosentregning. Nå gjelder det at regjeringen tar i bruk samme regnemåte og setter tak på rentene.

kval
kvalInnlegg: 12191
30.11.19 11:11
karichristoffersen55: Jeg må si jeg tviler mye på statistikk også i våre dager.

Det kunne være interessant å se hvor mye av beløpene som nevnes som ikke er lånebeløp men renter og gebyrer.

(Innlegget ble redigert 30.11.19 11:19)

Karten67
30.11.19 12:42
karichristoffersen55: Jeg må si jeg tviler mye på statistikk også i våre dager.

Tror nok disse statistikk er korrekte, myndighetene med Norges bank og SSB har nok oversikten over gjeldsgraden til folk.

Er langt mer tvilende til politiske statistikker enn disse talla som fremlagt i TS.

Hansaguden
25.12.19 13:31

Og nå viser det seg at inkassosakene øker for de over 60.Link

Lindorff sier at kredittkortbruken blant eldre øker. Trodde personlig at de over 60 som jo har vokst opp i en tid da økonomien blant folk flest var ganske stram burde vite bedre.

(Innlegget ble redigert 25.12.19 13:34)

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 900
28.12.19 10:25
Rainmaker: De aller, aller fleste betaler nok ferieturen med kredittkortet. I utgangspunktet er det bare smart.

Det er absolutt ikke smart.
I tilfelle noe uventet skjer og en ikke klarer aa passe paa aa
betale i rette tid sitter en i fella.

Det desidert smarteste har jeg brukt i alle tider:
Betale med debetkort, dvs. foer kortet var det kontanter,
og aldri snakk om aa laane noe til forbruk.

Det laerte i den gode gamle tiden, ja for mye var faktisk
bedre paa 50-60-tallet. De aller fleste var jo mer fornoeyde
da, sjoel om vi eide lite.

Men idag er det viktigere for mange, desverre ogsaa eldre
aa konkurrere med naboer osv. om fineste hus, bil osv. -
men det er faa som forteller at det er banken som eier alt,
til og med din sjel.....

Det er ikke synd om noen av disse.

Godt Nytt gjeldsfritt Aar !  med debetkort..

Hansaguden
28.12.19 10:46
utenforallfarvei: Det er absolutt ikke smart.I tilfelle noe uventet skjer og en ikke klarer aa passe paa aabetale i rette tid sitter en i fella.

Det er faktisk veldig smart. Såfremt du betaler hele regningen ved forfall så er det rentefri kreditt. Dersom noe uventet skjer så er det lurt å ha en buffer på 50-100 tusen.

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 900
28.12.19 13:00
Hansaguden: Det er faktisk veldig smart. Såfremt du betaler hele regningen ved forfall så er det rentefri kreditt. Dersom noe uventet skjer så er det lurt å ha en buffer på 50-100 tusen.

Jeg tviler selvsagt ikke paa at det foerste  stemmer, men rentefritt
hvor lenge?   Hvis en blir sjuk e.l. og ikke kan betale i tide er det
ingen bank som viser medfoelelse.

F.eks. det siste skriket fra mastercard naa: Laan 15.000 det koster
deg bare  ..?  var det ikke ca. 1.600.- over 1 aar. men bare hvis du
betaler avdragene i tide.. ellers spretter  beloepet opp...

I tillegg regner jeg med et etableringsgebyr? Det sjekket jeg ikke
fordi det ikke er av interesse.

For de faa  som deg som har ordnet oekonomi er det greit nok,
men likevel, du bruker penger paa forskudd som ikke er dine.
Jeg har alltid hatt staalkontroll paa min oekonomi, laante 90.000
ved huskjoep i 1976, med 16% rente.  Med frivillig valgt lav
inntekt fordi jeg prioriterte noe annet og viktigere, med konas
fulle sympati.  Det finnes faktisk viktigere ting, kanskje til og
med for Hegnar iblant, naa damene har faatt nok av egoet...

Svar meg paa hvorfor bankene soper inn saa mye paa kortgjeld
fra ubetenksomme droemmere som har null selvkontroll.
Mine to bekjente som jobber i bank sier det rett ut, deres egen
bank driver gjeldsslave-dressur.  Jo flere jo bedre for ledelsen,
den ene sluttet i banken fordi hans sjef hadde  sjekket at flere
i hans familie ikke hadde konto eller laan i deres bank.
Det maate han fikse.  han valgt klokt nok aa finne annen jobb.

Godt Nytt laanefritt Aar !

(Innlegget ble redigert 28.12.19 13:01)

Hansaguden
28.12.19 16:49
utenforallfarvei: Jeg tviler selvsagt ikke paa at det foerste stemmer, men rentefritthvor lenge? Hvis en blir sjuk e.l. og ikke kan betale i tide er detingen bank som viser medfoelelse.
F.eks. det siste skriket fra mastercard naa: Laan 15.000 det kosterdeg bare ..? var det ikke ca. 1.600.- over 1 aar. men bare hvis dubetaler avdragene i tide.. ellers spretter beloepet opp...
I tillegg regner jeg med et etableringsgebyr? Det sjekket jeg ikkefordi det ikke er av interesse.
For de faa som deg som har ordnet oekonomi er det greit nok,men likevel, du bruker penger paa forskudd som ikke er dine.Jeg har alltid hatt staalkontroll paa min oekonomi, laante 90.000ved huskjoep i 1976, med 16% rente. Med frivillig valgt lavinntekt fordi jeg prioriterte noe annet og viktigere, med konasfulle sympati. Det finnes faktisk viktigere ting, kanskje til ogmed for Hegnar iblant, naa damene har faatt nok av egoet...
Svar meg paa hvorfor bankene soper inn saa mye paa kortgjeldfra ubetenksomme droemmere som har null selvkontroll.Mine to bekjente som jobber i bank sier det rett ut, deres egenbank driver gjeldsslave-dressur. Jo flere jo bedre for ledelsen,den ene sluttet i banken fordi hans sjef hadde sjekket at flerei hans familie ikke hadde konto eller laan i deres bank.Det maate han fikse. han valgt klokt nok aa finne annen jobb.
Godt Nytt laanefritt Aar !

Nå har vel de fleste full lønn under sykdom, så det tror jeg ikke er noe problem. At jeg bruker penger på forskudd er jo helt greit, fordi jeg betaler hele beløpet ved forfall, rentefritt. Derfor lønner det seg.

At bankene soper inn på kortgjeld er intet problem for meg, eller andre som har orden på økonomien.

Alle med kontroll på sin økonomi vil tjene på å bruke kredittkort. 

Hansaguden
28.12.19 17:05
utenforallfarvei: Svar meg paa hvorfor bankene soper inn saa mye paa kortgjeldfra ubetenksomme droemmere som har null selvkontroll.

Du svarer jo selv på det spørsmålet. Ubetenksomme drømmere uten selvkontroll er årsaken.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55321
28.12.19 19:03
Hansaguden: Alle med kontroll på sin økonomi vil tjene på å bruke kredittkort.

Nettopp

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg